С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 8 окт 2019, 17:06, 5169 прочитания

Онлайн платформата за фермерски продукти Farmhopping затваря

Физическият магазин на компанията в София обаче ще продължи да работи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Първата българска онлайн платформа за фермерски продукти Farmhopping прекратява дейността си след пет години работа. Това става ясно от съобщение на собствениците й на страницата на компанията. Причините са основно финансови - малкият български пазар не успява да осигури достатъчно средства за нужните инвестиции в тази иновативна ниша, става ясно от съобщението.

Физическият магазин на компанията на столичната улица "Витоша" обаче все пак ще продължи да работи.


Farmhopping функционираше като онлайн фермерски пазар, който предлагаше сезонна, натурално произведена продукция от малки фермери и производители. Компанията е създадена през 2012 г., но реално функционира от пролетта на 2014 г. Съдружници и вложители са група български и чуждестранни физически и юридически лица, сред които и фондът за рискови инвестиции Eleven, фондът "ВТ Инвестмънтс" на един от създателите на "Телерик" Васил Терзиев" и компанията "2625 Кепитъл" на друг от съоснователите на "Телерик" - Светозар Георгиев.

Силен старт, трудно продължение

Farmhopping стартира силно, като за няколко години успя да привлече за партньори няколкостотин ферми, а клиентите на платформата надхвърлят 6000, става ясно от съобщението. Тя действаше като посредник между производители и потребители, като осигуряваше и пакетиране на продуктите, които фермерите сами доставяха до пакетиращия й център, както и доставка чрез собствена логистика.



В началото дейността й бе основно в столицата, а в края на 2017 г. от компанията обявиха, че вече правят доставки до адрес с куриерски фирми и в цялата страна.

Междувременно същата година отвори и физическият магазин Farmhopping на столичния бул. "Витоша" близо до входа на Южния парк. Тогава един от съдружниците - Орлин Радев, заяви за "Капитал", че инвеститoрите във Farmohopping са вложили над 500 хил. евро в компанията.

Въпреки растящия брой поръчки, клиенти и приходи през годините (оборотите на компанията нарастват от 63 хил. лв. през 2015 до 1.1 млн. лв. през 2018 г.) Farmhopping обаче така и не успя да излезе на плюс или поне да минимализира загубите си. През 2015 г тя отчете минус от 238 хил. лв., който спадна до 199 хил. лв. година по-късно. През 2017 г обаче, когато бе направена и инвестицията в собствен магазин, загубата достигна 600 хил. лв0, а през 2018 г. тя е 465 хил. лв.

Финансовата реалност

"Желанието да сме винаги на първо място по иновативност и непрекъснато да подобряваме услугата си с изключително бързи темпове ни изигра лоша шега. Подценихме средствата, необходими за развитието на един нов пазар, и нужната инвестиция в развитието на такава логистична база. Надценихме размера на пазара и подценихме необходимите инвестиции в бизнес модел, който е изпреварил времето си", признават сега собствениците в съобщението си. И добавят, че не могат да продължат без нужните средства, за да развиват платформата, а нужните инвестиции не се оправдават в малкия български пазар.

Макар от компанията да отказаха допълнителен коментар, според източници на "Капитал" тя е преговаряла дълго, но безуспешно за нова финансова инжекция от външни инвеститори. Това е предопределило и решението за затваряне на онлайн платформата.


Добър бизнес модел, но твърде малък пазар

Farmhopping бе сред първите компании, които предложиха онлайн пазаруване на храни в България. По света това най-често се прави от големите супермаркети, които развиват пазара, а не от стартиращи малки компании. Иновативното българското дружество опита да убеди потребителите не само да правят поръчките си онлайн, но и че си струва да се хранят здравословно, с чиста фермерска храна. Затова и то получи заслужена доза медийно внимание, включително и в чужбина.

За фермите този модел е удобен, защото платформата отговаря за логистиката, опаковането, доставката, както и за евентуални рекламации. На потребителите този модел пък дава възможност да поръчват продукти от различни малки ферми едновременно с един клик. Самата Farmhopping на теория пък трябва да печели от надценката за посредническата дейност и услугите.

В последните години пазарът на органична, устойчиво произведена продукция расте, както и интересът към късите вериги на доставка, но въпреки всичко търсенето остава затворено предимно сред градски потребители с по-високи доходи. Така малкият пазар в България ограничава инвестиционните възможности.

Редом с това нарасна и конкуренцията. На пазара се появиха и други електронни магазини за фермерски продукти, както и подобни на Farmhopping посредници, които доставят или до адрес, или до определени локации в града, от които потребителите взимат продуктите си. Расте и броят на малките ферми, които стартираха собствени доставки на кошници продукти по абонамент до домовете или до определени локации.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Летище София" увеличава приходите си с над 10% 2 "Летище София" увеличава приходите си с над 10%

Значително се влошават резултатите на аеропорта в Пловдив за деветмесечието

13 ное 2019, 913 прочитания

ЕК одобри KKR да купи германския издател Axel Springer ЕК одобри KKR да купи германския издател Axel Springer

Според комисията новата структура на компанията няма да доведе до промени на пазара

13 ное 2019, 703 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
САЩ поставиха водещи китайски AI стартъпи в черния списък за търговия

Наложените в навечерието на новите търговски преговори санкции са заради нарушаването на правата на уйгурите

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10