С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 13 окт 2019, 12:45, 11568 прочитания

"Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките"

Проучване на асоциацията показва отсъствие на сирене в традиционната бърза закуска

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От 15 анализирани проби "баници със сирене" в нито една не е открито сирене – в една не е открит пълнеж, в три е установена извара, в седем сиренето е заместено изцяло с палмов продукт, а в четири - частично. Това отчита проучване на асоциация "Активни потребители" на баници със сирене, закупени чрез тайни клиенти от павилиони и търговски обекти в София през септември 2019 г.

Богомил Николов, председател на асоциацията, уточни за "Капитал", че продуктите са закупени от баничарници в центъра и в кварталите "Дружба", "Гео Милев, "Западен парк", "Красна поляна", но не пожела да бъде по-конкретен. "За пръв път не даваме точни координати и имена на търговски обекти, защото сме взели проби само от 15, които веднага ще попаднат в прицела на контролните органи, а останалите 315 например, които правят същите нарушения, ще останат необезпокоявани на пазара", обясни решението Богомил Николов.


С извара

От закупените 15 проби банички със сирене в една изобщо липсва пълнеж. Останалите 14 са анализирани чрез метод за разделяне и визуализация на белтъци. Резултатите показват, че три (от 14) банички съдържат извара. В други две се открива смес от извара и сирене. Наличието на извара не вреди на здравето на консуматорите, но в случая представлява търговска измама, тъй като производителите декларират съдържание на сирене, коментират от "Активни потребители".

С палмови мазнини



След първия етап на изследването 11 проби банички са подложени на допълнителен химичен анализ за идентификация на мазнините, обясняват от "Активни потребители". Крайните резултати от тестването показали, че всички те съдържат палмово масло в различно съотношение. В четири от продуктите делът на палмовата мазнина варира от 26 до 80%, а останалите седем закуски са със 100% съдържание на палмово масло, показва проверката.

Според Министерството на земеделието и храните през 2018 г. в България са произведени 57 814 тона краве сирене, от което 23.4% са имитиращи продукти. Пак според министерството при другите сирена и кашкавалите ментета няма, цитират данни от асоциацията. "Според друга статистика обаче в България през 2017 г. млечният сектор е внесъл 12 000 тона растителни мазнини. При оползотворяване на тази суровина се получават минимум 24 000 тона готово сирене. Дори тази проста сметка показва, че някъде по веригата се губят поне 10 000 тона ментета. Според нашето изследване поне част от загубеното менте сирене навярно е изядено с баничките. Друга част вероятно сме изяли под формата на шопска салата в ресторантите. За съжаление друга част може би е отишла в детските градини и училищата", коментира Богомил Николов.

От асоциацията припомнят, че в много страни по света влагането на частично хидрогенираните мазнини в храните е забранено, и настояват за адекватни решения по темата и в България.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Веригите за храни: Най-силен е ръстът при регионалните магазини 1 Веригите за храни: Най-силен е ръстът при регионалните магазини

Силна конкуренция в София, потенциал в Северна България, насищане в Южна и слаби приходи по морето, показва анализът на топ 30

12 ное 2019, 3129 прочитания

Билки и подправки Kotanyi Билки и подправки Kotanyi

Продуктите са познати и обичани в над 25 страни от Централна и Източна Европа, Русия, Китай, Америка

12 ное 2019, 1342 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
The Future of Retail: Все още голяма част от търговските вериги инвестира под 5% от своите бюджети в дигитална реклама

Още от Капитал
Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Повече прозрачност в общинския съвет

Основните политически групи единодушно се ангажират с промени в досегашния начин на работа

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10