С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 окт 2019, 15:29, 2413 прочитания

Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям

Създателят и собственик на сайта malincho.com за ефекта от решението на САЩ да въведе мита върху някои европейски стоки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
На 18 октомври САЩ ще наложат 25% мита на редица стоки от Европейския съюз като отговор на решението на Световната търговска организация (СТО), че ЕС е отпуснал незаконно субсидии на Airbus. Решението е пореден етап от стария конфликт между европейския самолетостроител и американския му конкурент Boeing, като делото е заведено преди около 15 години. Сега СТО постанови, че САЩ могат да наложат ответни мерки на стойност до 7.5 млрд. евро. Сред стоките, за които ще бъдат въведени мита, са вино, сирене, маслини, уиски.

Продуктите с мита, които реално засягат страната ни, генерират малко под 2.6 млн. долара от българския износ към САЩ през 2018 г. Това се равнява на едва 0.5% от целия български експорт за Съединените щати. Най-голям дял от тези стоки имат черешите (1.8 млн. долара през 2018 г.) и някои видове сирена (за около 800 хил. долара през 2018), показва анализ на БТПП по запитване от "Дневник".


Според БТПП българският износ няма да пострада значително, но косвени ефекти върху икономиката на страната ще има заради по-силно засегнатите европейски партньори като Германия, Франция, Великобритания и Испания.

За кратък коментар по темата се свързахме с Калин Пенчев – създател и собственик на сайта malincho.com, който започва през 2001 г. с доставки на български продукти за българските емигранти в САЩ. Днес фирмата Malincho Inc. разполага и с пет физически магазина в САЩ.


Как ще се отрази на търговията в САЩ решението за налагане на 25% мита върху вноса на някои европейски стоки?



- Решението определено ще се отрази много сериозно на търговията в САЩ заради начина, по който е организирана – стоките минават през няколко ръце – вносител, дистрибутор, продажби на дребно, супермаркети. Тази поредица от посредници по веригата между производител и потребител ще доведе до поскъпване на продуктите с повече от 25% – т.е. реалното увеличение на крайната цена за клиента ще е по-голямо от 25%.

Какъв ще е ефектът специално при вноса на сирена от Европа?

- Големите производители на сирена Франция, Германия, Испания, Холандия, Гърция ще пострадат много. Никой няма да иска да внася, никой няма да си изпълни квотите за внос, които обаче и сега не се изпълняват от българските фирми. Всичко това ще е голям плюс за местните производители, чието одобрение всъщност търси американският президент Доналд Тръмп. Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям. Няма да има криза на имотите, това ще е ефектът от следващата криза.

С колко ще поскъпне сиренето във вашите магазини?

- Продуктите, които продаваме, няма да поскъпнат с 25%, увеличението е по-малко, защото ние зареждаме директно от производителите – внасяме и продаваме в наши собствени магазини. Повечето вериги нямат връзка с крайните потребители, но при нас стоката не минава през няколко ръце. Ние сме вносители и се грижим директно за крайния клиент. Вече вдигнахме цените на сиренето с 10%. Изчакваме да стане 18 октомври, за да видим дали ще приемат предложението, дали няма да настъпят някакви корекции, но увеличението на цените при нас е по-малко.

Интервюто взе Мара Георгиева
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Стремежът за природосъобразен живот стигна и до CSR инициативите Стремежът за природосъобразен живот стигна и до CSR инициативите

Грижи за здравето, природата и общността изместват традиционната благотворителност от кампаниите на веригите за бързооборотни стоки

20 ное 2019, 1577 прочитания

Иван Чернев: Намалението на печалбата ни е планирано 4 Иван Чернев: Намалението на печалбата ни е планирано

Оптимизираме продуктовия микс, развиваме асортимента си и сме в процес на експанзия, казва главният изпълнителен директор на "Кауфланд България"

19 ное 2019, 1524 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Ритейл" Затваряне
Продажбите на Jumbo в България са нараснали с над 20%

Отчетът на гръцката група показва, че годишният оборот в страната е достигнал 85.6 млн. евро

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10