С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
18 окт 2019, 11:23, 2361 прочитания

В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой Spider-Man в рамките на няколко седмици.
  • Disney все повече се приближава до това да разполага с всички възможни Marvel герои, които носят на компанията милиарди всяка година.
В Холивуд това отдавна не е новина - филмите по комикси са почти безотказен принтер за пари. Затова и не е чудно, че две от най-големите филмови компании в света Disney и Sony се оплетоха в мрежите на спор за правата върху рисуван персонаж. Особено когато става дума за Спайдърмен, един от най-популярните супергерои в историята и на комиксите, и на киното. Филмите за Спайдърмен (Човека-паяк) от началото на този век са донесли общо 6.34 млрд. долара и синьо-червеният му костюм продължава да бъде гаранция за боксофис хит.

Двата гиганта се скараха, а бързо след това се разбраха и в крайна сметка до голяма степен излезе, че новината е, че няма новина. Това, разбира се, не е точно така: случаят върна на преден план като че ли забравени теми за различните собственици на права на героите на чисто комиксовата Marvel, както и повдигна леко завесата как правят бизнес две от най-големите филмови студиа в света.


Холивудски войни...

Казусът, накратко: Спайдърмен е един от най-популярните герои на Marvel. Почти всички комиксови фигури на компанията вече са част от вселената, създадена от Disney (чрез Marvel Studios, която филмовото студио придоби), като с покупката на 21 Century Fox от страна на Disney по-рано през годината гигантът добави към колекцията си и героите от Х-Мен. Така остана само един пропуск - Спайдърмен и прилежащите към него допълнителни герои, които все още са собственост на Sony.





През последните години Sony и Disney работеха заедно при няколко условия: героят може да се появява във филмите на Disney, но правата му остават в Sony и японската компания получава почти всички (95%) приходи от филмите, където той е главен герой. В същото време обаче, разходите също са тяхна отговорност. Sony плати общо 335 млн. долара за последните два филма, които всъщност бяха направени от Disney и Marvel Studios. Оборотът от тях е над 2 млрд. долара, който отиде в Sony. Disney и Marvel получават приходи само косвено – чрез продажба на играчки, сувенири и т.н., което обаче става все по-голямо перо.

Всичко това идва от сделка, сключена между Sony и Marvel преди 20 години, когато японската компания плаща едва 10 млн. долара, за да получи правата не само върху паяка, но и върху всички останали герои, свързани с него – като Венъм или Зеления гоблин. Въпреки че от всичко това изглежда, сякаш Disney е подизпълнител на Sony (компания в пъти по-малка), най-важното в цялата сделка е, че Disney може да попълни най-големия пропуск в цялата си филмова вселена и да позволи на Спайдърмен да застане на големия екран до Тони Старк (Iron Man) и Капитан Америка, което се случи за пръв път през 2016 г. От тогава насам Том Холанд е участвал в два солови и три общи филма, приходите от които надхвърлят 8 млрд. долара. Единият от тях, Avengers: Endgame, се превърна в най-касовия филм на всички времена, с почти 2.8 млрд. долара приходи, като разби рекорда на Avatar, който оцеля близо 10 години.

Чисто естетическото удоволствие от появата на избраника на Disney и Marvel Studios Том Холанд като Питър Паркър се оказа недостатъчно, предвид до голяма степен неизгодната финансово сделка. Затова Disney поиска нова такава, при която печалбата от един филм да бъде разделена наполовина между нея и Sony. Първоначално, през септември, двете страни не достигнаха съгласие и комиксовите фенове се подготвиха за нов актьор в ролята на Спайдърмен и рестарт на всичко.

...и финансов мир

Един месец бе достатъчен на двата гиганта да разберат, че разводът би бил прекалено скъпо и ненужно начинание, така че поне засега Спайдърмен остава под общо попечителство. Леко променената сделка включва още един солов филм, който да гарантира завършването на поне трилогия с Том Холанд в ролята, както и участие на героя в още един от общите филми на Marvel. Цената: Disney поема 25% от разходите по следващия филм, но и получава 25% от приходите.

"Новините безспорно са добри за хората, които харесаха включването на Човека-паяк в споделената филмова вселена на Marvel. Най-вероятно следващият филм Spider-Man ще направи повече пари вътре в тази вселена, отколкото извън нея", коментира Скот Менделсън от Forbes. "Лошата новина е, че Disney вече контролира 25% от една от последните свръхуспешни поредици, които не са нейна изрична собственост."

Последствията от сделката не са малки. От една страна, Sony губи поне до 2021 г. възможността да покаже на света, че може сама да създаде успешна комиксова вселена около герои, които са нейна собственост. Едно от най-масовите предположения за развалената първоначално сделка беше, че студиото иска отново да пробва късмета си с героя, след като през 2018 г. филмът за Венъм, един от най-известните врагове на Питър Паркър, се превърна в огромен хит с 856 млн. долара глобални приходи.

Другата е, че Disney се приближава към консолидиране напълно на всички авторски права върху комиксови герои на Marvel. Освен останалите в Sony, Disney дели правата и за Хълк и героите около него с Universal. Това са дребни хапки, които обаче могат да добавят към растящите притеснения, че Disney се превръща в истински комиксов монополист в Холивуд.

По пътя към комикс монопола

Бъдещето изглежда сравнително ясно: Disney чрез Marvel Studios ще направи поне още два филма със Спайдърмен, а Sony ще продължи да прави филми в отделна вселена, в която ще липсва най-големият актив на компанията. Само по себе си това е предизвикателство, защото самите герои около паяка са създадени с цел да бъдат поддържащи, а не основни. "Разбира се, зависи от героя, но много малко от тях могат да бъдат популярни сами по себе си и предизвикателството пред Sony ще бъде да ги представи без самия Спайдърмен", коментира филмовият критик Джереми Конрад.

Сделката между двата гиганта изтича през 2021 г. и вероятно още преди това ще има нови преговори за правата върху Спайдърмен. Всъщност най-логичното развитие на сагата би било Disney да предложи голяма сума пари, с която да изкупи всички права от Sony, но всичко остава в сферата на слуховете.


Големите печеливши се оказват запалените по комикси зрители, които едва ли се интересуват от монополното положение на Disney – тяхното внимание по-скоро е насочено към филмите на големия екран, които стават все по-мащабни. В крайна сметка, за един фен всички пререкания и спорове дали сделките между студийните гиганти са справедливи остават на заден план, когато те водят до възможността да видят всичките си любими герои на едно място.
Сагата Netflix

Sony не е единствената компания, която е имала проблеми с Disney заради героите на Marvel. През 2015 г. стрийминг компанията Netflix започна да продуцира комиксови сериали в споделената вселена – Daredevil, Jessica Jones, Luke Cage, Iron Fist, The Punisher и The Defenders. Четири години по-късно всеки от тях е прекратен, без да има официално обяснение каква е причината. Според Business Insider всичко се крие в силно намаления интерес на зрителите към героите и сериалите, който ги прави нерентабилни. Възможно е и друго обяснение – желанието на Disney да скъса връзката си с другите стрийминг услуги в годината, в която пуска своята собствена Disney+. Там компанията ще продължи да разширява комиксовата си вселена чрез сериали като WandaVision, The Falcon and the Winter Soldier и други, които по данни на IGN ще имат бюджети, отговарящи на филм за големия екран – между 100 и 150 млн. долара за един сезон, или между 12 и 25 млн. долара за епизод.

Капитал #42

Текстът е част от новия брой на седмичния Капитал (18-24 октомври). В броя ще прочетете още:

- Балканска телекомуникационна компания
- Втори опит: Келнер взима bTV
- Да сготвиш Боби Михайлов

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати 1 Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати

Китайската компания, известна с приложението WeChat, усеща влиянието на продължаващите протести в Хонконг и забавянето на икономиката

16 ное 2019, 875 прочитания

Трудни времена за SoftBank Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

15 ное 2019, 1403 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10