Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българскяит екип разработва системи за помощ на водача, автоматизирано шофиране и електромобилност

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

8702 прочитания

Българскяит екип разработва системи за помощ на водача, автоматизирано шофиране и електромобилност

© Цветелина Белутова


Темата накратко
  • Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия.
  • Фокусът са системи за помощ на водача, а първите решения вече се използват в коли.
  • Засега екипът е от 200 души, но плановете са бизнесът значително да се разширява.

Кола, която ви помага да не заспите, докато шофирате, или пък спира вместо вас, ако на улицата неочаквано изскочи човек. Тези и други подобни технологии вече реално съществуват, а в разработката на някои от тях участват и български инженери. Това се случва в софийския инженеринг център на германската Bosch, в който вече работят около 200 души. Новото звено е част от "Роберт Бош", а заедно с другата си софтуерна компания в страната - "Бош софтуер иновейшънс", групата дава заявка да бъде важен играч на пазар, на който конкуренцията за кадри от години се изостря. И да разширява екипа си тук, но без да дава конкретни детайли за брой.

Умни коли

Компанията започна да събира екип за новото си звено в началото на годината и към момента вече има около 200 софтуерни инженери. Самият център се намира в лабораторния комплекс на "София тех парк", където по данни от имотния регистър "Роберт Бош" е наела близо 2500 кв.м. През юни пък стана ясно, че дружеството е подписало 6-годишен договор за наем на 2750 кв.м в изграждащата се в момента бизнес сграда на "Фонд за недвижими имоти България" на територията на парка, която трябва да е готова до две години.

Софийските инженери работят в сътрудничество с центровете на Bosch в Будапеща (Унгария) и Клуж (Румъния). "И трите центъра със сигурност ще се развиват, целта ни е значително да разширим бизнеса", каза управляващият директор на "Инженеринг център София" Константин Конов, макар че не се ангажира с конкретни числа.

Българският екип разработва нови технологии за автомобилната индустрия в няколко области - системи за помощ на водача, автоматизирано шофиране и електромобилност. В момента основен фокус са системите, които помагат на шофьора в сложни ситуации, като позволяват на колата да вземе решение и да реагира преди него. Една от най-популярните такива технологии е тази, която държи водача буден. "Тя на практика комбинира няколко системи - едната сканира лицето и очите на шофьора, друга проверява дали държи волана здраво. Има няколко нива, на които колата започва да се грижи за шофьора - първо на екрана се появява чаша кафе, която го подсеща, че е уморен и трябва да вземе мерки, след това воланът започва да вибрира и дори има възможност за подаване на леки електрически импулси, които да събудят шофьора", обясни техническият директор на инженеринг центъра Динко Русев.

Подобни решения са част от стъпките към създаването на автономни автомобили - сфера, в която Bosch работи отдавна и е практически един от пионерите. До момента, в който колите ще се управляват сами, обаче има още доста път. "Системите са повече или по-малко разработени, но сега идва трудната част - да ги направим перфектни, за да могат те да реагират безотказно във всяка ситуация", каза Русев.

Търси се талант

Подобни инженеринг центрове германската група има на много места по света, а софийският офис реално е новото попълнение към източноевропейската тройка. "Bosch винаги е търсил добри възможности и засега ги намираме в България", казва Русев. Като предимства на локацията от компанията определят добрите икономически условия, стабилната и предвидима финансова рамка и добрата IT инфраструктура. "Средата е много приятелска за инвеститори", смята представителят на групата Bosch в България Михай Болдижар. И добавя: "Освен това развиваме дейности, които имат висока добавена стойност като инженеринг и разработката на софтуер, от което печелят всички."

Основната причина обаче е наличието на специалисти. "Тук има талантливи, способни и опитни софтуерни инженери, които много години са работили в тази област и които всъщност могат да разработват такива технологии и системи на световно ниво", посочи Конов. Той признава, че не е лесно да се намерят инженери, "но смятаме, че сме конкурентни". Голямото предимство на компанията всъщност е, че работи по интересни проекти и разработва модерни технологии. А това на пазар, където търсенето на кадри изпреварва предлагането и заплатите навсякъде вече са високи, може да бъде силен коз за привличане на хора. "Разчитаме на екосистемата в България, която точно в тази сфера - разработката на вграден софтуер, е доста добре развита от години. Има талант на пазара и ние имаме достъп до този талант", добавя Конов.

Вътрешен мост

Компанията "Робърт Бош", към която реално е изграден инженеринг центърът, се занимава с търговия и дистрибуция на електроинструменти, авточасти и термотехника. Отделно от това Bosch има и IT компания в страната - "Бош софтуер иновейшънс", която прави разработки в областта на интернет на нещата. Тя съществува като дружество от 2016 г., след като германската група придоби ProSyst Software, включително българското дъщерно "Просист Лабс", които впоследствие бяха слети в Bosch Software Innovations.

"Бош софтуер иновейшънс" е и най-бързо растящото звено на групата в България. Миналата година продажбите на компанията нараснаха с над 60% до 17.1 млн. лв. Персоналът също расте постоянно през годините, като по данни от "Апис" към юли тази година в компанията работят 187 души спрямо 153 година по-рано. Така заедно с новите попълнения в инженеринг центъра Bosch вече има близо 400 софтуерни специалисти в България.

Между двете дружества на групата в страната обаче няма пряка конкуренция за кадри. "Екипите не се припокриват в технологиите, тъй като "Бош софтуер иновейшънс" работи предимно с Java програмисти, докато в инженеринг центъра работим с С++ и вграден софтуер", уточни Русев. По думите на Болдижар Bosch вече е идентифицирала някои "мостове", потенциални проекти, по които двата екипа могат да работят. "Вярваме, че засилваме позицията си в България с двата стълба - "Бош инженеринг център" и "Бош софтуер иновейшънс". Това може да превърне София в хъб не само за автомобилната индустрия, но и за други разработки", каза той.

Потенциални рискове могат да дойдат отвън заради икономическото забавяне. "Вече навлизаме в доста променлив и несигурен период, с много неизвестни и насрещни ветрове отвсякъде", коментира Болдижар. Според Конов обаче такава ситуация носи и възможности. "Целта ни е стратегически растеж и развитие. Сферата, в която работим, е такава, че винаги ще имаме нужда от инженери за развитие на иновативни технологии", каза той. И добави: "Затова сме убедени, че имаме бъдеще тук."

Bosch в България

В България Bosch работи повече от 25 година и в момента има три компании. Първото й дружество - "Роберт Бош", което се занимава с търговия и дистрибуция на електроинструменти, авточасти и термотехника, е открито през 1993 г. През 2010 г. е създадена "БСХ Домакински уреди България", а през 2016 г. е регистрирана и "Бош софтуер иновейшънс". Последната компания беше създадена, след като групата придоби софтуерната фирма ProSyst заедно с българското й поделение и най-голямо звено "Просист лабс". След сделката ProSyst се сля изцяло с Bosch Software Innovations.

По данни на групата оборотът на Bosch в България през 2018 г. е нараснал с 19% и достигнал 104 млн. евро (203 млн. лв.). От целия резултат приходите на трите местни дружества са 77.3 млн. лв., а останалата сума са директни продажби от групата на фирми в България. Към края на 2018 г. Bosch е имала около 220 служители в България. По данни от "Апис" към юли тази година общо в трите дружества вече работят 401 души.

След 130 години

Германската група Bosch е световен технологичен доставчик, който работи в четири основни области - автомобилни технологии, индустриална техника, енергийна и сградна техника и потребителски стоки. Бизнесът е създаден преди повече от 130 години от Роберт Бош, а от 1964 г. мажоритарен собственик е фондацията Robert Bosch Stiftung. Групата има около 460 дъщерни и регионални дружества в 60 държави и 130 инженерингови локации по целия свят. Оборотът й за 2018 г. е 78.5 млрд. евро, а заетите са около 410 хил. души.

4 коментара
  • 1
    uoh03624468 avatar :-|
    Волгампи
  • 2
    mondiana avatar :-|
    Мондиана

    Една добра новина. Радостно е да прочетеш нещо подобно.

  • 3
    ppopov_67 avatar :-|
    ppopov_67

    Няма да е лошо освен "умни" чипове за коли да разработят и един такъв и за хората.
    Та дано най-сетне най-сетне им проблесне, че вече десет години една разбойническа банда денонощно ги будалка, лъже и краде.
    А иначе - дано има повече такива новини!

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Сега лесно ще намерят и 200, и 500 качествени специалисти - къде нови, къде от Вистеон, къде от малки и средни предприятия. Проблемът е, че за C++/embedded можеш да взимаш предимно от унивеститети. Бизнесът им не е такъв, за който има много или пък качествени школи. Коефициентът на заместване просто не е там.

    Пожелавам им успех и спешно да започнат да работят с университетите за по-модерно преподаване.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK