Италианската автомобилна компания Fiat Chrysler и френската PSA (Peugeot) обявиха, че са постигнали съгласие да се слеят. Така се създава четвъртата по големина компания в сектора, който в момента преминава през процес на сериозна трансформация.
Акционерите на двете групи ще държат по 50% от капитала на новото дружество, чиято централа ще бъде в Холандия. Управителният съвет ще се състои от единайсет членове - петима назначени от Fiat Chrysler, петима - от PSA, а сегашният главен изпълнителен директор на френската група - Карлос Таварес, ще бъде генерален директор.
След обявяването на новината акциите на италианската компания поскъпнаха в началото на търговията в четвъртък с над 10%, а книжата на френската се понижиха с над 9%. Анализаторът от Jefferies Филип Хушоа коментира, че причината за това несъответствие е, че "PSA на практика плаща 32% по-висока цена, за да поеме контрол върху Fiat Chrysler. Дори и така, това е най-логичната и атрактивна комбинация в автомобилния сектор".
Бърза развръзка
Решението за сделката идва само ден след като двете компании официално обявиха, че преговарят. Сливането, което оценява новото дружество на 50 млрд. долара, ще даде по-големи възможности и на двете компании да се справят с технологичните и регулаторни предизвикателства, които стоят пред автомобилните производители.
Идеята на Fiat Chrysler за сливане с друга компания идва от бившия изпълнителен директор на компанията Серджо Маркионе, който почина през 2018 г. По-рано италианският производител, който преди няколко години придоби американската Chrysler, преговаряше да купи и френската Renault. До сделка не се стигна, но тогава президентът на Fiat Chrysler Джон Елкан потвърди, че компанията търси и други опции за сливане заради огромните инвестиции, които предстоят на целия сектор: походът към електрифициране, минимални вредни емисии и автономни коли.
"В тази бързо променяща се среда, с нови предизвикателства като свързани, електрически и автономни автомобили, обединената компания ще има много повече предимства по отношение на развойната дейност в екосистемата", пише в общото изявление на двете компании.
Четвърти по големина
Ако сделката бъде одобрена и получи разрешение от регулаторите, новата група ще бъде четвъртата по големина в сектора след Volkswagen, Renault-Nissan и Tоyota.
Общият брой автомобили, които компаниите продават в момента, възлиза на 8.7 млн. на година - 4.7 млн. за италианския производител и 3.9 млн. за френския. Първите три групи в сектора пласират годишно по над 10 млн. автомобила. Приходите през миналата година на Fiat Chrysler са били 100 млрд. евро, а на PSA - 74 млрд.
Пред сливането между двете компании стоят пречки. Вчера френското правителство обяви, че следи внимателно сделката, защото е акционер в PSA, но сигналите поне засега са положителни и френският министър на финансите Брюно льо Мер приветства сделката като важна стъпка към по-висока конкурентоспособност спрямо останалите играчи в индустрията. Франция държи 12% от акциите в PSA и до голяма степен носи и отговорността за проваленото сливане между Fiat Chrysler и Renault, където правителството има 15%. Китай също притежава акции в PSA.
Сделката идва в момент, когато прогнозите са, че търсенето на автомобили ще се понижи, когато компаниите имат най-голяма нужда от капитал заради технологичните промени, което е и основна причина за сливането.
Италианската автомобилна компания Fiat Chrysler и френската PSA (Peugeot) обявиха, че са постигнали съгласие да се слеят. Така се създава четвъртата по големина компания в сектора, който в момента преминава през процес на сериозна трансформация.
2 коментара
Направо да остава една автомобилна фирма и готово.