Как Илън Мъск изгради завод в Китай за 168 дни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как Илън Мъск изгради завод в Китай за 168 дни

Създателят и главен изпълнителен директор на Tesla Илън Мъск засега постига успехи в Китай

Как Илън Мъск изгради завод в Китай за 168 дни

Model 3 ще бъде първият автомобил, произведен в изцяло чуждестранно предприятие в страната

Кирил Кирчев
8046 прочитания

Създателят и главен изпълнителен директор на Tesla Илън Мъск засега постига успехи в Китай

© Reuters


Пекин разреши на компанията на Мъск да не плаща данъка от 10% върху продажбата на автомобили.

Въпреки сложните отношения между САЩ и Китай Илън Мъск успя да построи завод на Tesla в Китай за рекордно кратко време. Освен това създателят на компанията се договори с властите в страната за отстъпки, на които само местните компании може да се надяват, пише Bloomberg.

Срок – спазен

В края на 2019 г. първият Model 3 на Tesla, сглобен в Китай, ще слезе от монтажната линия на завода в Шанхай. Изглежда, че това ще бъде един от редките случаи, когато изпълнителният директор на Tesla Илън Мъск успява да спази амбициозния срок, който си е поставил.

Мъск прекара последната година като във военно положение. Той спори с представители на Американската комисия по ценни книжа и борси (поради прекалено активната употреба на Twitter) или с британски водолаз (когото Мъск незаслужено обвини в педофилия).

Предприемачът се справи далеч по-успешно в Шанхай. През октомври държавната електропреносна компания на Китай изгради първия електропровод към новия завод. Китайската информационна агенция "Синхуа" съобщи, че на Tesla са били необходими само 168 дни (или под шест месеца) от получаване на разрешения за строеж до осигуряване на електричество за напълно новия й завод. "Дори по стандартите на Китай това е много бързо", каза Айвън Су, анализатор от Morningstar.

Мъск уверява, че заводът в Шанхай ще произвежда поне хиляда коли седмично до края на тази година. Tesla от месеци се опитва да постигне същото представяне в САЩ, но резултатите са противоречиви.

Защо Китай

Компанията с основание обърна поглед към Китай. Въпреки митата от 25% страната остава вторият по големина пазар на Tesla, изоставайки само от САЩ, но пред Норвегия и Холандия. Но в САЩ периодът на държавната подкрепа и по-ниските данъци при покупка на автомобилите на Tesla приключва, което означава, че интересът към тях вероятно постепенно ще намалее. Китай прие закони, които повишиха цената на автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Това стимулира търсенето на електрически автомобили още повече.

Друг важен елемент от производството в Китай е, че по този начин Tesla няма да рискува спиране на развитието си в Китай заради търговската война между нея и САЩ, защото продуктите ще бъдат изцяло произведени в страната.

Според Центъра за изследване на слънчевата енергия и водорода в Баден-Вюртемберг продажбите на електрически превозни средства и хибридни автомобили в Китай са достигнали 1.2 млн. през 2018 г. - повече от половината от всички електрически превозни средства, продадени в света през последната година.

Изграждането на фабриката в Китай ще позволи на Tesla да намали транспортните разходи и да избегне вносни мита. Началната цена за седан, произведен в Китай, който ще се продава само на местния пазар, е 328 хил. юана (46.7 хил. долара). Така елитна американска марка ще може да се конкурира дори с производители на евтини китайски автомобили като BAIC Motor Corp. и BYD, предлагайки седани на цена от около 200 хил. юана.

Model 3 ще бъде и първият автомобил, произведен в изцяло чуждестранно предприятие в Китай. В момента страната задължава всяка чужда автомобилна компания да направи смесено дружество с местен партньор, за да развива бизнес в страната. Комунистическата партия обаче предвижда това правило постепенно да отпадне и Tesla е първата голяма американска компания, за която пазарът се отваря без условия за сътрудничество.

Пробивът на Tesla e пример за сътрудничество между САЩ и Китай в разгара на търговската война между тях.

В последно време Мъск често посещава Китай. През август той беше в Шанхай, след което се срещна с членове на правителството (включително министъра на транспорта) в Пекин. Скоро след това китайските власти разрешиха на компанията на Мъск да не плаща данъка от 10% върху продажбата на автомобили. Преди това такова изключение беше направено само за електромобилите, произведени от китайски компании.

Флиртовете на Мъск с Китай го поставят в доста деликатно положение от политическа гледна точка. Особено когато Google и NBA вече бяха критикувани за подобно сътрудничество. Може би затова лидерът на Tesla, който никога не се притеснява да напише нещо неудобно в Twitter, е много сдържан, когато става дума за впечатления от Китай. Но каквато и да е стратегията на Мъск, изглежда, работи.

Пекин разреши на компанията на Мъск да не плаща данъка от 10% върху продажбата на автомобили.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    emil_ avatar :-|
    emil

    "Мъск уверява, че заводът в Шанхай ще произвежда поне хиляда коли седмично до края на тази година. Tesla от месеци се опитва да постигне същото представяне в САЩ, но резултатите са противоречиви"

    1000 автомобила седмично е нищо по стандартите на световната автомобилна промишленост. Дори заводът на Тесла във Фримонт достигна 6000 на седмица.

  • 2
    adon avatar :-|
    RUSE

    Поредният самоубиец повярвал във възможностите да спечели в Китай. Сега всичките западни технологии и достижения ще му бъдат копирани от местните компании, ще бъдат построени копия на неговите заводи и обучените от него работници под строй ще се изнесът в клонираните китайски фабрики. С такива равносметки преди него излязоха огромно количество западни предприемачи, които се опитваха да се справят с дъмпинга на китайските бракоделци яко стимулиран от Китай и Русия, и тяхната завоевателна имперска философия.

  • 3
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    До коментар [#1] от "emil":

    1000 автомобила в началото. След няма и една година от първата копка...

  • 4
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    До коментар [#2] от "RUSE":

    Колко човека ще си купят "нещо, което прилича на Тесла", вместо истинска Тесла.

  • 5
    emil_ avatar :-|
    emil

    До коментар [#3] от "tie_interceptor":

    Става дума за втората част от цитата - "Tesla от месеци се опитва да постигне същото представяне в САЩ, но резултатите са противоречиви". Имах предвид че да пишат че се опитвали да посигнат същото представяне (1000) при положение че там вече правят по 6000 е нелепо.

  • 6
    xyha avatar :-P
    xyha

    До коментар [#2] от "RUSE":

    Ако съм китаец ще ви кажа , че вие започнахте - хартията , барута , нефта , чая . Бизнеса е война и там няма нечестно .

  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Първо - браво на Тесла и Мъск. Южноафриканецът доказа, че освен голям визионер е и добър мениджър. С един удар се предпази от търговската война, пласира се на огромен пазар с уклонност към луксозните стоки и приближи производството до азиатските си клиенти.

    Китай със своя прогрес показва, че не само застига, но и надминава технологично западните държави. Хубавото да си догонващ е, че директно можеш да внесеш от най-новите тенденции. Китай освен това са единствената суперсила с голям нефтен дефицит. Възможността да се придвижват масово на ток им създава голямо ниво на сигурност в условия на международно напрежение.

  • 8
    buran007 avatar :-|
    buran007


    До коментар [#] от "
    RUSE
    ":

    РъБъ експертите от Руси са яката работа


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK