Домусчиев дължи 52 млн. лв. неустойка по договора за приватизация на БМФ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Домусчиев дължи 52 млн. лв. неустойка по договора за приватизация на БМФ

Кирил Домусчиев често се среща с управляващите в качеството си на председател на КРИБ. Сега ще се сблъска с държавата в спор за 50 млн. лв.

Домусчиев дължи 52 млн. лв. неустойка по договора за приватизация на БМФ

Собственикът на флота не е изпълнил условието за тонаж на корабите, не е платил в срок и затова държавата ще води дело

Калина Горанова
29686 прочитания

Кирил Домусчиев често се среща с управляващите в качеството си на председател на КРИБ. Сега ще се сблъска с държавата в спор за 50 млн. лв.

© Георги Кожухаров


Кирил Домусчиев трябва да плати 52 млн. лв. неустойка по договора за приватизация на Параходство "Български морски флот" - БМФ. Това показват окончателните сметки на Агенцията за приватизация, която наскоро се трансформира в Агенция за публичните предприятия и контрол. Информацията беше съобщена първо от Mediapool, като беше потвърдена от агенцията пред "Капитал".

Сумата от (52 252 446 лв.) ще бъде предявена от агенцията пред Арбитражния съд при Българската търговско-промишлена палата (БТТП). Неустойката е за неизпълнение на разписания по договор средногодишен общ тонаж на корабите за целия 10 годишен следприватизационен период.

На Домусчиев е била начислена неустойка и за неспазване на условието за броя за средносписъчния персонал, която обаче той е заплатил. Последната начислена неустойка за това е била 1.1 млн. лв. Изискването за размер на инвестициите е било изпълнено и дори надвишено с 14 млн. лв. С тях обаче не може да се приспадне дължимото по другия ангажимент за тонаж на корабите, обясняват от агенцията и спорът ще отиде в съда.

10 години по-късно

Параходство "Български морски флот" беше приватизирано през 2008 г., като 70% от БМФ станаха собственост на "Кей Джи маритайм шипинг" на "Адванс пропъртис" - холдингът, обединяващ голяма част от бизнеса на братята Кирил и Георги Домусчиеви.

Цената беше 440.1 млн. лв. Купувачът тогава се сдоби с общ тонаж от търговски кораби 1.4 млн. DWT (дедуейт). Ангажимент по договора беше към десетата година от сделката тонажът на корабите да е 1.3 млн. DWT, през 2018 г. средносписъчният плавателен състав да е 2360 души, инвестициите в кораби да са 779.9 млн. лв., средната им възраст да е под 20 години, а поне 60% от тях да плават под български или европейски флаг.

През лятото на 2016 г. стана ясно, че изискванията за тонаж и плавателен състав най-вероятно няма да бъдат изпълнени, като купувачът "Кей Джи маритайм шипинг" подаде искова молба до Арбитражния съд при БТТП с претенция да се променят тези две условия. Причината - "стопанска непоносимост" те да бъдат изпълнени в договорения обем, тъй като корабният бизнес е изпаднал в криза малко след приватизацията на дружеството. "Кей Джи маритайм шипинг" се опита да поиска изменение на договора за намаляване на въпросното изискване за тонаж на 880 хил. DWT, а за наетите да падне от 2360 на 803 души. Домусчиев в крайна сметка след намеса на ВКС загуби делото за промяна на приватизационния договор, което щеше да създаде опасен прецедент за всички приватизационни договори, и така стана ясно, че най-вероятно ще трябва или да си плати неустойката, или да закупи още тонаж.

На финала в плиткото

Десетте години на следприватизационния контрол изтекоха в края на 2018 г. До края на юни 2019 г. собственикът е трябвало да представи отчетни документи за изпълнението на договорените ангажименти.

Изпълнението на условието за общия тонаж се отчита в края на десетте години (т.е. за целия период от 14.08.2008 г. до 31.12.2018 г.), а данните за персонала се подават всяка година и там неустойките са година за година, като те са платени.

"Купувачът "Кей Джи Маритайм Шипинг" АД е представил със забава отчета относно изпълнение на задълженията за 10-и отчетен период, за което са наложени предвидените в договора санкции в общ размер на 11 000 евро. Сумите са платени от купувача в срока за доброволно плащане", казват от АППК.

"Във връзка с представянето от купувача на отчета за 10-и отчетен период е констатирано преизпълнение на инвестиционната програма и частично неизпълнение на задълженията за поддържане на средносписъчна численост на плавателния състав и поддържане на средногодишно общ тонаж на корабите на дружеството не по-малко от 1 300 000 DWT", коментират от агенцията.

"Наложената санкция за неизпълнение на задължението за поддържане на средносписъчна численост на плавателния състав за 10-и отчетен период в размер на 1 120 240.50 лв. е платена от купувача в срока за доброволно плащане, определен в договора (до 60 дни след уведомяване на купувача за размера на дължимата неустойка)", казват още от агенцията.

"Изпълнението на задължението за поддържане на средногодишно общ тонаж на корабите на дружеството не по-малко от 1 300 000 DWT се преценява в края на десетгодишния период (от 14.08.2008 г. до 31.12.2018 г.) и във връзка с констатирано частично неизпълнение на това задължение агенцията е предприела действия от своята компетентност съгласно договора и нормативната уредба за защита на държавния интерес – предстои да бъде заведен иск за неустойка в размер на 52 252 446 лева пред Арбитражния съд при Българската търговско-промишлена палата (БТПП)."

Кирил Домусчиев трябва да плати 52 млн. лв. неустойка по договора за приватизация на Параходство "Български морски флот" - БМФ. Това показват окончателните сметки на Агенцията за приватизация, която наскоро се трансформира в Агенция за публичните предприятия и контрол. Информацията беше съобщена първо от Mediapool, като беше потвърдена от агенцията пред "Капитал".

Сумата от (52 252 446 лв.) ще бъде предявена от агенцията пред Арбитражния съд при Българската търговско-промишлена палата (БТТП). Неустойката е за неизпълнение на разписания по договор средногодишен общ тонаж на корабите за целия 10 годишен следприватизационен период.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    proza avatar :-|
    proza

    Ние като не се издължим, ни пращат съдия изпълнител за 50 лева дълг, а този дължи милиони и никой не му търси сметка. Едва сега са решили да заведат дело срещу него и делото едва ли ще го засегне.Защото който има пари, се измъква невредим от правосъдието,

  • 2
    foe56596724 avatar :-|
    Пакоджет

    До коментар [#1] от "proza":

    За да Ви изпратят съдия-изпълнител, трябва да има дело.

  • 3
    yjw1562774694615843 avatar :-|
    ЦАНКО СТОЯНОВ

    А СИГА ДОМУЗИТЕ У КАКАМАНГАТА ДА ГЛЕДАТ КАРИРАНО СЛЪНЦИ ПОНЕ 20ГОД. АМА ПАК ШЕ ИМ ОТКРЕХНАТ НЕКОЯ ВРАТИЧКА У БОЛНИЦАТА И ДОТАМ. НЯМА ТАКВАС ДЪРЖАВА .СЛАВИИИ ИБИИНГИ МАЙКАТА .ТИ СИ.!

  • 4
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Сега да си продаде телевизията.

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Силно съм изненадан от действията на тази АП. Ако наистина държавата си вземе парите, ще бъде много добре. Делото ще е интересно със сигурност. Да са му мислили, когато рязаха кораби на скрап.

  • 6
    kdo52372883 avatar :-?
    kdo52372883

    Дойде най-сетне Видовден и за този гелосан г**. Домус-ага превърна Нова ТВ в помийната яма на властта и изгони де що имаше читав журналист в нея, запълвайки я с кадри на Пеевски. Дори и само това да му беше прегрешението, пожелавам от сърце да го обрулят с глобата, че и с лихвите и все разноските. А то не е само това.

    Само, да ви кажа, да не се 'падне' сега като арбитър другарят проф. Хрусанов. Щото точно той преди две години му 'опрости' задълженията... добре, че тогава се намеси ВКС и събори свинщината. Да видим сега как ще се развият нещата.

  • 7
    clwnjester avatar :-|
    clwnjester

    Хахаха... За тия пари, Горанката ще трябва да живее цял живот при Домосчиев... Че не само Горанката, ами и цялата му рода :)))

  • 8
    chichi01 avatar :-?
    Чичи (Ice Man's fan)

    Учудвам се от някои доста неграмотни коментари под статия, която поднася информация точно и пределно ясно. Тъй като това не се среща толкова често, колкото беше в предишните доста по-добри години на Икономедия - поздравления.
    А иначе ясно се вижда, че въпреки неразбираемият за мен хейт към българските инвеститори, както и към българският съд и държавни контролиращи институции, става ясно, че всеки си е гледал и свършил работата. Частните инвестиции не се правят, за да се изпълнят задължения към някой друг, а за да донесат печалба на инвеститора. Няма никаква друга причина да се правят и това движи световната икономика, а не социалистическите постприватизационни похвати. Фактите сочат, че въпреки всичко предприятието работи и явно печели. 10 години след приватизацията му не е изоставено, продадено, нарязано и т.н. Условията на договора ми се виждат тежки, особено в частта му да поддържа 2360 души на работа, въпреки че наистина Кризата настъпи малко след приватизационната сделка и някои помним как корабният бизнес беше сериозно потънал. Стотици кораби стояха по моретата без товари, без собственици и без никаква ясна перспектива дали изобщо някога ще пътуват с товари отново.
    Каквото и да се говори, важен е крайният резултат, а той е, че тези собственици са се справили някак с проблемите и има работещ бизнес. Държавата си е свършила работата, защото е контролирала, начислявала е и е прибирала неустойките по договора, както и е потърсила в срок интереса си по крайните параметри. Арбитражен съд означава, че всичко ще се случи без усуквания и доста бързо. Който е ползвал този подход, знае какво говоря.
    И накрая, нека припомним други велики наши приватизатори - сем. Баневи, сем. Арабаджиеви - къде са на икономическата ни карта днес, предприятията и активите, приватизирани от тях и как Държавата ни си е защитила интереса в техните казуси?
    Изобщо не ме интересува, че щели да им конфискуват идиотските имоти - за тях никой не би дал и лев. А парите им? Те са интересни и те са това, което Държавата трява да търси и конфискува!

  • 9
    aussie avatar :-|
    aussie

    А собственика на Булгартабак кога ще бъде съден?????
    Или чакаме да мине давността и тогава държавата да заведе бутафорно дело.

  • 10
    aussie avatar :-|
    aussie

    Ти като подпишеш договор с банка за заем и си купиш апартамент какво става ако изпаднеш в криза и не го погасяваш? Домусчиеви като са подписвали договора глави на раменете не са ли имали. Съгласили са се с тези условия понеже тогава са се състезавали с други инвеститори и са спечелили компанията благодарение на съгласието с тези тежки условия. Като се е обърнала палачинката сега да си покриват разходите от грешните решения.
    До коментар [#] от "
    Чичи (Ice Man's fan)
    ":


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK