// K2: Бизнесът / Компании
Домусчиев дължи 52 млн. лв. неустойка по договора за приватизация на БМФ
Собственикът на флота не е изпълнил условието за тонаж на корабите, не е платил в срок и затова държавата ще води дело
Сумата от (52 252 446 лв.) ще бъде предявена от агенцията пред Арбитражния съд при Българската търговско-промишлена палата (БТТП). Неустойката е за неизпълнение на разписания по договор средногодишен общ тонаж на корабите за целия 10 годишен следприватизационен период.
10 години по-късно
Параходство "Български морски флот" беше приватизирано през 2008 г., като 70% от БМФ станаха собственост на "Кей Джи маритайм шипинг" на "Адванс пропъртис" - холдингът, обединяващ голяма част от бизнеса на братята Кирил и Георги Домусчиеви.
Цената беше 440.1 млн. лв. Купувачът тогава се сдоби с общ тонаж от търговски кораби 1.4 млн. DWT (дедуейт). Ангажимент по договора беше към десетата година от сделката тонажът на корабите да е 1.3 млн. DWT, през 2018 г. средносписъчният плавателен състав да е 2360 души, инвестициите в кораби да са 779.9 млн. лв., средната им възраст да е под 20 години, а поне 60% от тях да плават под български или европейски флаг.
През лятото на 2016 г. стана ясно, че изискванията за тонаж и плавателен състав най-вероятно няма да бъдат изпълнени, като купувачът "Кей Джи маритайм шипинг" подаде искова молба до Арбитражния съд при БТТП с претенция да се променят тези две условия. Причината - "стопанска непоносимост" те да бъдат изпълнени в договорения обем, тъй като корабният бизнес е изпаднал в криза малко след приватизацията на дружеството. "Кей Джи маритайм шипинг" се опита да поиска изменение на договора за намаляване на въпросното изискване за тонаж на 880 хил. DWT, а за наетите да падне от 2360 на 803 души. Домусчиев в крайна сметка след намеса на ВКС загуби делото за промяна на приватизационния договор, което щеше да създаде опасен прецедент за всички приватизационни договори, и така стана ясно, че най-вероятно ще трябва или да си плати неустойката, или да закупи още тонаж.
На финала в плиткото
Десетте години на следприватизационния контрол изтекоха в края на 2018 г. До края на юни 2019 г. собственикът е трябвало да представи отчетни документи за изпълнението на договорените ангажименти.
Изпълнението на условието за общия тонаж се отчита в края на десетте години (т.е. за целия период от 14.08.2008 г. до 31.12.2018 г.), а данните за персонала се подават всяка година и там неустойките са година за година, като те са платени.
"Купувачът "Кей Джи Маритайм Шипинг" АД е представил със забава отчета относно изпълнение на задълженията за 10-и отчетен период, за което са наложени предвидените в договора санкции в общ размер на 11 000 евро. Сумите са платени от купувача в срока за доброволно плащане", казват от АППК.
"Във връзка с представянето от купувача на отчета за 10-и отчетен период е констатирано преизпълнение на инвестиционната програма и частично неизпълнение на задълженията за поддържане на средносписъчна численост на плавателния състав и поддържане на средногодишно общ тонаж на корабите на дружеството не по-малко от 1 300 000 DWT", коментират от агенцията.
"Наложената санкция за неизпълнение на задължението за поддържане на средносписъчна численост на плавателния състав за 10-и отчетен период в размер на 1 120 240.50 лв. е платена от купувача в срока за доброволно плащане, определен в договора (до 60 дни след уведомяване на купувача за размера на дължимата неустойка)", казват още от агенцията.
"Изпълнението на задължението за поддържане на средногодишно общ тонаж на корабите на дружеството не по-малко от 1 300 000 DWT се преценява в края на десетгодишния период (от 14.08.2008 г. до 31.12.2018 г.) и във връзка с констатирано частично неизпълнение на това задължение агенцията е предприела действия от своята компетентност съгласно договора и нормативната уредба за защита на държавния интерес – предстои да бъде заведен иск за неустойка в размер на 52 252 446 лева пред Арбитражния съд при Българската търговско-промишлена палата (БТПП)."
Още по темата
"БМФ Порт Бургас" е прескочила електроразпределителната мрежа на ЕВН и се е вързала директно за държавната ЕСО
1 ное 2019Откъде идват парите на Домусчиев за "Нова"
100 млн. евро са заем от четири банки, финансиращи и останалите бизнеси на купувача. За останалите 85 млн. евро не се знае точно
27 фев 2019Златев vs Домусчиев: Сблъсък в Бургаския залив
Законът за горивата вкара в директен сблъсък Валентин Златев и Кирил Домусчиев, като първият обвини втория в конфликт на интереси, тъй като през пристанището му преминават танкерите на "Инса ойл"
24 яну 2019Ревизоро предлага приватизационна амнистия за Домусчиев. Ползи ще има и Пеевски
Война между патриотите продължава с внесени от "Атака" и ВМРО законови промени, които според Валери Симеонов ще спестят на флота глоба от над 55 млн. лв
14 юли 2018Държавата ще си поиска обратно БМФ по съдебен път
ВКС отмени спорното арбитражно решение, което позволяваше на приватизатора да не изпълнява клаузите по договора и спестяваше на Кирил Домусчиев неустойки за 55 млн. лева
12 ное 2017При пълна непрозрачност военното министерство почти сигурно ще даде след седмица 820 млн. лв. на варненската корабостроителница "Делфин"
10 ное 2017Войната Симеонов vs Домусчиев продължава
Вицепремиерът заяви, че сезира прокуратурата за нарушения в приватизираното "Параходство БМФ"
1 сеп 2017Домусчиев победи Агенцията за приватизация
Арбитражен съд създаде опасен прецедент, като позволи на собствениците на БМФ братя Домусчиеви да имат по-малък тонаж кораби от обещаното в приватизационния договор
5 май 2017Как флотът на Домусчиев затъна в непоносимост
Собственикът на Български морски флот иска промяна на приватизационния договор на параходството заради кризата
7 авг 2016
Главният технически директор на Milestone Systems пред "Капитал"
13 дек 2019, 102 прочитания

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж
13 дек 2019, 496 прочитания
12 дек 2019, 3327 прочитания
12 дек 2019, 2902 прочитания
12 дек 2019, 2460 прочитания
12 дек 2019, 2447 прочитания
12 дек 2019, 2090 прочитания
Участници в конференцията на "Капитал" The Future of Retail разказват за иновациите в търговията на дребно