Китайският доминатор при батериите за електрически автомобили
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Китайският доминатор при батериите за електрически автомобили

Едно от предприятията на CATL, което се намира в китайската провинция Джъдзян

Китайският доминатор при батериите за електрически автомобили

Пекин оказа натиск на чуждестранните производители да използват батерии, произведени в страната

Пламена Кацарова
2915 прочитания

Едно от предприятията на CATL, което се намира в китайската провинция Джъдзян

© Reuters


CATL е единствената компания, която може да произвежда батерии в необходимите количества за Китай.

Китай представлява най-големият пазар на електрически автомобили в света и като такъв преди няколко години започна да упражнява натиск върху чуждестранните производители на коли да използват местно произведени батерии. Така една малко известна китайска компания се превърна в най-големия производител на батерии за електрически превозни средства в света, пише Wall Street Journal. Причината за това е, че Contemporary Amperex Technology(CATL) беше единствената, която може да произвежда такива в необходимите количества.

Производителите на автомобили не останаха очаровани от новите правила. През 2017 г. по време на посещение в централата на CATL трима ръководители на Daimler ясно изразиха раздразнението си. "Единствената причина, поради която сме тук, е, че нямаме избор, така че нека просто се разберем за цената", казва един от тях.

Лидерът на пазара

В Китай се произведени близо 60% от всички 2.1 млн. електрически превозни средства, продадени в света през миналата година. До 2030 г. се очаква продажбите на електрически автомобили в световен мащаб да са между 23 и 43 млн. годишно според Международната агенция по енергетика. Най-оптимистичните оценки са, че дотогава 57% от продадените автомобили в Китай, 26% от тези в Европа и 8% - в САЩ, ще са електрически.

За да отговорят на търсенето, производителите на автомобили ще се нуждаят от милиони литиево-йонни батерии. Водещ играч в сектора е китайската CATL, която има най-голям производствен капацитет в света. Производителят на батерии е структуриран по модел на друга китайска компания – телекомуникационния гигант Huawei Technologies. CATL също така имитира практиката на Huawei да дава приоритет на научните изследвания и разработки, за да подобрява технологично продуктите си. Компанията предприема агресивна стратегия, привличайки кадри от конкурентни чуждестранни автомобилни фирми, като същевременно се стреми да работи като Huawei. Това включва изпълняване на много роли от служителите и дълги работни дни предимно заради бързия растеж на CATL.

"Бях нает като мениджър на веригата за доставки, но скоро след това станах и мениджър по качеството на дизайна, като имах и други отговорности. Беше точно като в Huawei – натоварването беше много високо", коментира пред Wall Street Journal бившият служител на компанията Уин Цао. CATL наема като свой технологичен директор Боб Галиен, който е експерт по батерии и дългогодишен ръководител в GM.

С държавна подкрепа

Една от причините за успеха и бързия растеж на CATL е значителната подкрепа от Пекин, който цели изграждането на жизнеспособна автомобилна индустрия, фокусирана върху електрически превозни средства и задвижвана от местни производители. През 2013 г. правителството въведе програма за субсидии, с която насърчи местните и чуждестранните производители на автомобили да продават повече електрически превозни средства.

Китай представи електрическите автомобили като част от програма за увеличаване на възможностите на страната в "индустриите на бъдещето", както и като начин за борба със замърсяването и намаляване зависимостта на страната от вноса на нефт.

След като през 2015 г. пазарът се забави, правителството обяви, че за субсидии ще се класират само производители, които използват батерии от списък с одобрени китайски доставчици.

Производителите на автомобили, желаещи да се откажат от субсидиите, все още бяха свободни да използват чужди батерии. Но ръководителите на световни автомобилни компании твърдят, че са били предупредени от китайските служители да използват местни батерии или "ще се сблъскат с репресии в страна, в която чуждестранните компании са изправени пред постоянна борба за поддържане на добри отношения с властите".

По това време редица световни производители на автомобили вече са сключили дългогодишни споразумения с чуждестранни производители на батерии. GM инвестира в съоръжение за батерии в Шанхай с LG Chem, докато Ford има глобална сделка за доставки с Panasonic. "Беше невероятно разочароващо за нас – ние изграждахме нови фабрики в Китай и изведнъж се наложи да наблюдаваме как нашите партньори се оттеглят и се насочват към по-малки местни конкуренти", каза бивш изпълнителен директор на чуждестранен производител на батерии.

Неспособни да продават в Китай, корейските и японските производители започнаха да използват съществуващите си заводи за производство на батерии за износ, докато новите проекти се забавиха. Говорител на SDI Samsung заяви, че китайските предприятия на компанията произвеждат главно батерии за европейски клиенти, но се надява, че в бъдеще ще спечелят и от растящия китайски пазар на електрически автомобили.

Макар по някои показатели продуктите на CATL да са по-нисък клас от батериите на най-добрите корейски и японски производители, те превъзхождат повечето китайски алтернативи по отношение на производителността. В допълнение компанията разполага с мащаб, който малко други могат да предложат.

Хората от бизнеса с батерии твърдят, че към настоящия момент CATL значително е скъсила разликите в мощността на батериите спрямо корейските и японските компании и ще достигне тяхното ниво в рамките на три години, докато влага средства за научни изследвания. Възможно е дори китайското дружество да се превърне в лидер на пазара, тъй като много производители на автомобили вече са включили компанията в своите дългосрочни планове.

След като се съгласиха да започнат да използват батериите на CATL в своите автомобили, чуждестранните автомобилни компании се почувстваха принудени да помогнат на компанията да успее заради собствената си репутация. "Всичко, което тези компании бяха правили преди със Samsung или LG - цялата тази работа беше насочена към CATL, за да се осигури достатъчно качество на доставките", заяви бившият изпълнителен директор на GM.

GM чрез своето основно китайско съвместно предприятие подписа споразумение за стратегическо сътрудничество с CATL през 2018 г. Други световни производители на автомобили, включително Honda, Hyundai, Nissan, Toyota и Volkswagen, са сключили договори с китайската компания за батериите на електрическите си автомобили. През септември CATL подписа споразумение с Robert Bosch, най-голямата компания за авточасти в света, за разработване на високоефективни батерии за хибридните двигатели.

Говорителят на Daimler, чиито ръководители първоначално бяха раздразнени от необходимостта да купуват батерии от CATL, заяви, че компанията е "важен и ценен партньор", като добави, че "отношенията ни с доставчиците се основават на четири основни ценности: иновации, високо качество, партньорство и стабилност, а CATL не е изключение".

През юни Пекин обяви планове да премахне противоречивите си ограничения за чуждестранни производители на батерии и да отвори отново пазара си за големите корейски и японски играчи. "Китай се нуждае от тях, тъй като общото търсене на батерии ще надхвърли количествата, с които местните производители могат да се справят сами", коментират анализатори от Benchmark Minerals Intelligence.

CATL е единствената компания, която може да произвежда батерии в необходимите количества за Китай.

Китай представлява най-големият пазар на електрически автомобили в света и като такъв преди няколко години започна да упражнява натиск върху чуждестранните производители на коли да използват местно произведени батерии. Така една малко известна китайска компания се превърна в най-големия производител на батерии за електрически превозни средства в света, пише Wall Street Journal. Причината за това е, че Contemporary Amperex Technology(CATL) беше единствената, която може да произвежда такива в необходимите количества.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    tbs59625460 avatar :-?
    HTA Ltd.

    За мен новината е малко разочароваща, поредното извиване на ръце от Пекин. Обаче... и ножа, и сиренето са в тях, световния автомобилен бизнес няма как да не се съобрази с наложените условия, ако иска да играе на местния пазар...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK