С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 ное 2019, 13:26, 2149 прочитания

Новият четвърти

Fiat Chrysler и PSA Peugeot Citroen ще се слеят. Така ще са по-силни, но ще отсъстват от топ пазара в Китай

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Сливанията и придобиванията се правят по най-различни причини - икономии от мащаба, синергии, елиминиране на конкуренти, навлизане на нови пазари и т.н. Днешната автоиндустрия е създадена именно чрез такива партньорства и обединения в последните 30 години. Най-новото потенциално сливане - между Fiat Chrysler и PSA Peugeot Citroen също има за цел да се възползва от силните страни и на двете страни. Но идва в момент на най-голямата трансформация на индустрията за последните 100 години заради очакваното електрифициране и въвеждане на автономни автомобили и трудности като търговски спорове, строги правила за вредните емисии, намаляващо търсене и др.

Планът


Groupe PSA и Fiat Chrysler Automobiles (FСA) обявиха в началото на месеца плана си да се обединят под шапката на нова група с равни дялове, която ще се превърне в четвъртия най-голям автопризводител в света (виж инфографиката) с обща пазарна оценка над 45 млрд. евро. В момента текат последните преговори между двата гиганта, като се очаква сливането официално да бъде обявено в началото на декември, след което то трябва да бъде одобрено от регулаторите.

Сделката става факт, след като преди няколко месеца двете компании разговаряха за евентуално общо производство в Европа. През юни пък се провалиха преговорите за сливане между Fiat и друг френски производител - Renault.

Сегашната сделка ще стане чрез създаването на нова компания, регистрирана в Холандия, в която акционерите на PSA и FCA ще държат по 50%. Сегашният изпълнителен директор на френската група Карлос Таварес ще оглави новосъздадения производител, а председателят на FSA Джон Ейкън ще запази същия пост и в обединеното дружество. Новият борд на директорите ще има 11 членове, от които PSA ще държи 6.



Добро припокриване

Дори без задълбочено проучване на бизнеса на двете компании е видимо, че те се допълват повече от добре - FCA произвежда марки като Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Ram и Maserati. Най-силните й пазари са Северна Америка, Италия и Бразилия. В същото време Groupe PSA държи марките Peugeot, Citroën, DS, Opel и Vauxhall, а най-важните й пазари са в Западна Европа. Основен акционер в групата е френското правителство (както и в Renault).

Изпълнителният директор на PSA Карлос Таварес преди време предвиди "десет години хаос" в индустрията през следващите години. И още при обявяването на сливането групите очертаха причините, довели до преговорите - нуждата от по-силно глобално присъствие и разработката на успешни електрически модели. Нито FCA, нито PSA има съществено присъствие на най-големия автопазар в света - Китай. Също така и двата производителя изостават от останалите в електромобилите и автономните технологии. С комбинираните си ресурси и мащаб те ще могат да се опитат да догонят Volkswagen и Toyota Motor Corp.

Компаниите очакват годишните синергийни ефекти от сливането им да достигнат 3.7 млрд. евро, и то без да има предвидени затваряния на заводи. По-скоро намаляването на разходите ще дойде от по-ефективното разпределяне на ресурси и подобрените позиции при преговорите с доставчици. Несъмнено най-големият плюс ще бъде споделянето на технологии, както и съвместната разработка на общи базови платформи за различни модели. Двата производителя и в момента си партнират в областта на лекотоварните превозни средства.

Не бива да се забравя и географският аспект - извън Китай, където и двете компании нямат съществено присъствие, те се допълват. FCA е много силна на американския пазар - над 65% от приходите й идват от Северна Америка, докато PSA въобще не присъства там (групата подготвяше план за навлизане). В същото време европейският бизнес на PSA е в добро състояние и групата е сред лидерите по маржове в региона, където пък FCA не работи много добре.

"Като глобален производител не можеш да си позволиш да не обръщаш внимание на Китай - най-големият пазар в света, и то с огромна преднина. Страната е най-големият пазар и за електромобили. Така че ако искаш да си глобален, трябва да си силен в Китай", заяви пред Time анализаторът Мишел Кребс от Autotrader.

Както и при географските пазари, и при моделите двете групи се допълват, се казва в коментар на сайта Seeking Alpha. FSA разработва нова премиум архитектура под бранда Alfa Romeo, която може да бъде използвана и от Maserati. Достъпът до нея ще помогне на PSA да предлага по-луксозни модели. В същото време добрите позиции на PSA в компактните модели може да е от полза на Fiat, където напоследък е слабото място на италианския производител.

Шансовете за приключване на сливането са големи, но основната въпросителна остава позицията на френското правителство. Възраженията му бяха една от причините за разпадането на преговорите между Fiat и Renault. Според източници от Париж сега френската държава е по-склонна да подкрепи сделката. Държавният дял в PSA е 12.23% от капитала и 9.65% от акциите с право на глас. "Сделката отговаря на нуждата в автоиндустрията от консолидация, която да отговори на предизвикателствата на бъдещето", лаконично каза в официално изявление френският финансов министър Бруно льо Мер.

С общи усилия

Макар на първо време да не се очаква друга подобна мегасделка в индустрията, се наблюдават все повече различни по вид и структура партньорства. Например Volkswagen обяви, че ще работи с Ford Motor Co. в разработката на електрически и автономни технологии. Toyota Motor пък увеличава връзките си с партньори като Subaru Corp. и китайската BYD Co. Сливането на FCA и PSA потвърждава и визията на починалия миналата година бивш изпълнителен директор на Fiat Chrysler Серджо Маркионе. През 2015 г. той предрече, че след време ще оцелеят само няколко на брой наистина глобални автопроизводителя. Засега изглежда, че съюзът FCA-PSA иска да е един от тях.

Капитал #45

Текстът е част от новия брой на седмичния Капитал (8 - 14 ноември). В броя ще прочетете още:

- 30 години след 10-ти: Каква я мислехме, каква стана
- Да копаеш дъното за Доган
- Сбогом, кабели

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

14 ноември 2019
София хотел Балкан

Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът"


Какви са плановете за въвеждане на иновации и растеж на водещите банки в България?
Разберете на конференцията на Капитал "Банките и бизнесът". Събитието предоставя възможности на представители на банките и на бизнеса да обсъдят помежду си важни въпроси, да търсят решения и да помагат на пазара да расте.

Водещи теми в програмата:

  • Банковият сектор през 2020
  • Изводите от стрес тестовете
  • Ефектът от запазването на ниските лихви
  • PSD 2 - възможности и рискове
  • Иновации и технологични решения
Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът" Запазете билет

Прочетете и това

"Теленор" отбеляза пореден ръст на приходи и печалба 2 "Теленор" отбеляза пореден ръст на приходи и печалба

Най-осезаемо е повишението в средния приход на потребител

12 ное 2019, 1500 прочитания

Българската OfficeRnD получи финансиране 3 млн. долара Българската OfficeRnD получи финансиране 3 млн. долара

Компанията ще инвестира свежия капитал в разрастване на екипа

12 ное 2019, 1089 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Машиностроенето – между спадовете и подема

Произвежданата от сектора продукция надхвърля 10 млрд. лв. годишно

Още от Капитал
Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10