Ikea и H&M увеличават рисковите си инвестиции
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ikea и H&M увеличават рисковите си инвестиции

Ingka Group, която е собственик на повечето магазини на шведската верига за мебели, е вложила 200 млн. евро в 21 компании през последните три години

Ikea и H&M увеличават рисковите си инвестиции

Шведските ритейл търговци инвестират стотици милиони евро в стартиращи компании, за да устоят на смущенията в сектора

Пламена Кацарова
3113 прочитания

Ingka Group, която е собственик на повечето магазини на шведската верига за мебели, е вложила 200 млн. евро в 21 компании през последните три години

© Reuters


Ikea и H&M влагат стотици милиони евро в рискови инвестиции, тъй като двете компании търсят начини да вложат средства в технологии и други продукти, които могат да им помогнат да устоят на масовите смущения, настъпващи в ритейл сектора, пише Financial Times. Най-големият търговец на обзавеждане и един от лидерите на пазара на дрехи започнаха да изкупуват миноритарни дялове в по-малки компании от различни сектори през последните години – от стартиращи фирми във финтех индустрията до стартъпи с идеи в сферата на рециклирането и устойчивостта.

Инвестициите

Ingka Group, която е собственик на повечето магазини на шведската верига за мебели, е вложила 200 млн. евро в 21 компании през последните три години. Компанията е инвестирала в роботизирания производител на мебели Ori Living, стартъпа за рециклиране на матраци RetourMatras и индийското иновативно студио за интериорен дизайн Livspace.

H&M от своя страна е похарчила повече от 47 млн. евро за участието си в 16 предприятия, разработващи по-устойчиви начини за изработка на дрехи, сред които е и компанията за бои Colorifix. Производителят на дрехи е инвестирал средства и във финтех дружеството Klarna.

Както Ikea, така и H&M се намират в процес на една от най-големите трансформации в историята им, тъй като двете компании се опитват да отговорят както на нуждите на клиентите, които все повече пазаруват оналйн, така и на големите конкуренти в електронната търговия като Amazon и Alibabа.

Главният изпълнителен директор на Ingka Йеспер Бродин каза пред Financial Times, че легендарният основател на Ikea Ингвар Кампрад е спестил значителна сума пари "за черни дни". Голяма част от средствата са инвестирани в облигации, "в случай че компанията се сблъска с проблеми", но наскоро такива се влагат и в рискови инвестиции. "Ингвар винаги говореше за дългосрочните нужди и пестеше пари, за когато има такава необходимост. Отчасти ние се нуждаем от него сега, тъй като бизнесът ни се трансформира. Направихме рискови инвестиции в интересни компании, по-специално вложихме средства в устойчивост", добави той.

Главният изпълнителен директор на H&M Карл-Йохан Персон определи рисковите инвестиции на компанията като "добро финансово пътуване", но каза, че преди всичко тези бизнеси са такива, за които вярва, че "наистина могат да помогнат на компанията". Той добави, че H&M е инвестирала много в "устойчиви материални иновации" като шведския стартъп Renewcell, който произвежда дрехи от рециклиран текстил.

"Тези инвестиции няма да променят бизнеса ни сега, но ще са добри за компанията в бъдеще - вярвам, че много от конвенционалните материали днес ще бъдат заменени от тези устойчиви материали с качество и цени, които са също толкова добри", каза още Персон.

H&M също инвестира в компании, разработващи нови бизнес модели, като стартъпа за модно облекло Thread, който използва изкуствен интелект и лични стилисти, за да предложи персонализирани препоръки на купувачите, и платформата за електронна търговия на дрехи втора употреба Sellpy.

Ikea и H&M влагат стотици милиони евро в рискови инвестиции, тъй като двете компании търсят начини да вложат средства в технологии и други продукти, които могат да им помогнат да устоят на масовите смущения, настъпващи в ритейл сектора, пише Financial Times. Най-големият търговец на обзавеждане и един от лидерите на пазара на дрехи започнаха да изкупуват миноритарни дялове в по-малки компании от различни сектори през последните години – от стартиращи фирми във финтех индустрията до стартъпи с идеи в сферата на рециклирането и устойчивостта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    liz31552545 avatar :-|
    liz31552545

    Това съм го виждал и другаде. Като почине старият Герак и наследниците като отвързани се хвърлят да инвестират и да менажират. В някои случаи имат успех, но като че ли в преобладаващата им част се провалят. Да сме живи да видим...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK