(Р)еволюцията в ентъртеймънт индустрията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

(Р)еволюцията в ентъртеймънт индустрията

Apple и Disney стартираха своите платформи този месец, опитвайки се да привлекат потребители чрез по-ниска месечна такса от тази на Netflix

(Р)еволюцията в ентъртеймънт индустрията

Тенденциите са потребителите на стрийминг в САЩ скоро да станат повече от абонатите на кабелна телевизия

3623 прочитания

Apple и Disney стартираха своите платформи този месец, опитвайки се да привлекат потребители чрез по-ниска месечна такса от тази на Netflix

© Reuters


Телевизионната и филмова индустрия се променя под натиска на външни и вътрешни фактори. Потребителите на поточно видеосъдържание, или така наречения стрийминг, в глобален аспект са повече от милиард, като са нараснали с 5% за година. Приходите в новия сектор са достигнали 25 млрд. долара или с 8% от предходната година. Проучване на Wall Street Journal от тази седмица показва, че средно потребителят заплаща по 22 долара месечни абонаментни такси за доставчици на аудио-визуално съдържание, като се очаква тази сума да нарасне двойно в близкото бъдеще. Това представлява вакуум, който множество компании ще се постараят да запълнят.

Кой е на този пазар

Netflix е от главните външни фактори за подриването на индустрията. Компанията, която започна бизнеса си с предлагането на филми под наем по пощата, сега държи 15% от интернет трафика в света и със своите 160 млн. потребители е в позицията да определя условията и диктува тенденциите в сектора.

Последният филм на Мартин Скорсезе например, продуциран от Netflix, не достигна до голяма аудитория на широкия екран въпреки високия интерес. Множество киноорганизации отказаха да излъчат продукцията поради намеренията на Netflix да качи филма на сайта си само три седмици след премиерата му. Една трета от потребителите на Netflix споделят в проучването на WSJ, че са готови да се разделят с платформата и да преминат на друга. Това обяснява защо Disney изтегли съдържанието си от Netflix, след като закупи 20th Century Fox. Скоро гигантът трябва да пусне Disney+ официално за потребители.

Hulu и Amazon са другите наложени имена в този сектор. Prime Video – стрийминг платформаната на Amazon, е по-скоро бонус за потребителите на Prime услугата за доставки на Amazon и все пак потенциална аудитория от над 100 млн. души не е за подценяване. Disney придоби контролния пакет от акции на Hulu тази година, но предпочита да се фокусира главно върху новата си платформа - Disney+, където ще качва блокбъстър франчайзите като Star Wars и Marvel, както и богата си колекция от анимационни филми и детско ориентирано съдържание. Макар на по заден план, Hulu има своето място в стратегията на Disney, като компанията смята да продължи да създава оригинално съдържание за платформата, целяща се в по-възрастните потребители.

Кой навлиза на пазара

Apple и Disney стартираха своите платформи този месец, опитвайки се да привлекат потребители чрез по-ниска месечна такса от тази на Netflix. След закупуването на Fox и Hulu, Disney се сдоби с огромно количество лицензирано съдържание, както и разработена стрийминг платформа за разпространяването му. Apple от своя страна не разполага със собствено съдържание и е под напрежение да запълни платформата си с качествена продукция от самото начало. Скритият коз в ръкава на технологичния гигант са потребителите на устройствата му, които в настоящия момент са 900 млн. души. Рисков ход за Apple, но очакван, имайки предвид изместването на фокуса на компанията от производството към услугите.

Идеята зад учудващо ниските цени за съдържание на Apple и Disney e, че компаниите сe стремят да наберат колкото се може по-голяма потребителска маса, отколкото бързи печалби. Disney например очаква възвръщаемост на инвестициите си едва след около петата година. Най-големият доставчик на кабелна телевизия в САЩ - Comcast, придържайки се към традиционния си бизнес модел за момента, излъчва поточно видеосъдържание само в Hulu, където все още държи една трета от компанията, за която се очаква да получи около 6 млрд. долара от Disney в следващите пет години. Компанията подготвя и собствена платформа, наречена Peacock, но все още не е ясно дали ще изтегли съдържанието си от другите платформи, или ще го предлага успоредно с тях.

АТ&T пък обяви, че ще се пласира във високия ценови клас новата си платформа HBO Max, която се очаква да бъде наследник на HBO Now и HBO Go, където ще предложи целия арсенал от съдържание на Time Warner. Целта на АТ& Т е постепенно да прехвърли абонатите за ТВ каналите на HBO, които само в САЩ са 50 милиона, в платформата си за стрийминг, като няма намерения да подновява договорите си с кабелните и сателитните оператори за излъчването на каналите й.

Какво означава това за нас

Цялата тази конкуренция за видеосъдържание ще доведе до по-голям избор от качествени продукции за потребителите. В момент, в който всяка една платформа се състезава да създаде свой собствен продукт и да го пласира на пазара, бързо ще доведе до печеливши и губещи. Трябва да се отбележи, че се развиват и нишови доставчици на стрийминг като CuriosityStream за документални филми и Shudder за любителите на хорор жанра, но тепърва ще се види тяхното развитие.

Телевизионната и филмова индустрия се променя под натиска на външни и вътрешни фактори. Потребителите на поточно видеосъдържание, или така наречения стрийминг, в глобален аспект са повече от милиард, като са нараснали с 5% за година. Приходите в новия сектор са достигнали 25 млрд. долара или с 8% от предходната година. Проучване на Wall Street Journal от тази седмица показва, че средно потребителят заплаща по 22 долара месечни абонаментни такси за доставчици на аудио-визуално съдържание, като се очаква тази сума да нарасне двойно в близкото бъдеще. Това представлява вакуум, който множество компании ще се постараят да запълнят.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.