// K2: Бизнесът / Компании
Здравни сайтове във Великобритания са давали данни за потребителите на рекламодатели
Разследване на FT разкрива, че уеб страниците са споделяли симптоми и имена на лекарства с трети страни като Google и Facebook
Тези данни за потребителите са особено чувствителни и са защитени от Общия регламент за защита на данните. |
Замесените
Здраве за продан
Стотици милиони хора всеки ден търсят отговор на медицински въпроси в интернет. Разследването на FT констатира, че чувствителните данни за потребителите, за чието споделяне с трети страни те не са дали съгласието си, впоследствие са били изпращани до редица компании. До DoubleClick на Google са били изпращани имената на най-коментираните лекарства в платформата Drugs.com. Информация за симптомите, въвеждани в системата за онлайн диагнози WebMD, включително случаите с предозиране с лекарства, са били споделяни с Facebook. Amazon пък е получавала информацията на потребителите на платформата BabyCentre.
Данни за търсения по ключови думи като "сърдечни болести" и "аборт" са били споделени от сайтовете British Heart Foundation, Bupa и Healthline на компании, включително Scorecard Research и Blue Kai (собственост на софтуерния гигант Oracle). В осем случая (с изключение на Healthline и Mind) е предадена информация и за специфичен идентификатор, свързан с уеб браузъра, който потенциално позволява информацията да бъде обвързана с дадено лице. Healthline вече потвърди, че споделя тези данни с трети страни.
Факторът GDPR
След приемането на GDPR през май 2018 г., онлайн рекламната индустрия в ЕС, която годишно генерира близо 200 млрд. долара продажби, беше подложена на по-строги правила относно събирането и обработката на данни. Според новото законодателство вече е незаконно да се споделят най-чувствителните данни като здравна информация или сексуална ориентация без изричното съгласие на потребителите за това. GDPR предполага те да позволят споделянето на информация от "специална категория", както и да бъдат в течение как ще се използва тя.
Разследването на FT установява, че нито един от разглежданите уебсайтове не е поискал изрично подобно съгласие. Същевременно не става ясно и от кого ще бъдат използвани събраните данни от платформите.
В рекламната индустрия десетки компании печелят от покупката и продажбата на данни за множество клиенти, тъй като по-детайлното разбиране за предпочитанията и нуждите на потребителите става все по-ключово. Познаването на медицинските неразположения на дадено лице позволява на компаниите да се опитат да продават конкретни лечения, услуги или финансови продукти, към които може да се обърнат потребители. "Има цяла система, която ще се стреми да се възползва от вас, защото сте в компрометирано състояние. Намирам това за неморално", коментира специалистът по правни последици от събирането на данни Тим Либерт.
Отговорът
Google, който е своеобразен лидер на пазара на онлайн реклама, заяви, че "не изгражда рекламни профили от чувствителни данни", както и че "има строги правила, които не позволяват на рекламодателите да използват такива данни за насочване на реклами". Говорител на компанията заяви пред FT, че посочените здравни сайтове са били обозначени като "чувствителни" вътрешно, което означава, че информацията, която е изпратена до тях, е изключена от базата данни, използвана за персонализирана реклама. Той добави, че технологията на интернет гиганта позволява данните да се използват за показване на контекстуални реклами въз основа на съдържанието на страницата, но не и на информация за потребителя.
Facebook от своя страна все още не е дал отговор какво прави с тази информация. "Не искаме да работим с уебсайтове, които споделят лична здравна информация за хората с нас - това е нарушение на нашите правила и ще налагаме мерки срещу сайтове, за които установим, че правят това", заяви говорител на компанията.
"Ние не използваме информацията от уебсайтовете и не я предоставяме за сегментиране на рекламната аудитория", коментира пред FT представител на Amazon, но и не отговори на въпроси за това какво прави компанията с чувствителните данни, които получава.
В Обединеното кралство онлайн рекламната индустрия беше поставена под наблюдение от Офиса на комисаря по информацията (ICO). Регулаторът даде срок на компаниите в сектора до декември да "изчистят своите практики за събиране на данни или да се изправят пред допълнителни разследвания". "Това разследване на FT допълнително засилва опасенията на ICO относно обработването на данни от специална категория в онлайн рекламата, както и за ролята, която собствениците на сайтове и издателите играят в тази екосистема", заяви изпълнителният директор на регулатора за технологична политика и иновации Саймън Макдугал.
"Данните от специална категория като здравна информация изискват по-голяма защита поради нейната чувствителност и увеличения риск от увреждане или дискриминация. Ние ще оценяваме информацията, предоставена от FT, преди да обмислим следващите ни стъпки", добави той.
Още по темата
Меркел настоява ЕС да поеме контрол над дигиталната икономика
Германският канцлер апелира държавите от съюза да придобият "информационна независимост" от компаниите в Силициевата долина
17 ное 2019Facebook ще спре да следи потребителите извън социалната мрежа, ако те го поискат
Компанията променя политиката си по отношение на събиране на данни, което може да се отрази на приходите
21 авг 2019Кои са най-актуалните тенденции в онлайн пространството според доклада на Мери Мийкър за развитието на мрежата
2 авг 2019Facebook въвежда по-строги правила за политическа реклама преди евроизборите
Новите изисквания предизвикаха бурно неодобрение от партиите в европарламента
31 мар 2019С новите европейски правила за защита на личните данни отговорностите на дигиталните агенции се увеличават
27 юли 2018В България все още малко компании имат ясни критерии за сайтовете и темите, където искат да се рекламират
29 юни 2018Може ли интернет без бисквитките
GDPR може да означава край на проследяването на потребителско поведение онлайн за рекламни цели, но това може да счупи много бизнес модели
6 апр 2018Facebook спира достъпа до данни на трети страни (обновена)
Засега не е ясно как това ще повлияе на рекламните приходи
2 апр 2018
Инициативата ще осигури на компанията достъп до идеи, модерни подходи и технологии в строителната индустрия
8 дек 2019, 816 прочитания

По-лесно е да пробягаш 42 километра, отколкото да организираш голямо спортно събитие
7 дек 2019, 976 прочитания
7 дек 2019, 3476 прочитания
7 дек 2019, 2863 прочитания
7 дек 2019, 1889 прочитания
7 дек 2019, 1606 прочитания
7 дек 2019, 1396 прочитания
Индустрията се модернизира на ниво бизнес процеси и платформи, споделиха участниците в конференцията "Банките и бизнесът"