Здравни сайтове във Великобритания са давали данни за потребителите на рекламодатели
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Здравни сайтове във Великобритания са давали данни за потребителите на рекламодатели

Използвайки инструменти с отворен код за анализ на повече от сто здравни уебсайта, сред които WebMD, Healthline, Babycentre и Bupa, медията е установила, че 79% от сайтовете използват т.нар. бисквитки, които позволяват събирането на данни за трети страни. На много от сайтовете също така не е споменато за наличието им с рекламни цели

Здравни сайтове във Великобритания са давали данни за потребителите на рекламодатели

Разследване на FT разкрива, че уеб страниците са споделяли симптоми и имена на лекарства с трети страни като Google и Facebook

Пламена Кацарова
1749 прочитания

Използвайки инструменти с отворен код за анализ на повече от сто здравни уебсайта, сред които WebMD, Healthline, Babycentre и Bupa, медията е установила, че 79% от сайтовете използват т.нар. бисквитки, които позволяват събирането на данни за трети страни. На много от сайтовете също така не е споменато за наличието им с рекламни цели

© Shutterstock


Тези данни за потребителите са особено чувствителни и са защитени от Общия регламент за защита на данните.

Някои от най-популярните здравни уебсайтове в Обединеното кралство са споделяли чувствителни данни за хората, които ги посещават – включително симптоми, диагнози и имена на лекарства, с трети страни като Google, Amazon, Facebook и Oracle. Такива са разкритията от разследване на Financial Times. Използвайки инструменти с отворен код за анализ на повече от сто здравни уебсайта, сред които WebMD, Healthline, Babycentre и Bupa, медията е установила, че 79% от сайтовете използват т.нар. бисквитки, които позволяват събирането на данни за трети страни. На много от сайтовете също така не е споменато за наличието им с рекламни цели.

Замесените

Рекламното звено на Google DoubleClick е най-честият получател на данните, събирани от сайтовете – 78%. След това се нареждат Amazon, към която е изпращана информация за 48% от посетителите на сайтовете, Facebook, Microsoft, както и платформата за дигитална реклама AppNexus. "Разкритията от разследването са изключително притеснителни – тези данни за потребителите са особено чувствителни и са защитени от Общия регламент за защита на данните (GDPR). В тази връзка предоставянето им на трети страни е нарушение на закона", коментира специалистът в сферата Улфи Кристил.

Здраве за продан

Стотици милиони хора всеки ден търсят отговор на медицински въпроси в интернет. Разследването на FT констатира, че чувствителните данни за потребителите, за чието споделяне с трети страни те не са дали съгласието си, впоследствие са били изпращани до редица компании. До DoubleClick на Google са били изпращани имената на най-коментираните лекарства в платформата Drugs.com. Информация за симптомите, въвеждани в системата за онлайн диагнози WebMD, включително случаите с предозиране с лекарства, са били споделяни с Facebook. Amazon пък е получавала информацията на потребителите на платформата BabyCentre.

Данни за търсения по ключови думи като "сърдечни болести" и "аборт" са били споделени от сайтовете British Heart Foundation, Bupa и Healthline на компании, включително Scorecard Research и Blue Kai (собственост на софтуерния гигант Oracle). В осем случая (с изключение на Healthline и Mind) е предадена информация и за специфичен идентификатор, свързан с уеб браузъра, който потенциално позволява информацията да бъде обвързана с дадено лице. Healthline вече потвърди, че споделя тези данни с трети страни.

Факторът GDPR

След приемането на GDPR през май 2018 г., онлайн рекламната индустрия в ЕС, която годишно генерира близо 200 млрд. долара продажби, беше подложена на по-строги правила относно събирането и обработката на данни. Според новото законодателство вече е незаконно да се споделят най-чувствителните данни като здравна информация или сексуална ориентация без изричното съгласие на потребителите за това. GDPR предполага те да позволят споделянето на информация от "специална категория", както и да бъдат в течение как ще се използва тя.

Разследването на FT установява, че нито един от разглежданите уебсайтове не е поискал изрично подобно съгласие. Същевременно не става ясно и от кого ще бъдат използвани събраните данни от платформите.

В рекламната индустрия десетки компании печелят от покупката и продажбата на данни за множество клиенти, тъй като по-детайлното разбиране за предпочитанията и нуждите на потребителите става все по-ключово. Познаването на медицинските неразположения на дадено лице позволява на компаниите да се опитат да продават конкретни лечения, услуги или финансови продукти, към които може да се обърнат потребители. "Има цяла система, която ще се стреми да се възползва от вас, защото сте в компрометирано състояние. Намирам това за неморално", коментира специалистът по правни последици от събирането на данни Тим Либерт.

Отговорът

Google, който е своеобразен лидер на пазара на онлайн реклама, заяви, че "не изгражда рекламни профили от чувствителни данни", както и че "има строги правила, които не позволяват на рекламодателите да използват такива данни за насочване на реклами". Говорител на компанията заяви пред FT, че посочените здравни сайтове са били обозначени като "чувствителни" вътрешно, което означава, че информацията, която е изпратена до тях, е изключена от базата данни, използвана за персонализирана реклама. Той добави, че технологията на интернет гиганта позволява данните да се използват за показване на контекстуални реклами въз основа на съдържанието на страницата, но не и на информация за потребителя.

Facebook от своя страна все още не е дал отговор какво прави с тази информация. "Не искаме да работим с уебсайтове, които споделят лична здравна информация за хората с нас - това е нарушение на нашите правила и ще налагаме мерки срещу сайтове, за които установим, че правят това", заяви говорител на компанията.

"Ние не използваме информацията от уебсайтовете и не я предоставяме за сегментиране на рекламната аудитория", коментира пред FT представител на Amazon, но и не отговори на въпроси за това какво прави компанията с чувствителните данни, които получава.

В Обединеното кралство онлайн рекламната индустрия беше поставена под наблюдение от Офиса на комисаря по информацията (ICO). Регулаторът даде срок на компаниите в сектора до декември да "изчистят своите практики за събиране на данни или да се изправят пред допълнителни разследвания". "Това разследване на FT допълнително засилва опасенията на ICO относно обработването на данни от специална категория в онлайн рекламата, както и за ролята, която собствениците на сайтове и издателите играят в тази екосистема", заяви изпълнителният директор на регулатора за технологична политика и иновации Саймън Макдугал.

"Данните от специална категория като здравна информация изискват по-голяма защита поради нейната чувствителност и увеличения риск от увреждане или дискриминация. Ние ще оценяваме информацията, предоставена от FT, преди да обмислим следващите ни стъпки", добави той.

Тези данни за потребителите са особено чувствителни и са защитени от Общия регламент за защита на данните.

Някои от най-популярните здравни уебсайтове в Обединеното кралство са споделяли чувствителни данни за хората, които ги посещават – включително симптоми, диагнози и имена на лекарства, с трети страни като Google, Amazon, Facebook и Oracle. Такива са разкритията от разследване на Financial Times. Използвайки инструменти с отворен код за анализ на повече от сто здравни уебсайта, сред които WebMD, Healthline, Babycentre и Bupa, медията е установила, че 79% от сайтовете използват т.нар. бисквитки, които позволяват събирането на данни за трети страни. На много от сайтовете също така не е споменато за наличието им с рекламни цели.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новият пазар на труда

Новият пазар на труда

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK