С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 ное 2019, 12:50, 1304 прочитания

Здравни сайтове във Великобритания са давали данни за потребителите на рекламодатели

Разследване на FT разкрива, че уеб страниците са споделяли симптоми и имена на лекарства с трети страни като Google и Facebook

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тези данни за потребителите са особено чувствителни и са защитени от Общия регламент за защита на данните.
Някои от най-популярните здравни уебсайтове в Обединеното кралство са споделяли чувствителни данни за хората, които ги посещават – включително симптоми, диагнози и имена на лекарства, с трети страни като Google, Amazon, Facebook и Oracle. Такива са разкритията от разследване на Financial Times. Използвайки инструменти с отворен код за анализ на повече от сто здравни уебсайта, сред които WebMD, Healthline, Babycentre и Bupa, медията е установила, че 79% от сайтовете използват т.нар. бисквитки, които позволяват събирането на данни за трети страни. На много от сайтовете също така не е споменато за наличието им с рекламни цели.

Замесените


Рекламното звено на Google DoubleClick е най-честият получател на данните, събирани от сайтовете – 78%. След това се нареждат Amazon, към която е изпращана информация за 48% от посетителите на сайтовете, Facebook, Microsoft, както и платформата за дигитална реклама AppNexus. "Разкритията от разследването са изключително притеснителни – тези данни за потребителите са особено чувствителни и са защитени от Общия регламент за защита на данните (GDPR). В тази връзка предоставянето им на трети страни е нарушение на закона", коментира специалистът в сферата Улфи Кристил.

Здраве за продан

Стотици милиони хора всеки ден търсят отговор на медицински въпроси в интернет. Разследването на FT констатира, че чувствителните данни за потребителите, за чието споделяне с трети страни те не са дали съгласието си, впоследствие са били изпращани до редица компании. До DoubleClick на Google са били изпращани имената на най-коментираните лекарства в платформата Drugs.com. Информация за симптомите, въвеждани в системата за онлайн диагнози WebMD, включително случаите с предозиране с лекарства, са били споделяни с Facebook. Amazon пък е получавала информацията на потребителите на платформата BabyCentre.



Данни за търсения по ключови думи като "сърдечни болести" и "аборт" са били споделени от сайтовете British Heart Foundation, Bupa и Healthline на компании, включително Scorecard Research и Blue Kai (собственост на софтуерния гигант Oracle). В осем случая (с изключение на Healthline и Mind) е предадена информация и за специфичен идентификатор, свързан с уеб браузъра, който потенциално позволява информацията да бъде обвързана с дадено лице. Healthline вече потвърди, че споделя тези данни с трети страни.

Факторът GDPR

След приемането на GDPR през май 2018 г., онлайн рекламната индустрия в ЕС, която годишно генерира близо 200 млрд. долара продажби, беше подложена на по-строги правила относно събирането и обработката на данни. Според новото законодателство вече е незаконно да се споделят най-чувствителните данни като здравна информация или сексуална ориентация без изричното съгласие на потребителите за това. GDPR предполага те да позволят споделянето на информация от "специална категория", както и да бъдат в течение как ще се използва тя.

Разследването на FT установява, че нито един от разглежданите уебсайтове не е поискал изрично подобно съгласие. Същевременно не става ясно и от кого ще бъдат използвани събраните данни от платформите.

В рекламната индустрия десетки компании печелят от покупката и продажбата на данни за множество клиенти, тъй като по-детайлното разбиране за предпочитанията и нуждите на потребителите става все по-ключово. Познаването на медицинските неразположения на дадено лице позволява на компаниите да се опитат да продават конкретни лечения, услуги или финансови продукти, към които може да се обърнат потребители. "Има цяла система, която ще се стреми да се възползва от вас, защото сте в компрометирано състояние. Намирам това за неморално", коментира специалистът по правни последици от събирането на данни Тим Либерт.

Отговорът

Google, който е своеобразен лидер на пазара на онлайн реклама, заяви, че "не изгражда рекламни профили от чувствителни данни", както и че "има строги правила, които не позволяват на рекламодателите да използват такива данни за насочване на реклами". Говорител на компанията заяви пред FT, че посочените здравни сайтове са били обозначени като "чувствителни" вътрешно, което означава, че информацията, която е изпратена до тях, е изключена от базата данни, използвана за персонализирана реклама. Той добави, че технологията на интернет гиганта позволява данните да се използват за показване на контекстуални реклами въз основа на съдържанието на страницата, но не и на информация за потребителя.

Facebook от своя страна все още не е дал отговор какво прави с тази информация. "Не искаме да работим с уебсайтове, които споделят лична здравна информация за хората с нас - това е нарушение на нашите правила и ще налагаме мерки срещу сайтове, за които установим, че правят това", заяви говорител на компанията.

"Ние не използваме информацията от уебсайтовете и не я предоставяме за сегментиране на рекламната аудитория", коментира пред FT представител на Amazon, но и не отговори на въпроси за това какво прави компанията с чувствителните данни, които получава.

В Обединеното кралство онлайн рекламната индустрия беше поставена под наблюдение от Офиса на комисаря по информацията (ICO). Регулаторът даде срок на компаниите в сектора до декември да "изчистят своите практики за събиране на данни или да се изправят пред допълнителни разследвания". "Това разследване на FT допълнително засилва опасенията на ICO относно обработването на данни от специална категория в онлайн рекламата, както и за ролята, която собствениците на сайтове и издателите играят в тази екосистема", заяви изпълнителният директор на регулатора за технологична политика и иновации Саймън Макдугал.

"Данните от специална категория като здравна информация изискват по-голяма защита поради нейната чувствителност и увеличения риск от увреждане или дискриминация. Ние ще оценяваме информацията, предоставена от FT, преди да обмислим следващите ни стъпки", добави той.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Печалбата на "Аурубис" е спаднала с 25% за последната година Печалбата на "Аурубис" е спаднала с 25% за последната година

Производството в завода в Пирдоп е намаляло леко заради спирания за ремонт

11 дек 2019, 828 прочитания

"Mars България" с 3% ръст на приходите за 2019 г. 1 "Mars България" с 3% ръст на приходите за 2019 г.

Компанията е лидер при шоколадовите барове с над 60% пазарен дял

11 дек 2019, 972 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Отварянето на достъпа до банковите данни не предизвика революция във финансите

Индустрията се модернизира на ниво бизнес процеси и платформи, споделиха участниците в конференцията "Банките и бизнесът"

Още от Капитал
Бъдещият софийски жк "Галакси"

Срещу необявена цена "Галакси инвестмънт груп" стана собственик на най-големия парцел за строителство в рамките на София

LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10