Boeing е получила близо 300 млн. долара допълнително за разработването на космическа капсула
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Boeing е получила близо 300 млн. долара допълнително за разработването на космическа капсула

Капсулата Starliner на Boeing

Boeing е получила близо 300 млн. долара допълнително за разработването на космическа капсула

Според одита на генералния инспектор на NASA финансовата инжекция към компанията е била "ненужна"

1824 прочитания

Капсулата Starliner на Boeing

© Boeing


Договорът на Boeing с NASA за изграждане на частна капсула за превоз на астронавти ненужно е бил удължен. Според детайлен одит на генералния инспектор на правителствената агенция тя се е съгласила да плати допълнително 287 млн. долара, за да ускори производството на капсулата Starliner и да предотврати 18-месечна пауза в пътуванията до Международната космическа станция, съобщава Reuters.

Докладът идва след обстоен контрол върху компанията и управлявания от нея проект Space Launch System (SLS) – ракетата, която в близко бъдеще трябва да извежда капсулите от новата лунна програма на САЩ, наречена Artemis.

До Космоса и обратно

През последните години генералният инспектор на NASA публикува няколко одита на взаимоотношенията между NASA и Boeing. Публикуваният преди дни документ хвърля светлина върху програмата за комерсиални космически полети. Нейната цел е да бъде проектиран, изработен, тестван и изведен в орбита частен космически кораб от следващо поколение. С негова помощ трябва да бъдат превозвани космонавти от Земята до Международната космическа станция (МКС) и обратно.

В момента щатските астронавти разчитат на руската космическа агенция "Роскосмос" за превоза им до МКС. С подписването на договорите агенцията иска да сложи край на зависимостта си от Русия и се застрахова да държи отговорни двете компании разработчици за евентуални забавяния.

Програмата започна през 2010 г. като опит да разработи търговска алтернатива на космическата совалка, но е прекратена преждевременно. През 2014 г. обаче NASA подписва договори с фиксирана цена със SpaceX и Boeing съответно за 2.6 и 4.2 млрд. долара.

Друга причина за забавянето са специалните изисквания за безопасност, според които двете компании са длъжни да коригират всички проблемни технически параметри, преди капсулите да бъдат изстреляни с хора на борда.

Финансовата инжекция

NASA плаща стотици милиони долари на Boeing под формата на бонуси за добро представяне - факт, който се споменава още и в правителствен доклад от юли 2019. Американската космическа агенция следи развитието на Starliner през годините и го класифицира като "добро", "много добро" и "отлично".

"Пет дни след като NASA решава да плати допълнителни 287.2 млн. долара за четири мисии на екипажа за комерсиални космически полети, Boeing отправя официално предложение да й продаде до 5 места на борда на руската совалка "Съюз" за 373.5 млн. долара за мисии през същия времеви период. Така Boeing получава общо 660.7 млн. долара над договореното за ускорен производствен график и пет места на борда на Съюз", се твърди в одита.

NASA е имала възможност да спести близо 144 млн. долара само с леки промени в графика по пускането на Starliner, включително и като си купи места на борда на "Съюз", пише още в доклада.

В отговор на обвиненията, че е платила твърде много на Boeing, NASA изразява възраженията си в официално писмо до инспекторите. В същото време тя подкрепя тезата, че "дългите и продължителни" преговори с ракетния производител са могли да доведат до по-ниски цени при договаряне.

"Това е мнение, изказано три години след като се случили обстоятелствата и няма доказателства, които да потвърдят, че Boeing ще се съгласи на по-ниско заплащане", аргументира се агенцията в писмото.

Извън релси

NASA обяснява допълнителното финансиране като начин да "запълни дупките" в полетите до МКС. Но според одита втората компания в програмата - SpaceX, не е получила шанс да предложи решение, въпреки че в миналото компанията на Мъск е правила оферти за по-кратки срокове на изпълнение в сравнение с тези на Boeing. Втората причина, с която американската космическа агенция обосновава решението си, е, че това би наредило Boeing на второ място при "доставките" на хора в Космоса (след "Съюз").

Провалът на ракетата Falcon 9 на SpaceX в края на 2018 г. е най-вероятната причина компанията на Мъск да остане извън играта. След дебюта й през 2010 г., тя има две неуспешни изстрелвания през 2015 и 2016 г. Най-вероятно решението на NASA да се застрахова, като помогне финансово на Boeing, идва именно за неуспешните първи стъпки на SpaceX в космическата индустрия.

Договорът на Boeing с NASA за изграждане на частна капсула за превоз на астронавти ненужно е бил удължен. Според детайлен одит на генералния инспектор на правителствената агенция тя се е съгласила да плати допълнително 287 млн. долара, за да ускори производството на капсулата Starliner и да предотврати 18-месечна пауза в пътуванията до Международната космическа станция, съобщава Reuters.

Докладът идва след обстоен контрол върху компанията и управлявания от нея проект Space Launch System (SLS) – ракетата, която в близко бъдеще трябва да извежда капсулите от новата лунна програма на САЩ, наречена Artemis.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK