Следващото поколение собственици на семеен бизнес ще залага на дигитализация
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Следващото поколение собственици на семеен бизнес ще залага на дигитализация

Pixabay.com

Следващото поколение собственици на семеен бизнес ще залага на дигитализация

Едва половината в момента са ангажирани активно в компаниите, показва проучване на PwC за Централна и Източна Европа

4736 прочитания

Pixabay.com

© Pixabay.com


Следващото поколение собственици на семейни фирми в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) ще залага на дигитализация на бизнеса, тъй като смята, че това е основната област, в която изостават от конкурентите си. Това показват резултатите от тазгодишното проучване на PwC NextGen 2019 (виж карето). Макар че повечето анкетирани смятат, че могат да добавят значителна стойност към бизнеса, едва 53% от тях в момента участват активно в дейността на своите компании. За сравнение, средната стойност в световен мащаб е 70%.

Добро съответствие

Имайки предвид дигиталните си компетенции, почти 90% от анкетираните смятат, че могат да добавят значителна стойност и да помогнат на компаниите си да имат подходяща за дигиталната ера стратегия, показва проучването. Новото поколение вярва, че дигиталните технологии са от решаващо значение за успеха на компаниите. В същото време 30% от анкетираните са загрижени, че семейният им бизнес в момента изостава от конкурентите си в областта на дигитализацията.

Има обаче и добра новина. "Има добро съответствие между това, което следващото поколение разглежда като бъдещи бизнес приоритети, и неговите възможности и интереси. За да се възползват максимално от дигиталния си талант, следващите собственици на бизнес трябва постепенно да се потопят в дейността на семейните фирми, за да се поучат от основателите на бизнеса", коментира Пьотр Вишогродски, лидер "Предприемачество и частен бизнес" в PwC ЦИЕ.

Промяната

Променящите се нужди на клиентите са основното притеснение на следващото поколение собственици - посочват ги 26%. Анкетираните са загрижени също за въздействието на променящите се технологии и пазарната конкуренция. Според отговорилите Интернет на нещата, роботика и изкуствен интелект са най-подходящите нови технологии, които ще допринесат за успешното развитие на компаниите в бъдеще.

Като основни бизнес приоритети следващото поколение собственици посочват почти същите като глобалните си колеги - модернизиране на управленските практики в компаниите (97%) и фокус върху талантите, като 90% казват, че е необходима промяна във връзка с привличането и задържането им.

За да постигнат тези цели, анкетираните разчитат основно на образованието - 90% развиват уменията си в университет или колеж, а 73% - като посещават семинари и конференции. Нетуъркингът е далеч по-рядко срещата форма на развитие в ЦИЕ, отколкото в световен мащаб. За успешното управление на компаниите бъдещите собственици посочват като най-важно развитието на меки умения - компетенции за разрешаване на проблеми и стратегическо мислене, лидерство и комуникационни умения.

За проучването

Проучването NextGen на PwC за Централна и Източна Европа е базирано на отговорите на 40 души, главно второ поколение собственици на семейни фирми, от Полша, Русия, Румъния, България и Албания. Анкетираните имат семейни фирми, работещи в индустриалния и производствения сектор, фармацията и здравеопазването, търговията на дребно, транспорта и логистиката, строителството и недвижимите имоти, технологиите, медиите и телекомуникациите и финансовите услуги.

Проучването е проведено между юни и август 2019 г. Три четвърти от анкетираните имат бизнес с годишен оборот под 50 млн. долара, 21% - между 50 и 250 млн. долара, а 4% имат оборот от над 250 млн. долара.

Следващото поколение собственици на семейни фирми в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) ще залага на дигитализация на бизнеса, тъй като смята, че това е основната област, в която изостават от конкурентите си. Това показват резултатите от тазгодишното проучване на PwC NextGen 2019 (виж карето). Макар че повечето анкетирани смятат, че могат да добавят значителна стойност към бизнеса, едва 53% от тях в момента участват активно в дейността на своите компании. За сравнение, средната стойност в световен мащаб е 70%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK