С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 27 ное 2019, 17:01, 4522 прочитания

Общо 6% от българите са започнали бизнес през 2018 г., половината в търговията

Предприемаческата активност в страната се повишава, но остава сред най-ниските в света, показва изследването на GEM

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Предприемаческата активност в България се е повишила през миналата година, като е достигнала най-високото си ниво от 2015 г. насам. Делът на хората, които са започнали собствен бизнес, е достигнал 6% спрямо 3.7% година по-рано. Това показват резултатите от последното изследване Глобален предприемачески мониторинг (GEM), в което страната участва за четвърта година. Въпреки това нивото на предприемаческа активност в начална фаза в България остава сред най-ниските от изследваните 49 държави в света.

Зряла фаза


Едва 3.9% от българите планират да започнат бизнес през следващите три години, показват още резултатите. За сравнение - средното ниво в останалите изследвани държави е 26%. Добрата новина е, че страната стои сравнително добре по отношение на установените бизнеси (компании на повече от 3.5 години) и може да се похвали с опитни предприемачи и добър потенциал за развитие и подкрепа на предприемаческата система. "Голяма част от българските предприемачи вече са в зряла фаза, което ще даде възможност в бъдеще да прехвърлят ноу-хау и да продължават да развиват екосистемата", каза Адриана Попова, съосновател на "GEM България", на конференцията за предприемачество Growth Summit, организирана от Entrepreneurs' Organization и "Капитал" в София.

Ниска добавена стойност

Има обаче и лоша новина. За четвърта поредна година предприемаческата активност в страната се наблюдава най-вече в области с ниска добавена стойност и ниско ниво на иновации, като предпочитан сектор остава търговията. "Това не означава, че нямаме предприемачи в технологичния сектор, но като цяло почти половината (49.3%) работят в сферата на търговията и услугите с ниска добавена стойност", добави Попова.



Изследването показва още, че на национално ниво българските предприемачи в ранна фаза са основно еднолични търговци. "Това обяснява факта, че огромната част от тях - над 73%, не планират да създават нови работни места през следващите 5 години", уточни Попова.

Локален бизнес

Друг голям проблем, който обаче е характерен не само за България, а изобщо за страните от Югоизточна Европа, е липсата на бизнес умения в предприемачите да се интернационализират и да правят международен бизнес. През 2018 г. интернационализацията на предприемачеството в начална фаза в страната е била 7.4%, което прави България една от едва четири икономики в изследването с ниво под 10% наред с Полша, Холандия и Испания. "Това поставя въпроса за нуждата от предприемаческо образование и самочувствие, че може да се прави бизнес извън рамките на района, където оперира компанията", коментира Попова. По думите й макар предприемачеството да има нужда от правителствена подкрепа под формата на съответните политики, не правителствата, а самите предприемачи са тези, от които зависи да има нови бизнеси и развитие.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Един е-румънец в София 1 Един е-румънец в София

Андрей Попеску, директор на "eMAG България"

24 яну 2020, 1560 прочитания

24 часа 7 дни
Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Японската Meiji произвежда всеки ден 800 хил. кофички българско кисело мляко

Meiji Bulgaria Yogurt държи 20% от пазара на мляко в страната, който се оценява на 3.8 млрд. долара за 2017 г.

Още от Капитал
Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Маневрите на Путин: Той си тръгва, за да остане

Руският президент не мисли да изпуска властта през 2024 г., а да си запази лостове за влияние и да си намери друга силна роля в новата политическа схема

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10