Производителите на авточасти от Източна Европа трябва да се адаптират към промените в сектора
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Производителите на авточасти от Източна Европа трябва да се адаптират към промените в сектора

Чехия и Словакия правят повече автомобили на човек, отколкото всяка друга държава в света. В огромната мрежа от производители на компоненти работят почти два пъти повече хора, отколкото в самите фабрики за автомобили

Производителите на авточасти от Източна Европа трябва да се адаптират към промените в сектора

Eлектрическото бъдеще на автомобилите може да окаже натиск върху държави като Чехия и Словакия

Пламена Кацарова
1612 прочитания

Чехия и Словакия правят повече автомобили на човек, отколкото всяка друга държава в света. В огромната мрежа от производители на компоненти работят почти два пъти повече хора, отколкото в самите фабрики за автомобили

© Reuters


Производствената линия в завода за части за дизелови двигатели на Motor Jikov Group в Ческе Будейовице е една от най-модерните. Предприятието работи на пълна скорост, тъй като доставя компоненти за камионите Scania на Volkswagen. Модернизирането на завода, което струва милиони долари, е повече от признак за успеха на добре управляван среден бизнес. Ръководителите гледат на иновациите като на въпрос на живот и смърт в бързо променящия се автомобилен сектор, пише Bloomberg.

Адаптирай се или изчезни

Повече от сто компании, подобни на Motor Jikov Group, са разпръснати из Чехия. Те превръщат страната в един от центровете на европейската автомобилна индустрия, като същевременно са и един от стълбовете на националната икономика. Тези бизнеси обаче обслужват големи заводи, които произвеждат автомобили с двигатели с вътрешно горене и са притиснати от разрастването на електрическата мобилност. "Въпросът е кои компании са способни да оцелеят – за нас това означава най-вече огромни инвестиции, за да достигнем високо ниво на производство на напълно нов тип продукти", коментира генералният директор на Motor Jikov Group Мирослав Дворак.

Чехия и Словакия правят повече автомобили на човек, отколкото всяка друга държава в света. В огромната мрежа от производители на компоненти работят почти два пъти повече хора, отколкото в самите фабрики за автомобили. Промяната в индустрията, доминирана от традиционните автомобили в продължение на 120 години, създава напрежение между производителите на авточасти, които се конкурират за все по-малкото нови поръчки. Миналата година продажбите на чешките производители на компоненти за автомобили прехвърлиха 460 млрд. крони (20 млрд. долара), три четвърти от които са били за износ.

Бързото навлизане на иновациите наред със затягащите се екологични норми променят основно автомобилния сектор. Същевременно миналия месец Илън Мъск обяви, че Tesla ще построи новата си фабрика в Германия – родното място на двигателя с вътрешно горене.

Рисковете

Тенденцията рискува да създаде икономически и социални разриви в Чехия и Словакия, където автомобилните инвестиции са доминиращ двигател на трансформацията след падането на комунизма преди 30 години. Привлечени от евтината квалифицирана работна сила и близостта до основните европейски пазари, чуждестранните инвеститори създадоха индустрия, която произвежда милиони автомобили с марките на Volkswagen, Skoda, Hyundai, Kia, Peugeot и Land Rover. "В момента се намираме в доста опасен период – в следващите две или три години може да видим огромни смущения в индустрията", коментира партньорът в Ernst&Young Петър Кнап.

Чешкото правителство изчислява, че около 40 хил. работни места зависят от производството на части за двигатели с вътрешно горене.

Един от двигателите на промяната е планът на Европейския съюз да намали въглеродните емисии с 40% спрямо нивата от 1990 г. в рамките на следващото десетилетие. Транспортният сектор е източникът на почти една четвърт от глобалните парникови газове, а някои от най-големите икономики, включително САЩ и редица страни в Западна Европа, целят да увеличат дела на електрическите автомобили до 30% от всички през същия период.

В основата на проблема стои фактът, че за електрическите автомобили са необходими значително по-малко части, отколкото за сглобяването на двигатели с вътрешно горене. Така конкуренцията между производителите ще се увеличи, като същевременно са заплашени и тези, които изработват специфични компоненти за старите двигатели.

Чешкото правителство изчислява, че около 40 хил. работни места зависят от производството на части за двигатели с вътрешно горене. Преходът към електрически автомобили ще изисква програми за преквалификация на поне част от тези работници. "Веригата на доставките не може да оцелее в сегашната й форма", предупреждава Кнап.

Дори световни производители на автомобили с повече финансови ресурси ще се сблъскат с трудности при адаптирането. Половината от тях не са в добра позиция да се справят с прехода, който ще изисква промяна в производството и продажбите, както и значителни технологични инвестиции, сочи доклад на Moody's Investors Service.

Близо половината от годишните продажби на Motor Jikov, които са в размер на 2 млрд. крони, идват от продукти като капаците на двигателите за камионите Scania и кутиите на помпите за масло на колите на Toyota Motor. Чешката компания инвестира 5-8% от приходите си всяка година, за да разнообрази производството си и да не зависи изцяло от двигателите с вътрешно горене.

Производствената линия в завода за части за дизелови двигатели на Motor Jikov Group в Ческе Будейовице е една от най-модерните. Предприятието работи на пълна скорост, тъй като доставя компоненти за камионите Scania на Volkswagen. Модернизирането на завода, което струва милиони долари, е повече от признак за успеха на добре управляван среден бизнес. Ръководителите гледат на иновациите като на въпрос на живот и смърт в бързо променящия се автомобилен сектор, пише Bloomberg.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Една фабрика за части се преоборудва за няколко месеца. Нищо чак толкова шокиращо няма да настъпи - сменят ли се клиентите, ще се откриват нови поточни линии. Естествено, не може да стоиш със скръстени ръце и да чакаш клиентите ти да фалират, без да търсиш нови. Само че последното важи за всеки един бизнес.

  • 2
    inspektora avatar :-|
    inspektora

    Споко. Камионите няма скоро да почнат да се правят на електрика. Там модата не играе, иска се производителност.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK