С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 5 дек 2019, 11:45, 1341 прочитания

Производителите на авточасти от Източна Европа трябва да се адаптират към промените в сектора

Eлектрическото бъдеще на автомобилите може да окаже натиск върху държави като Чехия и Словакия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Производствената линия в завода за части за дизелови двигатели на Motor Jikov Group в Ческе Будейовице е една от най-модерните. Предприятието работи на пълна скорост, тъй като доставя компоненти за камионите Scania на Volkswagen. Модернизирането на завода, което струва милиони долари, е повече от признак за успеха на добре управляван среден бизнес. Ръководителите гледат на иновациите като на въпрос на живот и смърт в бързо променящия се автомобилен сектор, пише Bloomberg.

Адаптирай се или изчезни


Повече от сто компании, подобни на Motor Jikov Group, са разпръснати из Чехия. Те превръщат страната в един от центровете на европейската автомобилна индустрия, като същевременно са и един от стълбовете на националната икономика. Тези бизнеси обаче обслужват големи заводи, които произвеждат автомобили с двигатели с вътрешно горене и са притиснати от разрастването на електрическата мобилност. "Въпросът е кои компании са способни да оцелеят – за нас това означава най-вече огромни инвестиции, за да достигнем високо ниво на производство на напълно нов тип продукти", коментира генералният директор на Motor Jikov Group Мирослав Дворак.

Чехия и Словакия правят повече автомобили на човек, отколкото всяка друга държава в света. В огромната мрежа от производители на компоненти работят почти два пъти повече хора, отколкото в самите фабрики за автомобили. Промяната в индустрията, доминирана от традиционните автомобили в продължение на 120 години, създава напрежение между производителите на авточасти, които се конкурират за все по-малкото нови поръчки. Миналата година продажбите на чешките производители на компоненти за автомобили прехвърлиха 460 млрд. крони (20 млрд. долара), три четвърти от които са били за износ.

Бързото навлизане на иновациите наред със затягащите се екологични норми променят основно автомобилния сектор. Същевременно миналия месец Илън Мъск обяви, че Tesla ще построи новата си фабрика в Германия – родното място на двигателя с вътрешно горене.



Рисковете

Тенденцията рискува да създаде икономически и социални разриви в Чехия и Словакия, където автомобилните инвестиции са доминиращ двигател на трансформацията след падането на комунизма преди 30 години. Привлечени от евтината квалифицирана работна сила и близостта до основните европейски пазари, чуждестранните инвеститори създадоха индустрия, която произвежда милиони автомобили с марките на Volkswagen, Skoda, Hyundai, Kia, Peugeot и Land Rover. "В момента се намираме в доста опасен период – в следващите две или три години може да видим огромни смущения в индустрията", коментира партньорът в Ernst&Young Петър Кнап.
Чешкото правителство изчислява, че около 40 хил. работни места зависят от производството на части за двигатели с вътрешно горене.


Един от двигателите на промяната е планът на Европейския съюз да намали въглеродните емисии с 40% спрямо нивата от 1990 г. в рамките на следващото десетилетие. Транспортният сектор е източникът на почти една четвърт от глобалните парникови газове, а някои от най-големите икономики, включително САЩ и редица страни в Западна Европа, целят да увеличат дела на електрическите автомобили до 30% от всички през същия период.

В основата на проблема стои фактът, че за електрическите автомобили са необходими значително по-малко части, отколкото за сглобяването на двигатели с вътрешно горене. Така конкуренцията между производителите ще се увеличи, като същевременно са заплашени и тези, които изработват специфични компоненти за старите двигатели.

Чешкото правителство изчислява, че около 40 хил. работни места зависят от производството на части за двигатели с вътрешно горене. Преходът към електрически автомобили ще изисква програми за преквалификация на поне част от тези работници. "Веригата на доставките не може да оцелее в сегашната й форма", предупреждава Кнап.

Дори световни производители на автомобили с повече финансови ресурси ще се сблъскат с трудности при адаптирането. Половината от тях не са в добра позиция да се справят с прехода, който ще изисква промяна в производството и продажбите, както и значителни технологични инвестиции, сочи доклад на Moody's Investors Service.

Близо половината от годишните продажби на Motor Jikov, които са в размер на 2 млрд. крони, идват от продукти като капаците на двигателите за камионите Scania и кутиите на помпите за масло на колите на Toyota Motor. Чешката компания инвестира 5-8% от приходите си всяка година, за да разнообрази производството си и да не зависи изцяло от двигателите с вътрешно горене.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Глобалните авиокомпании може да загубят почти 30 млрд. долара тази година заради коронавирус Глобалните авиокомпании може да загубят почти 30 млрд. долара тази година заради коронавирус

Голяма част от загубите през 2020г. ще бъдат понесени от китайските авиокомпании

24 фев 2020, 137 прочитания

Leanplum привлече още 27 млн. долара инвестиции Leanplum привлече още 27 млн. долара инвестиции

Съоснованата от българина Момчил Кюркчиев компания за мобилен маркетинг вече е получила общо финансиране за 125 млн. долара

24 фев 2020, 438 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Uber вече не е готин

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10