С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 5 дек 2019, 13:40, 3099 прочитания

Бонус-малус системата ще доведе до отстъпки за 80% от шофьорите

Прогнозата включва и намаление на катастрофите по пътищата с 10 до 30%, какъвто е бил ефектът в Европа

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Въвеждането на системата бонус-малус във вида, в който е разписана с наредба на Комисията за финансов надзор (КФН), ще даде отстъпка от цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" на над 80% от шофьорите. Максимумът до 25% ще достигнат 44% от водачите, или близо 1.55 млн. шофьори. В същото време максималното предвидено поскъпване от 400% ще застигне не повече от 21 хил. души в цялата страна, или 0.6% от автомобилистите.

Това показва прогнозата на застрахователите, според които системата не трябва повече да се отлага, защото проблемът с войната по пътищата в България се задълбочава. По данни на браншовата асоциация икономическите загуби от загиналите, ранените и трайно инвалидизираните хора заради катастрофи по пътищата надхвърлят 1 млрд. лв. годишно и дисциплинирането на водачите чрез икономически стимули е един от инструментите за постигане на обществено полезен ефект.


От гилдията имат препоръки за корекции по проекта на системата, които ще направят така, че водач с нарушения ще може по-бързо да връща изгубения бонус клас, а транспортните фирми ще могат да избегнат по-скъпите застраховки чрез въвеждане на системата за качество ISO.

Математиката зад системата

На база на броя на активните водачи в България, които са 3.5 млн., и отчитайки статистиката на КАТ-Пътна полиция за броя на нарушенията, които методиката ще взима при калкулиране на бонус-малус класа на всеки шофьор, застрахователите прогнозират, че болшинството от автомобилистите ще получат отстъпки от цените, когато системата започне да се прилага от 2021 г. В този смисъл очакванията им са, че ефективно цената на задължителната застраховка ще намалее за физическите лица.



Причината е, че системата е калибрирана така, че обхватът на нарушенията, които влияят върху рисковия профил на шофьора, е силно стеснен. За разлика от останалите европейски държави българският бонус-малус няма да отчита нарушения като неправилно паркиране, сблъсъци на паркинг и други леки инциденти, за които се съставя двустранен констативен протокол, шофиране без "Гражданска отговорност", нарушения при шофиране зад граница и т.н.

Освен че ще е ценово по-изгодна за повечето шофьори, застраховката ще доведе и до намаление на произшествията по пътищата, което е основната преследвана цел на системата. В повечето европейски страни постигнатото подобрение е с 10 до 30%.

За България пътнотранспортните произшествия са задълбочаващ се проблем, който води ежегодно до около 700 смъртни случая и близо 8500 ранени. "Между 1 е 2% от БВП на страната са преките икономически загуби, което ни прави най-засегнатата страна. Ако бонус-малусът спомогне за намаление само с 10% на тези вреди, представете си какъв би бил ефектът, съпоставено с това, което държавата се опитва да постигне с единия ден болнични", пресметна Кирил Бошов от Асоциацията на застрахователите и ръководител на "Еврохолд България". "Целта на системата е да доведе до намаление на катастрофите и ако работи, то не бива да я спъва това влизане в обувките на 21 хил. водачи, които в максимална степен са отговорни за цитираните икономически загуби", добави експертът.

"Има държави, които водят военни действия и не губят толкова хора, колкото ние в катастрофи", добави Константин Велев, председател на браншовата асоциация и ръководител на "Армеец", който беше категоричен, че системата бонус-малус не носи по-големи печалби на застрахователите, каквито мнения се тиражират в публичното пространство. По думите му няма да потекат реки от по-високи премии, защото малусите ще са значително по-малко, като освен това административната работа на застрахователите значително ще се увеличи като обем. Изискването да се попълват листове с имената на лицата, които управляват даден автомобил, е пример за допълнителната бюрокрация, с която ще се нагърбят застрахователните компании.

Второто прекрояване на българския бонус-малус

Според застрахователните експерти предложеният с проект на наредба вариант за системата бонус-малус е възможно най-благоприятният за водачите, още повече че се предвиждат механизми за по-финото му калибриране в бъдеще. От миналата година, когато беше изработен първият модел, отговорните институции са се съобразили с немалко забележки и последният вариант е постигнал баланс. За разлика от предвижданите в началото малуси до 800% сега таванът за поскъпване на "Гражданската отговорност" е 400%. Промяна има и първоначалната идея рискът да следва автомобила, като новото предложение е системата да се базира на отговорността на водача. Застрахователите предлагат бонус-малус класовете да са не 15, а 20, с цел по-плавното преминаване от една категория в друга, както и намаление на срока, в който при пропадане в малус клас шофьор ще може да се върне в базовия клас. Това ще става при пет поредни години на шофиране без тежки нарушения.

Застрахователите смятат, че в дебата за въвеждането на системата успяват да добият гласност некомпетентни мнения, които саботират усилията за въвеждането й, акцентирайки върху максималния малус от 400% за най-тежките случаи.

"Освен че ще бъдат изключения, никой от нас не би искал да привлича такива водачи, макар че по закон не можем да им отказваме задължителна застраховка. Битката в индустрията ще продължи да бъде за водачите с бонус клас", посочиха застрахователите и разясниха, че когато при тях дойде клиент за застраховка, те няма да получават списък с история на нарушенията му, а определен коефициент, пресметнат от Гаранционния фонд на българските застрахователи, с който ще коригират базовата си тарифа, определена за конкретния клиент. Така дори и водачът да има санкция за превишена скорост и коефициент за надбавка с 10%, тя може да се неутрализира от отстъпките, които компанията би предложила на този водач на база характеристики на автомобила, който кара, региона, в който го управлява, възрастта му и историята на нарушенията дотук.

В бъдеще този коефициент ще може да се ползва за отстъпки и от други видове застраховки, които клиентите искат да сключат, обясниха застрахователите.

По повод на критики, като например, че бонус-малусът ще санкционира повторно водачите, които вече веднъж са платили глоба за засечените от КАТ нарушения, или че не е справедливо да се брои превишението на скоростта като фактор, влияещ на рисковия профил, при положение че на места пътните знаци не са адекватни и инфраструктурата е лоша, от браншовата асоциация обърнаха внимание, че темата не трябва да бъде гледана единствено през очите на шофьорите. "На първо място трябва да се гледа ефектът върху обществото", настоя Юри Копач от асоциацията и ръководител на "Дженерали".

Според него институциите не трябва да се поддават на опитите за издействане на привилегии от определени гилдии, например от корпорациите с множество фирмени автомобили, за които перспективите са застраховката да поскъпва. "Ние какво искаме - когато шофираме като физически лица собствените си автомобили, да спазваме добро поведение на пътя, а като караме служебни автомобили, да си позволяваме да не се съобразяваме, така ли", попита експертът и добави, че асоциацията не възразява на идеята, ако фирми в транспортния бранш искат да се освободят от обхвата на бонус-малус системата, да ползват сертификацията си по стандарта за качество ISO. "Аз много уважавам хората, които работят в тези фирми, техният труд е много тежък и има една добра възможност тези 400% да не висят като дамоклиев меч над шофьорите във фирмите. Но в името на обществото трябва да подкрепим наредбата с оглед на това, че ни трябва оръжие във войната по пътищата. Системата няма да реши всички проблеми, но е един от инструментите", добави експертът на среща с журналисти.

Ако след миналогодишния провал вторият опит за въвеждане на бонус-малус бъде успешен, системата ще заработи от януари. Предвижда се следващата година да бъде нулева по отношение на всички водачи, като историята на досегашните им нарушения няма да се гледа. Това означава, че първите бонуси и малуси ще дойдат през 2021 година.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България е 55-а от 132 държави по конкурентоспособност на талантите България е 55-а от 132 държави по конкурентоспособност на талантите

Начинът на живот дава предимство на страната, но проблем остава привличането на кадри, показва глобалният индекс GTCI

28 яну 2020, 605 прочитания

"Кауфланд България", "Лигна груп" и "Лидл България" взеха наградите на германската икономика "Кауфланд България", "Лигна груп" и "Лидл България" взеха наградите на германската икономика

Германско-българската камара връчва своите награди за 16-а поредна година

28 яну 2020, 1230 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Софтуерната индустрия вече отговаря за 2.9% от БВП

Общите приходи на компаниите в сектора за 2018 г. са 3 млрд. лв., а заетите са общо 33 хил. души

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10