Бонус-малус системата ще доведе до отстъпки за 80% от шофьорите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бонус-малус системата ще доведе до отстъпки за 80% от шофьорите

След неуспешния опит бонус-малус системата да бъде въведена миналата година ръководството на браншовата асоциация апелира за повече твърдост този път, тъй като това е инструмент за намаляване на катастрофите и жертвите по пътищата

Бонус-малус системата ще доведе до отстъпки за 80% от шофьорите

Прогнозата включва и намаление на катастрофите по пътищата с 10 до 30%, какъвто е бил ефектът в Европа

Гергана Михайлова
4115 прочитания

След неуспешния опит бонус-малус системата да бъде въведена миналата година ръководството на браншовата асоциация апелира за повече твърдост този път, тъй като това е инструмент за намаляване на катастрофите и жертвите по пътищата

© Цветелина Белутова


Въвеждането на системата бонус-малус във вида, в който е разписана с наредба на Комисията за финансов надзор (КФН), ще даде отстъпка от цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" на над 80% от шофьорите. Максимумът до 25% ще достигнат 44% от водачите, или близо 1.55 млн. шофьори. В същото време максималното предвидено поскъпване от 400% ще застигне не повече от 21 хил. души в цялата страна, или 0.6% от автомобилистите.

Това показва прогнозата на застрахователите, според които системата не трябва повече да се отлага, защото проблемът с войната по пътищата в България се задълбочава. По данни на браншовата асоциация икономическите загуби от загиналите, ранените и трайно инвалидизираните хора заради катастрофи по пътищата надхвърлят 1 млрд. лв. годишно и дисциплинирането на водачите чрез икономически стимули е един от инструментите за постигане на обществено полезен ефект.

От гилдията имат препоръки за корекции по проекта на системата, които ще направят така, че водач с нарушения ще може по-бързо да връща изгубения бонус клас, а транспортните фирми ще могат да избегнат по-скъпите застраховки чрез въвеждане на системата за качество ISO.

Математиката зад системата

На база на броя на активните водачи в България, които са 3.5 млн., и отчитайки статистиката на КАТ-Пътна полиция за броя на нарушенията, които методиката ще взима при калкулиране на бонус-малус класа на всеки шофьор, застрахователите прогнозират, че болшинството от автомобилистите ще получат отстъпки от цените, когато системата започне да се прилага от 2021 г. В този смисъл очакванията им са, че ефективно цената на задължителната застраховка ще намалее за физическите лица.

Причината е, че системата е калибрирана така, че обхватът на нарушенията, които влияят върху рисковия профил на шофьора, е силно стеснен. За разлика от останалите европейски държави българският бонус-малус няма да отчита нарушения като неправилно паркиране, сблъсъци на паркинг и други леки инциденти, за които се съставя двустранен констативен протокол, шофиране без "Гражданска отговорност", нарушения при шофиране зад граница и т.н.

Освен че ще е ценово по-изгодна за повечето шофьори, застраховката ще доведе и до намаление на произшествията по пътищата, което е основната преследвана цел на системата. В повечето европейски страни постигнатото подобрение е с 10 до 30%.

За България пътнотранспортните произшествия са задълбочаващ се проблем, който води ежегодно до около 700 смъртни случая и близо 8500 ранени. "Между 1 е 2% от БВП на страната са преките икономически загуби, което ни прави най-засегнатата страна. Ако бонус-малусът спомогне за намаление само с 10% на тези вреди, представете си какъв би бил ефектът, съпоставено с това, което държавата се опитва да постигне с единия ден болнични", пресметна Кирил Бошов от Асоциацията на застрахователите и ръководител на "Еврохолд България". "Целта на системата е да доведе до намаление на катастрофите и ако работи, то не бива да я спъва това влизане в обувките на 21 хил. водачи, които в максимална степен са отговорни за цитираните икономически загуби", добави експертът.

"Има държави, които водят военни действия и не губят толкова хора, колкото ние в катастрофи", добави Константин Велев, председател на браншовата асоциация и ръководител на "Армеец", който беше категоричен, че системата бонус-малус не носи по-големи печалби на застрахователите, каквито мнения се тиражират в публичното пространство. По думите му няма да потекат реки от по-високи премии, защото малусите ще са значително по-малко, като освен това административната работа на застрахователите значително ще се увеличи като обем. Изискването да се попълват листове с имената на лицата, които управляват даден автомобил, е пример за допълнителната бюрокрация, с която ще се нагърбят застрахователните компании.

Второто прекрояване на българския бонус-малус

Според застрахователните експерти предложеният с проект на наредба вариант за системата бонус-малус е възможно най-благоприятният за водачите, още повече че се предвиждат механизми за по-финото му калибриране в бъдеще. От миналата година, когато беше изработен първият модел, отговорните институции са се съобразили с немалко забележки и последният вариант е постигнал баланс. За разлика от предвижданите в началото малуси до 800% сега таванът за поскъпване на "Гражданската отговорност" е 400%. Промяна има и първоначалната идея рискът да следва автомобила, като новото предложение е системата да се базира на отговорността на водача. Застрахователите предлагат бонус-малус класовете да са не 15, а 20, с цел по-плавното преминаване от една категория в друга, както и намаление на срока, в който при пропадане в малус клас шофьор ще може да се върне в базовия клас. Това ще става при пет поредни години на шофиране без тежки нарушения.

Застрахователите смятат, че в дебата за въвеждането на системата успяват да добият гласност некомпетентни мнения, които саботират усилията за въвеждането й, акцентирайки върху максималния малус от 400% за най-тежките случаи.

"Освен че ще бъдат изключения, никой от нас не би искал да привлича такива водачи, макар че по закон не можем да им отказваме задължителна застраховка. Битката в индустрията ще продължи да бъде за водачите с бонус клас", посочиха застрахователите и разясниха, че когато при тях дойде клиент за застраховка, те няма да получават списък с история на нарушенията му, а определен коефициент, пресметнат от Гаранционния фонд на българските застрахователи, с който ще коригират базовата си тарифа, определена за конкретния клиент. Така дори и водачът да има санкция за превишена скорост и коефициент за надбавка с 10%, тя може да се неутрализира от отстъпките, които компанията би предложила на този водач на база характеристики на автомобила, който кара, региона, в който го управлява, възрастта му и историята на нарушенията дотук.

В бъдеще този коефициент ще може да се ползва за отстъпки и от други видове застраховки, които клиентите искат да сключат, обясниха застрахователите.

По повод на критики, като например, че бонус-малусът ще санкционира повторно водачите, които вече веднъж са платили глоба за засечените от КАТ нарушения, или че не е справедливо да се брои превишението на скоростта като фактор, влияещ на рисковия профил, при положение че на места пътните знаци не са адекватни и инфраструктурата е лоша, от браншовата асоциация обърнаха внимание, че темата не трябва да бъде гледана единствено през очите на шофьорите. "На първо място трябва да се гледа ефектът върху обществото", настоя Юри Копач от асоциацията и ръководител на "Дженерали".

Според него институциите не трябва да се поддават на опитите за издействане на привилегии от определени гилдии, например от корпорациите с множество фирмени автомобили, за които перспективите са застраховката да поскъпва. "Ние какво искаме - когато шофираме като физически лица собствените си автомобили, да спазваме добро поведение на пътя, а като караме служебни автомобили, да си позволяваме да не се съобразяваме, така ли", попита експертът и добави, че асоциацията не възразява на идеята, ако фирми в транспортния бранш искат да се освободят от обхвата на бонус-малус системата, да ползват сертификацията си по стандарта за качество ISO. "Аз много уважавам хората, които работят в тези фирми, техният труд е много тежък и има една добра възможност тези 400% да не висят като дамоклиев меч над шофьорите във фирмите. Но в името на обществото трябва да подкрепим наредбата с оглед на това, че ни трябва оръжие във войната по пътищата. Системата няма да реши всички проблеми, но е един от инструментите", добави експертът на среща с журналисти.

Ако след миналогодишния провал вторият опит за въвеждане на бонус-малус бъде успешен, системата ще заработи от януари. Предвижда се следващата година да бъде нулева по отношение на всички водачи, като историята на досегашните им нарушения няма да се гледа. Това означава, че първите бонуси и малуси ще дойдат през 2021 година.

Въвеждането на системата бонус-малус във вида, в който е разписана с наредба на Комисията за финансов надзор (КФН), ще даде отстъпка от цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" на над 80% от шофьорите. Максимумът до 25% ще достигнат 44% от водачите, или близо 1.55 млн. шофьори. В същото време максималното предвидено поскъпване от 400% ще застигне не повече от 21 хил. души в цялата страна, или 0.6% от автомобилистите.

Това показва прогнозата на застрахователите, според които системата не трябва повече да се отлага, защото проблемът с войната по пътищата в България се задълбочава. По данни на браншовата асоциация икономическите загуби от загиналите, ранените и трайно инвалидизираните хора заради катастрофи по пътищата надхвърлят 1 млрд. лв. годишно и дисциплинирането на водачите чрез икономически стимули е един от инструментите за постигане на обществено полезен ефект.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    njr53519793 avatar :-|
    bash

    Еми супер. Да не се окажат само тия 80% , 8% след 5 години, поради прехвърляне на малуса ?

  • 2
    peni_nikol.53. avatar :-|
    Peni Nikol

    И 800% да поскъпне гражданската отговорност пак няма да стресне джигитите на пътя и малоумните шофьори, на които мама и тате им плащат бакиите.

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Съпротивата срещу тази система е поредния сигнал, че шофьорите масово са късогледи, нагли и глупави в моите очи. Съвсем нормално е като си лош шофьор да ползваш по-скъпа осигуровка. Новите промени допълнително подобриха смислеността на закона.

    А аргумента как превишената скорост не трябва да се брои.... Уау!

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "bash":

    Какво прехвърляне? Черно на бяло си пише, че при продажба на автомобил се преизчислява според водача. Ако смятате да правите нарушения всяка година без последствия - кажете си, че да ви е ясна тезата!

  • 5
    ivan1984 avatar :-|
    Zhelyazkov

    До коментар [#4] от "Георги Георгиев":
    Олигофрен, за превишена скорост те глобяват КАТ! Какво общо има ГО с това? Къде точно е застрахователното събитие при каране с превишена скорост? Защо трябва два пъти да плащам за едно нещо, като вторият път е на частна компания, която по никакъв начин не я бърка как карам, докато не направя застрахователно събитие? Защо трябва да ми се оскъпява гражданската от желанието на УШЕВ да слага камери на всяко малоумно ограничение 60? И т.н. и т.н.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK