Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 дек 2019, 15:30, 3515 прочитания

Маратонът: месеци тичане в EXCEL

По-лесно е да пробягаш 42 километра, отколкото да организираш голямо спортно събитие

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка

Даниел Дуков е бивш лекоатлет и треньор. Бил е професионален бегач в САЩ и участник в повече от 45 маратона в цял свят - личният му рекорд е 2.18:41 ч. Завършил е треньорския факултет на Националната спортна академия (НСА), както и магистратура по спортен мениджмънт и организация на спортни състезания. Организатор е на десетки различни спортни прояви, които направиха София столица на спорта миналата година. Организатор е и на единствения по рода си у нас щафетен маратон София "Екиден маратон". Еkiden е термин, който идва от Япония и е комбинация от думите "пункт" (駅) и "предаване" (伝). Първото Еkiden състезание било спонсорирано и организирано от Yomiuri Shimbun, един от петте национални японски вестници, издаван и досега от най-голямата медийна компания в света - Yomiuri Group.
Как да вдъхновиш хората да тичат

Хиляди тичат в големите градове в цял свят, за да победят не просто другите, но и себе си в надбягването с времето, стреса и застоялия начин на живот. Легендарното бягане за маратонската победа над персите днес е вълнуващо спортно събитие навсякъде по света.


Изглежда по-лесно да пробягаш 42 километра, отколкото да подготвиш и организираш в България голямо събитие като Софийския маратон, като осигуриш добри условия както за хиляди любители на бягането, така и за шепа професионални атлети по улиците на нашата столица.

Началото на Софийския маратон е през 1983 година. Организатори тогава са държавата, БСФС и вестник "Работническо дело". В надпреварата се включват представители на спортните дружества от цялата страна и много любители на бягането. Но политиката е такава, че под строй се изкарват на "Цариградско шосе" войници, студенти, ученици, работници с престилки и служителки на токчета.

След демократичните промени от 1990 г. до 2005 година маратонът се организира с помощта на Столичната община, която го провежда всяка година, но без постоянство в датите и смяната им в последния момент. А се знае, че подготовката на състезател продължава минимум 2 месеца.



Между 2009 и 2011 година пък започва промяна на инфраструктурата на София в централната част и това прави невъзможно да се проведе дългата дистанция. В тези три години маратонът е със сравнително по-къси дистанции от 42 км, а именно между 16 км и 23 км.

През 2012 година в организационният комитет на Софийския маратон е поканен Даниел Дуков, който идва с амбицията да го направи наистина масово и престижно спортно събитие. Това е и първата година, в която маратонът има собствен уебсайт, участниците се регистрират онлайн и се въвежда електронно времеизмерване на дългата дистанция. И оттогава започва надграждането на организацията, като всяка година има нещо ново и по-добро.

И въпреки че Софийският маратон се провежда само в един ден през есента, Дуков и неговия екип стартират с организацията му почти година преди това. Пробягването на организаторското трасе е маркирано със задължителни контролни пунктове.

Кога и къде ще се проведе спортното събитие

За да се организира едно спортно състезание от ранг Софийски маратон, трябва да се избере постоянна дата, която да се заложи в календара на съответната федерация и да бъде разпознаваема и очаквана от любителите на бягането в страната и в чужбина.

Независимо дали ще бъде бягане, колоездене, плуване или баскетбол, организаторът трябва да е наясно с календара на събитията в този спорт, дебело подчертава Даниел.

Наблюденията показват, че в последните години в България има пренасищане от организиране на състезания по бягане.

Спазването на правилата

Всяко състезание трябва да се провежда по съответния регламент, одобрен от специалистите в конкретния спорт. При маратона например е необходимо да се намери пространство за старт-финал, където да се съсредоточат много хора. Бягането трябва да протече по съответните правила на международната и българската федерация по лека атлетика. Наложително е използването на електронна измервателна система (стартови номера с чипове). Задължително е да има съдийски апарат, който да следи провеждането на състезанието, защото, въпреки че главната цел е спортменска надпревара, има и участници, които мамят и се опитват да съкратят трасето. Затова поставяме и пунктове за проверка (чекпойнт) и за да не бъде дисквалифициран бегачът, трябва да се премине през всички контролни пунктове, обяснява Даниел.

От тази година маратон София получи няколко признания - "Бронзов етикет" съгласно правилата на IAAF (Международната федерация по лека атлетика), сертификат от AIMS (Асоциацията на средни и дълги шосейни бягания) за качеството на провеждане на състезанието.

Трябва да предложим и направим безопасно трасе за участниците, да осигурим подкрепителни пунктове с вода и изотонични напитки, също така е задължително и добро медицинското обслужване на всеки пети километър по трасето - трябва да разположим медицински пункт с лекар и линейка. Трябва да осигурим достатъчен брой обучени доброволци, които да обслужват необходимите подкрепителни пунктове. В последните две години на маратон София присъства технически делегат, изпратен от Международната федерация по лека атлетика, за да инспектира на място дали Софийският маратон изпълнява изискванията, заложени в бронзовия етикет.

Съгласуване с необходимите институции

Когато се избере мястото на състезанието, трябва да се съгласува по-рано със съответните институции и структури по места – градски транспорт, полиция и охрана, КАТ, за да се спре движението, ако състезанието е в градовете. Ако пък се провежда в планината, е необходимо съгласуване с комисиите по горите и планински спасителни служби. Има изисквания как трябва да се информират тези структури и те задължително трябва да се спазват.

Популяризиране на състезанието

Популяризирането започва още в началото на годината. Задължителен е информационен сайт с всички условия за провеждане на състезанието - регламент, възрастови групи, дистанции, и всички изисквания, заложени в правилата на съответната федерация. Сайтът трябва да е активен още от началото на годината, тъй като участниците от чужбина правят по-рано своите планове в кои маратони да участват през годината, обяснява Даниел. Те трябва да планират разходите си, да резервират самолетни билети и хотели, да проучат и интересни места за културен туризъм в страната.

Изготвя се маркетингова програма за участие в експо изложения като във Виена, Париж, Истанбул, за да бъде представен Софийският маратон.

Популяризирането чрез българските медии и социалните мрежи е изключително важно, тъй като за провеждането на един градски маратон трябва да е информирана цялата общественост, не само бегачите. "Медиите също помагат да се разкаже, че това се прави по един и същ начин навсякъде в света и че е нормално да се затворят улиците за един ден в годината, за да се избегне конфронтацията с тези, които са недоволни от затрудненото придвижване в неделя", обяснява маратонецът.

Но въпреки ранната подготовка и популяризиране истинско предизвикателство пред организаторите е да се планира участието на българите в маратона. Дори и два месеца преди събитието да има поставени информационни билбордове - не се генерират повече регистрации за участие. Затова стартираме с по-засилена информационна кампания двайсетина дни преди състезанието и въпреки това повечето участници чакат последния момент, когато често вече е технически невъзможно да бъдат регистрирани, обяснява Даниел.

Ние като организатори трябва да направим някакво предположение колко участници ще присъстват на събитието, за да предвидим за тях фланелка, медал, стартов номер-чип. Това е финансов риск. Тези неща не се купуват от мол и не се печатат на принтер, а се поръчат на по-ранен етап.

Планирането на броя на участниците в масово състезание е голямо предизвикателство за организаторите. Като например това, че стартовите номера с чипове се изпращат за производство в Германия - след затваряне на регистрацията има 7 дни за производство и доставка. В дните преди състезанието все още няма как да бъдат произведени и раздадени хиляди номера, обяснява организаторът. Макар че на големите маратони с повече от 40 000 участници този производствен процес е в дните преди маратона, технологията е много скъпа и за нас е непосилна, обяснява Даниел.

Екипът за провеждане на състезанието

One man show е невъзможно при провеждането на големи спортни събития, категоричен е Дуков. Има екип, организационен комитет, където всеки си знае задълженията и отговорностите – брандинг, маркетинг, реклама, преговори с партньори, мениджъри на елитни бегачи и спонсори, набиране на доброволци. Съществуват много дейности, не просто само да събереш едни хора на едно място, да стартират и да ги чакаш да финишират, шегува се организаторът.

Подготовката за състезанието - обезопасяване на трасето, подготвяне на подкрепителните пунктове с напитки и храна, медицински екипи, съдии, доброволци, съгласуваност с други организации и структури, не може да се направи без стиковане на дейностите и задълженията на целия екип, подчертава Дуков.

Финансиране на спортното събитие

В началото на годината се прави предварително проектобюджет, който включва всичко необходимо за организацията и провеждането на събитието като награден фонд, елитни бегачи, институционни разходи, реклама, производство на брандинг, логистика и всички други. След това започва набирането на тези средства чрез рекламни пакети до фирми и спонсори.

Масовото събитие си е работа на организатора и той трябва да намери начин как да го финансира, категоричен е Даниел.

Разходите не са малки - производството например на рейс пакетите за участниците – номера, чипове, фланелки, награден фонд, обслужването и зареждането на подкрепителните пунктове, наемането на маси, шатри и тоалетни и куп други, но те са планувани в предварителния бюджет и се набират чрез спонсори и определените стартови такси. Таксата за участие в Софийския маратон е 25 евро, докато в другите европейски градове е 80, но пък ние трябва да се съобразим със стандарта на живот тук, обяснява организаторът. С тези пари се покриват разходите, които не могат да се набавят от спонсори. Малко са компаниите, които откликват с големи суми, и на практика повечето от дейностите минават на бартер основа – осигуряване на минерална вода, плодове, изграждане на необходимите логистични съоръжения за провеждане на състезанието.

Отчитане на резултатите

Резултатите се отчитат първо по броя на участниците в спортното събитие. Въпреки че Софийският маратон набра голяма популярност, Даниел продължава да работи за повече участници в това вълнуващо състезание, за да станат бегачите хиляди, както из улиците на големите европейски градове. Според него България закъснява с около 15 години с провеждането на подобни грандиозни масови събития, въпреки че у нас бягането става все по-популярно и достъпно. Но все още е на опашката на Балканите, тъй като например в Скопие стартират 12 хиляди души, в Белград – 10 хиляди, в Букурещ – 15 хиляди, Атина – 30-40 хиляди. В София засега пробват сили около 5 хиляди. Според Даниел Дуков в България все още няма бегаческа култура за масово състезание, въпреки че не желае да прави подобни сравнения. Хора бягат за здраве в различни райони на столицата и страната, но нямат смелост да застанат на старта на такова събитие, макар и на по-къса дистанция.

В последните години се наблюдава интересът на фирми, участващи с техни колеги, които дават отборни регистрации и поемат таксите за участие, защото политиката им е да насърчават активния и здравословен живот на своите служители. На маратона тази година е имало около хиляда участници от 50 компании. Останало е и звено от миналото, ветерани, любители на бягането, между 50 и 70 години, които бягат от любов към спорта, а не за престижно класиране. Броят на участниците от чужбина расте - миналата година са били 500, а сега 900.

Отразяването на спортното събитие в медиите – електронни, печатни и онлайн, социалните мрежи, също е важен критерий при отчитането на резултатите. И то не просто само като брой публикации, но и като положително отношение към събитието, за да бъде то наистина масово и престижно, да се развива във времето и да дарява радостни емоции за всички участници и жители на столицата, смята директорът на Софийския маратон Даниел Дуков.

Events Kit

Текстът е част от специалното издание Events Kit. Изданието е включено в абонаментния план Капитал PRO, но може да бъде закупено и самостоятелно тук.

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Здравата организация поставя хората на първо място Здравата организация поставя хората на първо място

Компаниите, които подхождат с грижа към служителите си, следват наложените превантивни мерки и успешно дефинират новата дистанционна култура на работа, са тези, които продължават напред

29 май 2020, 597 прочитания

Ресторанти на корона диета Ресторанти на корона диета

След нокдауна, който вирусът нанесе на заведенията, възстановяването ще е бавно и трудно, бизнес моделите ще се променят още, а доставките ще играят все по-важна роля

29 май 2020, 1110 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Главболгарстрой" отвори представителен офис в Брюксел

Инициативата ще осигури на компанията достъп до идеи, модерни подходи и технологии в строителната индустрия

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Средиземноморска арт диета

Парижкият дигателен център за изкуство Atelier Des Lumieres показва изложба с работи на Моне, Реноар, Шагал

20 въпроса: Бистра Андреева - Пешева

Най-новата книга в неин превод е романът "Американа" на Чимаманда Нгози Адачи

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10