Трудни времена за германската автомобилна индустрия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Трудни времена за германската автомобилна индустрия

Reuters

Трудни времена за германската автомобилна индустрия

Преходът към електрически превозни средства значително ще намали броя на заетите в индустрията

2976 прочитания

Reuters

© Reuters


Германската автомобилна индустрия е изправена пред сериозни предизвикателства от глобален мащаб. Първите негативни ефекти от солидните инвестиции в електрически автомобили започват да се проявяват, докато световното икономическо забавяне и строгите европейски стандарти за въглеродни емисии допълнително усложняват положението на производителите в сектора, пише Financial Times.

Автомобилният сектор е изправен пред нуждата от иновации в традиционните превозни средства, за да се приспособи към новите изисквания на променящата се глобална икономика. Големи германски производители вече са започнали да влагат средства в електрически автомобили и споделят планове за бъдещи увеличения в инвестициите. Volkswagen, най-големият автомобилен производител в света, обяви програма за инвестиции от 33 млрд. евро в електрически автомобили.

Съкращаване на персонал

Планираният преход към иновативните превозни средства предвещава сериозни последици за пазра на труда в Германия. Електрическите автомобили ще се състоят от много по-малко на брой части в сравнение с добре познатите ни превозни средства. Докато традиционните имат около 2000 отделни елемента, електрическите коли ще имат по-малко от 20, съобщава The Detroit News. Основно ще бъдат съставени от масивна батерия и електрически мотор, които могат да бъдат внесени вместо да се произведат от американска компания. Това подсказва, че за производството на електрическите автомобили ще са необходими значително по-малко работници.

Преходът към електрически превозни средства би променил изцяло досега познатия световен пазар. Сравнително по-лесното снабдяване с батерии би намалил бариерите за навлизане на пазара, което вероятно драстично ще увеличи конкуренцията.

Съкращаването на персонал в автомобилната индустрия вече е започнало, като се очаква темпът да нарасне в близкото бъдеще. Собствениците на Mercedes-Benz и Audi, съответно Daimler и Volkswagen, вече съобщиха за подготвяни съкращения на 20 хил. работници през следващите няколко години. Големи автомобилни компании са обявили около 50 хил. очаквани съкращения в индустрията до края на 2019 г., а през следващото десетилетие те ще се равняват на почти четвърт милион според Фердинанд Дюденхьофер, ръководител на Центъра за автомобилни проучвания в университета Дуисбург-Есен. В Германия автомобилният сектор осигурява заетостта на 833 937 души, според статистически данни от 2018 г. Предполага се, че цената на съкращаването на служители в индустрията ще се равнява на 100 хил. евро на позиция.

Други фактори

Глобалното забавяне в икономиката също допринася за напрежението в автомобилната индустрия. Търговската война между САЩ и Китай и рисковете, свързани с Brexit, създават несигурност около бъдещите мита, което е довело до нарастване на местното производство на автомобили в Китай и Северна Америка. В резултат на това се налага германските компании да продават на по-нестабилния европейски пазар.

Строгите стандарти на ЕС за понижаване на емисиите на въглероден диоксид, които ще влязат в сила през 2020 г., съкращават времето на автомобилните компании да се адаптират към новите условия. Целта за 23% намаление в емисиите на парникови газове до 2030 г. в сравнение с 2005 г. предвижда необходимостта между 7 и 10.5 млн. от автомобилите на германските пътища да бъдат заменени с електрически до края на следващото десетилетие.

Напрежението се увеличава допълнително и от иновациите в транспортния бранш. Новите конкуренти в сектора, сред които Uber и Waymo, компанията на Google, получила първа разрешение за напълно автономни коли в Калифорния, могат да доведат до допълнително намаляване на търсенето на традиционните превозни средства в бъдеще. "Германската автоиндустрия трябва да се научи да се адаптира по-бързо, да се променя по-бързо", предупреждава Арнд Елингхорст, анализатор в британската Evercore ISI.

Високи разходи

Ралф Калмбах, експерт по автомобилна индустрия в консултантската компания Bain & Co, описва бъдещите условия в сектора като "най-голямата криза след изобретяването на автомобила". Калмбах, който консултира германски автомобилни производители в продължение на 32 години, предупреждава, че никой от тях няма да оцелее в бъдеще, ако отказва да се промени. Въпреки това не всички производителите са склонни да вложат всичките си средства в прехода към електрическата ера. Докато Volkswagen успешно покрива разходите за разработката на новия вид превозни средства, други производители, сред които Daimler и BMW, не разполагат с необходимите натрупани средства. "За момента трябва да осъзнаем, че с всеки произведен електрически автомобил компаниите губят огромно количество пари", отбелязва Калмбах.

Все още не е напълно ясно колко драстично и бързо електрическите автомобили ще заемат пазара. Американският център за автомобилни изследвания (CAR) и други фирми, изследващи влиянието на нови технологии върху автомобилната индустрия, очакват електрическите превозни средства да не представляват повече от 10% от световния пазара до края на 2020 г. Анализатори на Bloomberg предвиждат електрическите коли да заменят газовите алтернативи след около 20 години.

Германската автомобилна индустрия е изправена пред сериозни предизвикателства от глобален мащаб. Първите негативни ефекти от солидните инвестиции в електрически автомобили започват да се проявяват, докато световното икономическо забавяне и строгите европейски стандарти за въглеродни емисии допълнително усложняват положението на производителите в сектора, пише Financial Times.

Автомобилният сектор е изправен пред нуждата от иновации в традиционните превозни средства, за да се приспособи към новите изисквания на променящата се глобална икономика. Големи германски производители вече са започнали да влагат средства в електрически автомобили и споделят планове за бъдещи увеличения в инвестициите. Volkswagen, най-големият автомобилен производител в света, обяви програма за инвестиции от 33 млрд. евро в електрически автомобили.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK