"Грипс–ПВЦ" очаква поне 10-12% ръст на продажбите на изкуствени елхи през сезона
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Грипс–ПВЦ" очаква поне 10-12% ръст на продажбите на изкуствени елхи през сезона

Йонко Земярски: В България се продават 260 хил. изкуствени елхи годишно

"Грипс–ПВЦ" очаква поне 10-12% ръст на продажбите на изкуствени елхи през сезона

Единственият български производител на декоративни коледни дръвчета инвестира 250 хил. евро в специализирано оборудване

Мара Георгиева
4856 прочитания

Йонко Земярски: В България се продават 260 хил. изкуствени елхи годишно


Търсенето на коледни елхи и украса тази година закъснява поради по-дълго задържалото се топло време. Но единственият български производител на изкуствени коледни дръвчета – фирма "Грипс–ПВЦ" от гр. Раковски, отново очаква минимум 10-12% ръст на продажбите за сезона. Това заяви за "Капитал" Йонко Земярски, съдружник в компанията, която за 2018 г. отчете 1.892 млн. лв. приходи и 146 хил. лв. печалба.

Тази година фабриката за производство на декоративни елхи, която е единствена и на Балканите, инвестира 250 хил. евро в специализирано технологично оборудване. Това позволи на фирмата да произвежда най-новите модели коледни дръвчета и да открие още 10 работни места.

Пазар

По данни на дружеството годишно в България се продават 260 хил. изкуствени елхи, като "Грипс - ПВЦ" държи над 60% от пазара, а останалите количества са внос основно от Китай и Холандия.

В България фабриката продава директно за обществени организации и частни фирми, както и за крайни клиенти през вериги магазини, специализирани търговски обекти от типа "Направи си сам", обекти за продажби на едро и др.

През онлайн магазина на компанията минават 30% от продажбите. Интернет покупките бележат 15% ръст през 2018 г. спрямо предходната година, отчита Йонко Земярски.

Над 80% от производството се изнася в 11 европейски страни: Румъния, Унгария, Сърбия, Хърватия, Македония, Словения, Австрия, Босна и Херцеговина, Словакия и Чехия.

Модата

Моделите се усъвършенстват и все повече хора търсят качествени елхи, близки на външен вид до естествените. "Най-популярният модел е 3D елхата, която е най-близо до истинската и прилича на борчетата в скандинавските страни - зелена, обемна, с триизмерни иглички. Вторият най-предпочитан модел е "жилковата" (от фолио)", обобщава потребителските нагласи Йонко Земярски.

Новост тази година на пазара в страната и в Европа са два модела: "Виктория 3D" и "Заснежената кралска елха". "Виктория 3D" имитира ела, клончетата и игличките й са по-къси, немачкаеми и негорими. Заснежената кралска елха е посипана със "сняг", клоните са натежали и са обърнати надолу. "Снегът" за този модел "съхне" при специална температура в специални производствени помещения във фабриката, обяснява Йонко Земярски.

Предпочитанията

Най-популярният цвят за изкуствените елхи остава зеленият в различните му нюанси. В Австрия, Унгария, Словакия и Чехия семействата избират един и същ цвят както за елха, така и за украсата, което не е характерно за държавите на Балканите, показват наблюденията на българския производител.

Визията ("елхата да е реалистична") е най-важният критерий за избор на изкуствена елха, отчита фирмено проучване в 12-те държави, в които "Грипс – ПВЦ" продава. На второ място при избора е височината, а на трето – цената.

Във всички 12 държави, включително в България, най-често поръчваната елха е висока 2.20 метра, докато в предишни години е била 1.80 метра. Българските купувачи отделят средно между 100 и 110 лв. за декоративна елха, което е около 10% повече от миналата година. Такъв е ръстът и в бюджета за покупка на коледно дръвче и в останалите 11 европейски страни, в които "Грипс – ПВЦ" продава, показва фирмената статистика.

Тенденции

Елхите вече се сменят по-често, на по-кратък период от време. Семействата инвестират все по-големи суми в коледни дръвчета, като разликата между столиците и останалите големи градове сe заличава. Елхи търсят не само кметовете на общините, но и на по-малките райони, които поставят коледното дръвче в кварталния парк или на площада, обобщава Йонко Земярски.

Новост в Хърватия, Сърбия, Македония и Словения е поставянето на изкуствени елхи на двора и украсяването им с LED светлини. В България обаче това все още не е популярно.

Търсенето на коледни елхи и украса тази година закъснява поради по-дълго задържалото се топло време. Но единственият български производител на изкуствени коледни дръвчета – фирма "Грипс–ПВЦ" от гр. Раковски, отново очаква минимум 10-12% ръст на продажбите за сезона. Това заяви за "Капитал" Йонко Земярски, съдружник в компанията, която за 2018 г. отчете 1.892 млн. лв. приходи и 146 хил. лв. печалба.

Тази година фабриката за производство на декоративни елхи, която е единствена и на Балканите, инвестира 250 хил. евро в специализирано технологично оборудване. Това позволи на фирмата да произвежда най-новите модели коледни дръвчета и да открие още 10 работни места.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK