Финландска храна в България

Веригата за бързо хранене Hesburger отчита солиден ръст и планира разрастване

Визитка

Име: Бългериан бургер

Създадена: 2016 г.

Собственик: Burgerbul (Финландия)

Управители: Кари Салмела/Танер Атлатирлар

1966 г., Югозападна Финландия. Тогава Хейки Салмела и съпругата му Кирсти основават заведението Kievari Grilli в градчето Наантали, в близост до някогашната столица Турку. Това е и началото на веригата за бързо хранене Hesburger, която днес е лидер в този сегмент в северната европейска държава. 53 години по-късно и след повече от 480 обекта в девет държави Hesburger продължава да се управлява все така семейно. А отскоро започна да пише и своята история в България, след като през 2016 г. стъпи на местния пазар.

Сега компанията разполага с 18 заведения в България с план да ги увеличи до 50. А тази година попадна и сред най-динамичните малки и средни дружества в сектор "Хотелиерство и ресторантьорство" в класацията ГЕПАРД.

Бърза експанзия в бързото хранене

"Оглеждаме за нови обекти всички възможни локации и градове, където бихме имали достатъчно клиенти."

Кари Салмела, изп. директор на групата Hesburger

Към момента Hesburger разполага с над 480 заведения в девет държави, като повече от 270 от тях са във Финландия. Веригата обаче има силно присъствие в съседните прибалтийски държави - Литва, Латвия и Естония, където има средно по около 50 заведения, както и в Русия и Украйна (виж подробности в карето). От 2016 г. дружеството стъпи и на българския пазар чрез дъщерната си компания "Бългериан бургер" с откриването на първите два обекта в Стара Загора и Ловеч.

Ключова за растежа се оказа 2018 г., след като компанията отвори седем обекта на мястото на конкурентната Burger King и заедно с няколко други локации увеличи общият брой на заведенията си до 14 в края на миналата година, четири от които са в столицата. Останалите са в градове като Пловдив, Бургас, Кърджали, Ямбол, Стара Загора, Ловеч и др. На магистрала "Тракия" Hesburger има три заведения и логистичен център в района на Пазарджик, както и едно на магистрала "Струма". Така тази мрежа донесе зашеметяващ ръст на приходите на "Бългериан бургер" с над 375%, което я класира сред най-динамичните малки и средни компании и на висока позиция в сегмента на хотелиерството и ресторантьорството. За миналата година оборотът на компанията е 4.6 млн. лв., а компанията завършва на загуба предвид експанзията, която прави. Според изп. директор на групата Hesburger Кари Салмела, който пряко ръководи и българския бизнес, ръстът в оборота за 2018 г. се дължи както на увеличения брой обекти, така и на по-високите продажби. "През 2019 г. отворихме още четири нови ресторанта в България, които се намират в Добрич, Варна, Сливен и Слънчев бряг", каза още той, допълвайки, че до края на годината не са планирани нови откривания на ресторанти.

Годишни инвестиции от 3 млн. евро

18 са заведенията Hesburger в България в момента. През следващата година по план трябва да бъдат открити още 5.

До този момент Hesburger е инвестирал около 15 млн. евро в българския си бизнес, като планът на компанията включва в близко бъдеще новите вложения да бъдат около 3 млн. евро годишно. Още при стъпването си в тук компанията обяви, че планира за период от 10 години да открие общо 50 заведения, превръщайки веригата в национална. "Това все още е нашият план. През следващата година планираме отварянето на пет нови обекта", коментира Кари Салмела. От компанията казват, че като цяло търсят всички възможни градове и локации, където би имало "достатъчно клиенти". А това в общия случай за този сектор означава по-големите областни градове и ключови пътни артерии, където се развиват и останалите вериги за бързо хранене, присъстващи на българския пазар. И макар от компанията да не съобщават в какъв пазарен дял се целят в България, при мрежа от 50 заведения, какъвто е планът им към момента, вероятно биха попаднали в топ 3 на най-големите вериги за бързо хранене в страната.

Предизвикателствата - разпознаваемост

Според оценката на Кари Салмела българският пазар не се различава съществено от останалите държави, в които компанията присъства. "Не е лесно стъпването на нов пазар, в нова държава, но ние знаехме това още преди да започнем нашият бизнес в България", казва още той. По думите му в момента продажбите на дружеството се увеличават и развитието на Hesburger се движи спрямо предварителните очаквания. "Като нова компания на пазара за нас най-голямото предизвикателство е разпознаваемостта на бранда", смята още Салмела. В момента в ресторантите на Hesburger се предлага основно меню, включващо различни видове бургери, напитки, кафе и десерти, а всеки месец към него се добавя и нов продукт. В някои от заведенията има и детски кътове, в които могат да се организират рождени дни и други детски празници.

325 млн. евро оборот и над 6700 служители

Групата Hesburger, която се управлява от дружеството Burger-in, присъства в девет държави, като основната мрежа ресторанти е в родната Финландия - там обектите са над 270. Отделно от това дружеството има свои заведения в Литва, Латвия, Естония, Русия, Украйна, Германия и Беларус. За миналата година общият облагаем оборот на цялата група е 325 млн. евро, от които 227 млн. евро идват от финландския бизнес. Броят на служителите в компанията към 2018 г. е над 6700 души, от които 114 в България. Извън основният бизнес със заведения за бързо хранене групата има верига от автомивки и два хотела във финландския град Турку.

Още от Капитал

Данни отложено гледане

Данни отложено гледане