Финландска храна в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Финландска храна в България

Финландска храна в България

Веригата за бързо хранене Hesburger отчита солиден ръст и планира разрастване

Деница Ватева
9714 прочитания

© Цветелина Белутова


Визитка

Име: Бългериан бургер

Създадена: 2016 г.

Собственик: Burgerbul (Финландия)

Управители: Кари Салмела/Танер Атлатирлар
Автор: Капитал

1966 г., Югозападна Финландия. Тогава Хейки Салмела и съпругата му Кирсти основават заведението Kievari Grilli в градчето Наантали, в близост до някогашната столица Турку. Това е и началото на веригата за бързо хранене Hesburger, която днес е лидер в този сегмент в северната европейска държава. 53 години по-късно и след повече от 480 обекта в девет държави Hesburger продължава да се управлява все така семейно. А отскоро започна да пише и своята история в България, след като през 2016 г. стъпи на местния пазар.

Сега компанията разполага с 18 заведения в България с план да ги увеличи до 50. А тази година попадна и сред най-динамичните малки и средни дружества в сектор "Хотелиерство и ресторантьорство" в класацията ГЕПАРД.

Бърза експанзия в бързото хранене

"Оглеждаме за нови обекти всички възможни локации и градове, където бихме имали достатъчно клиенти."

Кари Салмела, изп. директор на групата Hesburger

Към момента Hesburger разполага с над 480 заведения в девет държави, като повече от 270 от тях са във Финландия. Веригата обаче има силно присъствие в съседните прибалтийски държави - Литва, Латвия и Естония, където има средно по около 50 заведения, както и в Русия и Украйна (виж подробности в карето). От 2016 г. дружеството стъпи и на българския пазар чрез дъщерната си компания "Бългериан бургер" с откриването на първите два обекта в Стара Загора и Ловеч.

Ключова за растежа се оказа 2018 г., след като компанията отвори седем обекта на мястото на конкурентната Burger King и заедно с няколко други локации увеличи общият брой на заведенията си до 14 в края на миналата година, четири от които са в столицата. Останалите са в градове като Пловдив, Бургас, Кърджали, Ямбол, Стара Загора, Ловеч и др. На магистрала "Тракия" Hesburger има три заведения и логистичен център в района на Пазарджик, както и едно на магистрала "Струма". Така тази мрежа донесе зашеметяващ ръст на приходите на "Бългериан бургер" с над 375%, което я класира сред най-динамичните малки и средни компании и на висока позиция в сегмента на хотелиерството и ресторантьорството. За миналата година оборотът на компанията е 4.6 млн. лв., а компанията завършва на загуба предвид експанзията, която прави. Според изп. директор на групата Hesburger Кари Салмела, който пряко ръководи и българския бизнес, ръстът в оборота за 2018 г. се дължи както на увеличения брой обекти, така и на по-високите продажби. "През 2019 г. отворихме още четири нови ресторанта в България, които се намират в Добрич, Варна, Сливен и Слънчев бряг", каза още той, допълвайки, че до края на годината не са планирани нови откривания на ресторанти.

Годишни инвестиции от 3 млн. евро

18 са заведенията Hesburger в България в момента. През следващата година по план трябва да бъдат открити още 5.

До този момент Hesburger е инвестирал около 15 млн. евро в българския си бизнес, като планът на компанията включва в близко бъдеще новите вложения да бъдат около 3 млн. евро годишно. Още при стъпването си в тук компанията обяви, че планира за период от 10 години да открие общо 50 заведения, превръщайки веригата в национална. "Това все още е нашият план. През следващата година планираме отварянето на пет нови обекта", коментира Кари Салмела. От компанията казват, че като цяло търсят всички възможни градове и локации, където би имало "достатъчно клиенти". А това в общия случай за този сектор означава по-големите областни градове и ключови пътни артерии, където се развиват и останалите вериги за бързо хранене, присъстващи на българския пазар. И макар от компанията да не съобщават в какъв пазарен дял се целят в България, при мрежа от 50 заведения, какъвто е планът им към момента, вероятно биха попаднали в топ 3 на най-големите вериги за бързо хранене в страната.

Предизвикателствата - разпознаваемост

Според оценката на Кари Салмела българският пазар не се различава съществено от останалите държави, в които компанията присъства. "Не е лесно стъпването на нов пазар, в нова държава, но ние знаехме това още преди да започнем нашият бизнес в България", казва още той. По думите му в момента продажбите на дружеството се увеличават и развитието на Hesburger се движи спрямо предварителните очаквания. "Като нова компания на пазара за нас най-голямото предизвикателство е разпознаваемостта на бранда", смята още Салмела. В момента в ресторантите на Hesburger се предлага основно меню, включващо различни видове бургери, напитки, кафе и десерти, а всеки месец към него се добавя и нов продукт. В някои от заведенията има и детски кътове, в които могат да се организират рождени дни и други детски празници.

325 млн. евро оборот и над 6700 служители

Групата Hesburger, която се управлява от дружеството Burger-in, присъства в девет държави, като основната мрежа ресторанти е в родната Финландия - там обектите са над 270. Отделно от това дружеството има свои заведения в Литва, Латвия, Естония, Русия, Украйна, Германия и Беларус. За миналата година общият облагаем оборот на цялата група е 325 млн. евро, от които 227 млн. евро идват от финландския бизнес. Броят на служителите в компанията към 2018 г. е над 6700 души, от които 114 в България. Извън основният бизнес със заведения за бързо хранене групата има верига от автомивки и два хотела във финландския град Турку.

Визитка

Име: Бългериан бургер

Създадена: 2016 г.

Собственик: Burgerbul (Финландия)

Управители: Кари Салмела/Танер Атлатирлар
Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    hyp42598301 avatar :-|
    Panda

    Дори Макдоналдс са по-добри от тези.

  • 2
    crusible avatar :-|
    crusible

    Откровено казано, с нищо не са повече от Макдоналдс! Даже Бъргър Кинг бяха по отличаващи се!

  • 3
    ivailoa avatar :-|
    Ivailo Asparouhov

    Не съм фен на джънкфууда. Макдоналдс не съм вкусвал от 15 год., чат пат КФЧ, но умерено.
    Пробвал съм няколко пъти Хесбур и трайното ми впечатление е, че са безвкусни. Явно нямат десетилетния ноухау на големите в бранша..

  • 4
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Всеки, разбира се, си има собствен вкус. Аз предпочитам Burger King, защото месото в бургерите им е добре опушено, тъй като е готвено на истински огън, а не върху горещ електрически котлон като при McDonald's (където съм работила преди много години).

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    С 6 млн. лв. загуба, твърде вероятно са на загуба и от оперативна дейност. Не мога да възприема статията като нещо различно от реклама. Не съм ги пробвал, но не ги усещам като нещо иновативно. Тенденциите са за завръщане на малките вериги, защото те нямат инвеститори за хранене и получаваш повече за по-малко пари.

  • 6
    owen avatar :-|
    owen
  • 7
    owen avatar :-|
    owen

    финландски джънкфуд - докъде се докарахме

  • 8
    dimdim avatar :-|
    Дим Дим

    Hesburger са по вкусни от MacDonald's и заведенията им са далеч по-чисти. Но имат адски проблем с персонала- изключително мързеливи хора, които просто се мотат дори и да има огромна опашка от чакащи
    Не смятам, че с това обслужване могат да направят нещо повече от закусвалня за ученици

    Иначе от тези всички за мен най приемливи са Subway


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK