С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 дек 2019, 0:00, 6553 прочитания

Ваканционните имоти се завръщат на картата с добри инвестиции

Гарантирана доходност, атрактивни цени и възможността за семейна ваканция в домашен уют са сред основните фактори, които движат пазара

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Десет години след като ваканционните имоти в страната за последно бяха във фокуса на купувачите, този пазар се радва на все по-голям и стабилен интерес. Днес обаче той е много различен от годините на бум преди 2009 г.: българските инвеститори заменят във все по-голяма степен руските и английските, a продуктите и цените на пазара са много по-разумни. Според данни на различните играчи на пазара делът на сделките с български купувачи през 2018-2019 г. се движи между 40% и 80% в зависимост от района. С други думи ваканционните имоти вече далеч не са запазена територия за чужденците, а интересът на българските инвеститори е устойчива тенденция. Зад това стои здрава логика - добрите пазарни условия правят имотите извън големия град все по-добра инвестиция.

Защо днес е правилният момент


Благоприятните условия за инвестиция продължават да се засилват. Само за последната година заплатите в страната се увеличават с почти 12%, а в София дори повече - 14.5%. Банковото финансиране продължава да е по-достъпно от всякога. Лихвите по ипотечни кредити остават рекордно ниски. Депозитите все още носят почти нулева доходност. С това имотите са логична алтернатива за влагане на спестяванията.

След няколко поредни години на силен растеж пазарът на жилища в София и големите градове обаче се нормализира и забавя заради високите цени и все по-голямото предлагане. Естествената алтернатива, към която се обръщат все повече купувачи, са ваканционните имоти в курортите, които запазват атрактивните си цени. "На стойност близка до тази на гараж в столицата може да закупите напълно завършено жилище, което да носи гарантирани приходи," разказват от Главболгарстрой. В последния инвестиционен проект на компанията в курорта Боровец - Borovets Gardens, например цените на студио започват от 25 хил. евро без ДДС. За тази сума купувачите получават готов за обитаване имот със завършена баня и настилки.

Ваканционните имоти се завръщат на картата с добри инвестиции


Предимства на ваканционните имоти



Инвестицията във ваканционни жилища идва и с допълнителни бонуси. На първо място това е възможността да бъдат отдадени под наем в незаетите от собствениците периоди. Срещу съвсем приемлива цена собственикът може да получи добра допълнителна доходност. "Годишната възвръщаемост, която нашите клиенти успяват да постигнат само от приходи от отдаване на имота, се движи между 5 и 12%," дават пример от "ГБС Инвест". Компанията от години управлява един от четиризвездните хотели в Боровец. Според техни данни около 90% от хората, активно търсещи ваканционни имоти, имат намерение да ги използват за една или две седмици през активния курортен сезон, а в останалото време биха го отдали под наем. За това "ГБС Инвест" предлага на бъдещите собственици в новия проект Borovets Gardens опцията за професионално управление и заетост на техния имот.

Предимство на ваканционните имоти е и потенциалното увеличение на цената им в бъдеще. Това е особено валидно за курорти с ограничено строителство и предлагане на имоти. Още по-изгоден е вариантът, в която покупката се прави "на зелено". Така например обявените в момента цени в комплекса Borovets Gardens са именно "на зелено", а стойността на имотите ще се покачи с около 30% след приключването му. Това е възможност за купувачите, които "търсят по-бърза печалба и могат да предложат имота на пазара", обяснява изпълнителният директор на "ГБС Турс" Радослав Котларов.

В развитите пазари на ваканционните имоти се гледа и като на потенциално жилище за периода след пенсиониране. Макар и не толкова развита на българския пазар идея, това също е добър аргумент в полза на подобна инвестиция. Собственикът получава добра възможност да опознае мястото, да свикне с него и да го обзаведе по свой вкус, а защо не в далечно бъдеще да го направи и свой дом, освобождавайки основното си жилище и получавайки значителна доходност от него.

За какво да внимаваме

При сделките за ваканционни имоти важат същите правила като при всяка друга имотна сделка: типът жилище, локацията и доверието в строителния инвеститор са от основно значение. При планиране на ваканционна инвестиция например може да се обмисля закупуването на селска къща. В подобен сценарий обаче трябва да се вземат предвид големите рискове и огромните допълнителни разходи, които могат да се крият в това начинание.

При такива покупки почти винаги се налагат допълнителни активности като изграждане на санитарни възли, септични ями, дори цялостен ремонт, което може да оскъпи значително инвестицията. Подобни имоти често са без изрядни документи за собственост или данъчна оценка. Местната инфраструктура също е проблем. Отделно ликвидността на подобен актив е по-ниска, особено ако има охлаждане на имотния пазар. По-разумен и безопасен вариант е инвестицията във висококачествено ново строителство от компания, в която купувачът има доверие.

Добрата локация също е от ключово значение за инвестицията във ваканционен имот. Това е и един от научените уроци от строителния бум преди 2009 г., когато много купувачи се сдобиха с къщи в отдалечени села с лоша инфраструктура или комплекси с лошо разположение, отдалечени от курортите. В днешния пазар не е нужно тези грешки да бъдат повтаряни. Отлична възможност днес например можем да се открие в курорт като Боровец.

Той се намира на разстояние по-малко от един час от София с достъп по изцяло ремонтиран път. Освен че е един от най-старите и атрактивни зимни курорти, Боровец има и обещаващи планове за развитие. Преди година лондонското архитектурно студио William Matthews Associates спечели международен архитектурен конкурс за преобразяване на центъра на курорта на стойност над 28 млн. лв.

През 2018 г. интересът към курорта и приходите от нощувки са се увеличили с почти 16% спрямо година по-рано и са над 25 млн. лв. Перспективите пред Боровец могат да са само позитивни след като центърът му придобие нов модерен облик.
Боровец
- Отстояние от София: 76 км
- Надморска височина: 1300 м
- Обща дължина на пистите: 58 км
- Брой хотели в курорта: 28
- Приходи от нощувки за 2018 г.: 25.2 млн.лв.
- Цена на кв. м. в Borovets Gardens: от 650 евро

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България е 55-а от 132 държави по конкурентоспособност на талантите България е 55-а от 132 държави по конкурентоспособност на талантите

Начинът на живот дава предимство на страната, но проблем остава привличането на кадри, показва глобалният индекс GTCI

28 яну 2020, 612 прочитания

"Кауфланд България", "Лигна груп" и "Лидл България" взеха наградите на германската икономика "Кауфланд България", "Лигна груп" и "Лидл България" взеха наградите на германската икономика

Германско-българската камара връчва своите награди за 16-а поредна година

28 яну 2020, 1239 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Nestlé ще продаде сладоледения си бизнес за 4 млрд. долара

Сделката е част от стратегията за преструктуриране на главния изпълнителен директор Марк Шнайдер

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10