Правителствата на водещи европейски държави планират да увеличат субсидиите за покупка на автомобили с алтернативен модел на задвижване. Европейският пазар за електромобили и хибриди в момента е вторият по големина след Китай и пред САЩ, но ръстът в продажбите е най-стабилен, като се очаква новият пакет от мерки да увеличи допълнително сделките, съобщава Bloomberg.
Възходяща тенденция
През ноември продажбите на електрически и хибридни SUV модели и седани в Китай се сринаха с 43.7% спрямо година по-рано до 95 хил. според данни на Китайската асоциация на автомобилните производители. Докато в Европейския съюз през третото тримесечие регистрациите на автомобили с алтернативно задвижване са се увеличили с 46.2%, показва статистиката на Европейската асоциация на производителите на автомобили. Продадени са 110 630 електрически коли, което е с 51.8% повече в сравнение със същия период на миналата година.
Политиките
Целта на китайското правителство е до 2025 г. 20% от продажбите на автомобили в страната да бъдат с алтернативен модел на задвижване. За тази цел Пекин приложи редица мерки - държавни субсидии и данъчни стимули за производството и закупуването на електрически автомобили, което помогна на индустрията да се развива. Но през последните месеци властите трябваше да балансират, за да постигнат друга цел - намаляване на производителите на електромобили на пренаселения местен пазар. Към март тази в Китай са били регистрирани 486 производители на електрически автомобили. Няколко от тях събраха милиарди долари финансиране през последните години, повишавайки опасността от индустриален балон. Това накара правителството драстично да намали стимулите през март за покупка на нов електромобил.
В Европа новият председател на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен смята, че старият модел на растеж, който се основава на изкопаеми горива, е отживял. В сряда Брюксел представи пакет от мерки, известен като зелена сделка, според който преходът на ЕС към неутрални вредни емисии до 2050 г. ще започне през следващата година и ще включва: по-строги ограничения за емисиите на промишлеността - от автомобили до химикали, енергийни данъци, нови правила за субсидиите за компаниите, по-екологично земеделие и др.
Страните в ЕС, които не предлагат към момента субсидии за закупуване на електромобили, подготвят мерки - правителството в Дания увеличи данъчните облекчения за шофьорите на електромобили, а Холандия планира до 2050 г. автомобилите в страната да бъдат изцяло с алтернативен модел на задвижване. А държавите, които вече предлагат субсидии, планират да увеличат техния размер. Германия е на път да задмине Норвегия като основен пазар на електромобили в Европа. В момента Берлин дава стимули под формата на екологичен бонус от 4000 евро за електрически превозни средства и 3000 евро за хибридни. Правителството на Ангела Меркел прие пакет, насочен към климатичните промени през септември, като според него бонусите за закупуване на електрически коли с цена до 40 хил. евро може да достигнат 6000 евро.
Значението
Макар Европа да е все още далеч от Китай като дял на електрическите автомобили от общия пазар, зелената сделка, която ЕС предложи, ще увеличи продажбите на автомобили с алтернативно задвижване. Поглеждайки към петте основни пазари на автомобили в ЕС, всеки от тях отбеляза значително увеличение в регистрациите на електрически превозни средства през третото тримесечие на 2019 г. В Германия ръстът е най-висок - 71.4%, следвана от Великобритания - 46.5%, Франция - 35.7%, Испания - 31.9, и и Италия - 28.6%. Прогнозите на анализаторите са този тренд да продължи и през следващата година на фона на допълнителното субсидии за сектора.
Правителствата на водещи европейски държави планират да увеличат субсидиите за покупка на автомобили с алтернативен модел на задвижване. Европейският пазар за електромобили и хибриди в момента е вторият по големина след Китай и пред САЩ, но ръстът в продажбите е най-стабилен, като се очаква новият пакет от мерки да увеличи допълнително сделките, съобщава Bloomberg.
0 коментара