Полската AmRest ще отваря още заведения Burger King, KFC и Starbucks в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Полската AmRest ще отваря още заведения Burger King, KFC и Starbucks в България

Полската AmRest ще отваря още заведения Burger King, KFC и Starbucks в България

Досега компанията е инвестирала 15 млн. лева в страната и има 24 обекта

Мара Георгиева
6601 прочитания

© Георги Кожухаров


Полската група AmRest ("АмРест") отвори нов ресторант Burger King в столичния мол "Парадайз център". Инвестицията идва след подписаното в началото на годината споразумение за мастър франчайз между AmRest и Burger King Europe за откриване на нови ресторанти в Полша, Чехия, Словакия, България и Румъния. Така заведенията на компанията, която държи франчайз правата за марките Burger King, KFC и Starbucks, в България стават 24 - 14 кафенета Starbucks, осем ресторанта KFC и два Burger King.

Burger King - само един държател на права

Христо Джурколов, кънтри мениджър за България на "АмРест" за брандовете Burger King и KFC
Фотограф: Георги Кожухаров

"АмРест" отваря първия ресторант Burger King в България през 2008 г. в тогавашния "Сити център" (сега "Парк център"). Следват нови обекти в София (в "Сердика център") и във Варна.

До 2019 България е мултифранчайз пазар за Burger King, което ще рече пет фирми - получатели на права, всяка от които решава дали да отвори, или затвори обект, и девет заведения Burger King.

"Наличието на множество компании, управляващи ресторантите, доведе до падане на качеството на услугата. Затова ние се отказахме от разширение на обектите Burger King, затворихме ресторантите във Варна и в "Парк център" и запазихме само обекта в мол "Сердика", коментира за "Капитал" Христо Джурколов – мениджър за България на "АмРест" за брандовете Burger King и KFC.

Подписаното споразумение за мастър франчайз обаче ще позволи на полската компания да продължи да инвестира в марката. Според фирмени проучвания потенциалът на българския пазар е за 40 заведения Burger King.

"В следващите пет години ще развиваме много активно бранда в София и в големите градове – Пловдив, Варна, Бургас. Плановете включват обновяване на ресторанта в "Сердика център" и откриване на минимум още два обекта Burger King през 2020 г. Стремежът ни ще е до края на 2020 г. да достигнем нивата си от 2017", обясни Христо Джурколов.

KFC - конкуренцията е освежителна

През март "АмРест" откри нов ресторант KFC в "Делта планет Мол" във Варна, а през април - и в "Гранд мол Варна". Освен това обнови някои от обектите си с нов дизайн.

През 2020 предстои обновяване на заведението на бул. "Владимир Вазов" в столицата, а през пролетта – откриване на нов ресторант KFC, уточниха за "Капитал" от дружеството.

В България франчайз правата върху бранда се държат от две фирми - "Самекс" и "АмРест". "Основният плюс от възможността представянето на една марка да се "дели" между две дружества е наличието на различните екипи и подходи за развиване на бранда, както и на повече добри идеи и опит. Като минус можем да изтъкнем по-бавното вземане на решения, защото за основните неща винаги търсим консенсус", казва Христо Джурколов. И уточнява, че всички промоции на марката и стратегията за налагането й се съгласуват между двете дружества. "Няма съперничество. "Самекс" имаше 9 заведения, а след нашето навлизане удвои обектите си", обобщава той.

Според фирмено изследване потенциалът на българския пазар е за 40 заведения KFC.

Starbucks - началото е през 2008

Иван Георгиев, регионален мениджър на Starbucks за България
Фотограф: Георги Кожухаров

AmRest Holdings SE е единствен представител на Starbucks в Централна и Източна Европа. В България първото заведение Starbucks отвори врати през 2008 г. на ул. "Гурко" 62 в столицата. Днес обектите вече са 14 – в София, Бургас, Пловдив и Варна.

Новост за 2019 е кафенето във варненския "Делта планет Мол". "Изцяло реновирахме Starbucks на ул. "Гурко", бул. "Фритьоф Нансен" и в "Парадайз център" в столицата. Предстои обновяване на заведенията в The Mall в София и в "Бургас плаза", уточни за "Капитал" Иван Георгиев – регионален мениджър на Starbucks за България.

През следващите две години предстои откриване на 6-7 нови заведения, като още през пролетта ще има ново кафене Starbucks на площад "Славейков" в столицата, уточни Георгиев. Според него пазарът в България е все още развиващ се и има потенциал за 50 обекта Starbucks.

Обща стратегия

"И за трите бранда - Burger King, KFC и Starbucks, търсим подобряване и развитие на продуктовата гама, както и обновяване на заведенията, и постоянно търсим подходящи локации за откриване на нови обекти", обобщава усилията Христо Джурколов.

Той съобщи данни, според които "KFC доближава пазарния дял на лидера McDonalds, а Starbucks изравнява дела си с Costa, въпреки че Costа е с повече заведения и по-отдавна на българския пазар".

"Постоянно инвестираме в нови обекти, развитие и обновяване на съществуващите, както и в обучение на екипи. До момента AmRest е инвестирала над 15 милиона лева в България", коментира Христо Джурколов.

Вкусови предпочитания

Българският потребител е абсолютен традиционалист във вкусовете си, отчитат мениджърите на "АмРест". "Изключение прави групата 18-25-годишни, които обичат да експериментират с нови вкусове и да опитват нови продукти. Като цяло потребителите са силно ценово чувствителни. На Балканите се развиваме почти без разлика и все още не можем да достигнем Западна Европа", казва Христо Джурколов.

Той отчита общата тенденция бързото хранене да се препозиционира към по-здравословно. "Затова в Burger King приготвянето на месото се извършва на жив огън и се използват 100% свежи продукти, а KFC развива продуктова линия с печено, а не с пържено пилешко. И за двете вериги предстои въвеждане на вегетариански менюта", съобщи Христо Джурколов.

Starbucks планира отваряне на кафене в Reserve формат. "Това са кафенета, предлагащи лимитирани кафе специалитети и специална селекция от най-редките кафета, които Starbucks може да предложи. В тях работят само кафе експерти", коментира Иван Георгиев. В повечето пазари, където оперира брандът, има по едно такова заведение, някъде по изключение могат да бъдат две. "Основната трудност пред отварянето на Reserve засега е намирането на подходящо местоположение", обясни Иван Георгиев.

Полската компания

AmRest Holdings SE е най-големият независим ресторантьор в Централна и Източна Европа. От 1993 г. компанията държи франчайз права върху брандовете KFC, Pizza Hut, Burger King и Starbucks и е собственик на марката ресторанти и магазини La Tagliatella. През 2012 г. придоби два бранда, опериращи в Китай - Blue Frog и Kabb, а през 2018 г. прибави още два - Bacoa и Sushi Shop.

Днес полският холдинг разполага с около 2220 ресторанта за бързо обслужване и има повече от 45 хиляди служители в 26 държави.

AmRest, която е публична компания, оперира в България чрез две дружества - "АмРест" ЕООД и "АмРест кофи" ЕООД. Според последните публикувани в Търговския регистър данни за 2018 г. "АмРест" отчита 9.2 млн. лв. приходи от продажби (7% ръст спрямо 2017) и брутна печалба 993 хил. лв. (20% ръст). За 2018 "АмРест кофи" отчита 7.45 млн. лв. приходи от продажби (57% ръст спрямо 2017) и 717 хил. лева брутна печалба (23.6% скок).

Полската група AmRest ("АмРест") отвори нов ресторант Burger King в столичния мол "Парадайз център". Инвестицията идва след подписаното в началото на годината споразумение за мастър франчайз между AmRest и Burger King Europe за откриване на нови ресторанти в Полша, Чехия, Словакия, България и Румъния. Така заведенията на компанията, която държи франчайз правата за марките Burger King, KFC и Starbucks, в България стават 24 - 14 кафенета Starbucks, осем ресторанта KFC и два Burger King.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK