Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 дек 2019, 15:39, 4721 прочитания

Анализ на етикетите на 27 млечни шоколада показва наличие на нетипични суровини

Проучването на "Активни потребители" не открива тежки нарушения

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"В изследваните шоколади има много захар и малко какао", твърдят от "Активни потребители" след проучване на етикетите на 27 марки млечен шоколад, закупени от търговската мрежа в началото на декември т.г. Проверката обаче не открива тежки нарушения.

Изводите на неправителствената организация са само и единствено от информацията, предоставена от производителите върху опаковките на шоколадите. Екипът на "Активни потребители" не е правил анализ на съдържанието на общата какаова маса, защото и на национално, и на европейско ниво липсва общопризнат валиден метод за това. Освен това от организацията са изследвали само млечни шоколади, за чието съдържание има определение в законодателството на ЕС. В него обаче липсват критерии за тъмен, суров или неподсладен шоколад, затова те не са обект на този анализ.


Какаова маса

Според законодателството на ЕС, за да се именува шоколад един продукт, той трябва да съдържа минимум 35% обща какаова маса. При млечните шоколади обаче е позволено редуциране на това количество до 20%, уточняват от "Активни потребители".

Според проучването две от марките (Ritter sport Cocoa selection, Ritter sport Fine milk chocolate) отговарят на общото определение за шоколад със съдържание на какаова маса от 35% и повече. Останалите 25 продукта обаче също не са в нарушение по този показател, защото съдържат какаова маса в диапазона 25-35%, с което покриват изискванията за млечен шоколад, коментират производители.



Захар/и

Анализът на етикетите показва изключително високо съдържание на въглехидрати, най-вече захар, посочват от "Активни потребители". Според неправителствената организация при 22 от 27 марки количеството на захарта е 50% и повече, а при 4 достига 60%. Само при 6 шоколада захарта е под 50% и само при един продукт общата какаова маса е повече от захарта, обобщава проучването.

В официален отговор от "Нестле България" (които присъстват с един продукт в изследването) обаче посочват: "Цитираните на етикетите "Захари" включват в себе си всички видове захари (глюкоза, фруктоза, лактоза и т.н. – ако присъстват в съответния продукт) и че количеството им не е равнозначно на количеството добавена захар."

Нетипични суровини

Всичките 27 марки шоколад са направени от какаова пудра и какаово масло. Нито един не е направен по оригиналната рецепта с шоколадов ликьор. При 17 от тестваните 27 марки се установява влагане на нетипични суровини, твърдят от "Активни потребители".

Според анализа на изписаното на етикетите при 7 продукта е добавяна растителна, основно палмова мазнина. Други 7 съдържат технологичната добавка Е476 (полиглицерол полирицинолеат), а една - Е 492 (сорбитан тристеарат). В 6 е добавяна лактоза, а при други 4 се прибавя лешникова паста, без това да е отбелязано в наименованието на шоколада на лицевата страна на етикета, което представлява риск за алергичните потребители, предупреждават от "Активни потребители".

При нито една марка не е описано количеството на добавяната растителна/палмова мазнина, която трябва да е до 5% (критерий на ЕС). Само при една марка е спомената държавата на произход на суровината, отчитат от неправителствената асоциация.

Етикети

Всички марки шоколади са етикетирани съгласно изискванията без груби нарушения, показва анализът. Но при по-голяма част от търговските марки задължителната информация за съставките и предупрежденията за наличие на алергени са отпечатани с много дребен и често нечетлив шрифт, а понякога на цветен фон, замазващ буквите, отчитат от асоциацията.

"Не открихме тежки нарушения. Нашата проверка има повече образователен характер, искаме да призовем за пореден път потребителите да следят изписаното на етикетите. За съжаление обаче тенденциите при индустриалните храни са еднакви – стремеж към намаляване на скъпите съставки и замяната им с по-евтини", коментира за "Капитал" Богомил Николов, председател на "Активни потребители".

"Качеството на нашите продукти е от първостепенна важност за нашата компания. Шоколадовите продукти на "Нестле България" отговарят на изискванията на Директива 2000/36/ЕО относно какаовите и шоколадовите продукти, предназначени за консумация от човека. В директивата има ясно описани количества какаови съставки и захари, които могат да бъдат влагани и които се използват за направата на нашите продукти. Всички продукти на "Нестле България" са етикетирани според действащото законодателство на ЕС и Република България", се казва в официален отговор на компанията до "Капитал".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения

Към българските правоносители ще бъдат насочени близо 1 млн. лв.

1 апр 2020, 264 прочитания

Александър Палешутски от мебелната "Средна гора": Магазините на IKEA са затворени, складът ни е пълен с продукция Александър Палешутски от мебелната "Средна гора": Магазините на IKEA са затворени, складът ни е пълен с продукция

Работниците са в отпуск, ще се наложат съкращения, казва изпълнителният директор на компанията пред "Капитал"

1 апр 2020, 627 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Намит Ядав: Ще удвоим инженерния си екип в България

Генералният мениджър на Rhyme в Coursera пред "Капитал"

Още от Капитал
Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10