Следващия месец американският производител на самолети Boeing временно ще спре да сглобява най-популярния си пътнически самолет 737 Max. Решението идва след двудневно заседание на борда на директорите и е в резултат на най-тежката криза в 103-годишната история на компанията. Тя последва след две катастрофи в последната година – в Индонезия и Етиопия, при които загинаха 346 души. След инцидентите Boeing многократно сигнализираше, че моделът няма да бъде пуснат отново във въздуха преди края на настоящата година. Компанията обаче продължи да произвежда 737 Max и към настоящия момент има над 400 самолета на склад, съобщава The New York Times.
Решението за временното спиране на производството най-вероятно ще окаже негативно влияние върху доставчиците на части и американската икономика като цяло. Boeing е най-големият производител в страната, който изнася извън САЩ, а 737 Mах беше в основата на стратегията за развитие на компанията. Същевременно несигурността относно завръщането във въздуха на този тип машини расте и редица анализатори смятат, че производството им ще бъде прекратено за постоянно.
Верижна реакция
Cпoрeд ръкoвoдcтвoтo врeмeннoтo cпирaнe нa мoдeлa oт прoизвoдcтвo e нaй-дoбрият и икoнoмичecки изгoдeн вaриaнт, пишe Тhe Wall Ѕtreet Јournal, позовавайки се нa cвoй изтoчник. Нecъмнeнo пoдoбнo рeшeниe e пoдтикнaтo и oт прeдупрeждeниeтo, кoeтo дoйдe прeди дни oт щaтcкитe рeгулaтoри към кoмпaниятa. Тe oбвинихa Bоеing, чe дaвa "нeрeaлиcтични нaдeжди", чe самолетите на компанията щe пoлeтят oтнoвo.
Американската компания заяви, че възнамерява да пренасочи приблизително 12 хил. работници, работещи по изграждането на модела 737 Max в завода в Рентън, щата Вашингтон, към други проекти, като понастоящем избягва уволнения. "Нашата цел продължава да бъде гарантирането на стабилността на производствената система, включително готовността за безпроблемен преход в бъдеще", казва в изявление говорител на Boeing.
Неясното бъдеще
Производството на 737 Мах стартира под силен натиск през 2011 г. в опит на компанията да изпревари големия европейски конкурент Airbus. Американският гигант плати 8 млрд. долара глоби заради инцидентите, като се очаква сумата да нарасне в бъдеще. Междувременно акциите на самолетопроизводителя са поевтинели с 25% от март досега.
По-рано този месец ръководителят на Федералната администрация по авиация (FAA) Стивън Диксън заяви пред CNBC, че самолетите 737 Мах няма да получат разрешение за полети от американските авиационни регулатори поне до следващата година. Това стана ясно, след като документ на FAA, публикуван след изслушване в Камарата на представителите, показа, че агенцията е прогнозирала повече от 12 катастрофи на модела на Boeing. Диксън добави, че екипът му преглежда софтуера на самолета, както и "валидира начина, по който е разработен той". Дори Федералната администрация по авиация да одобри подновяването на полетите на 737 Max, авиокомпаниите по света ще трябва да обучат хиляди пилоти за работа с подобрения софтуер за контрол на полета на Boeing.
Следващия месец американският производител на самолети Boeing временно ще спре да сглобява най-популярния си пътнически самолет 737 Max. Решението идва след двудневно заседание на борда на директорите и е в резултат на най-тежката криза в 103-годишната история на компанията. Тя последва след две катастрофи в последната година – в Индонезия и Етиопия, при които загинаха 346 души. След инцидентите Boeing многократно сигнализираше, че моделът няма да бъде пуснат отново във въздуха преди края на настоящата година. Компанията обаче продължи да произвежда 737 Max и към настоящия момент има над 400 самолета на склад, съобщава The New York Times.
Решението за временното спиране на производството най-вероятно ще окаже негативно влияние върху доставчиците на части и американската икономика като цяло. Boeing е най-големият производител в страната, който изнася извън САЩ, а 737 Mах беше в основата на стратегията за развитие на компанията. Същевременно несигурността относно завръщането във въздуха на този тип машини расте и редица анализатори смятат, че производството им ще бъде прекратено за постоянно.
2 коментара
Проблемите на Боинг винаги са били вода в мелницата на Еърбъс!
И всичко това заради алчността да продават резервен датчик, вместо да го включат в цената...