Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 17 дек 2019, 16:26, 4638 прочитания

Производители на храни отново се оплакват от растящ натиск на търговските вериги

Доставчиците настояват за поредни регулации на отношенията с големите търговци на дребно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Проблемите с търговските вериги стоят нерешени. Нелоялните търговски практики са факт. Това заявиха на специална пресконференция представители на четири браншови съюза от хранителната индустрия. Тя беше организирана точно в сезона, когато текат годишните преговори на доставчиците с веригите.

Бавната промяна в цените


Цените на енергоносителите растат и ще растат. Увеличават се минималната работна заплата и цената на труда като цяло. Скачат цените на основните суровини, някои от които са борсови, както и транспортните разходи. "Себестойността расте, но в същото време липсват нормативно определени разумни срокове, в които търговските вериги трябва да приемат предложенията на производителите за промяна на цените. Тези предложения с месеци остават неразгледани от веригите, при това без гаранция, че изобщо ще бъдат приети. През този период българските доставчици продават под себестойност, а ако ценовото предложение бъде прието след 6 месеца например, то пак е неактуално. А търговецът може без проблем от днес за утре да намали по своя инициатива доставната цена на производителя", обясни Мариана Кукушева, председател на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите.

"От март внасяме по-скъпо месо от Европа заради африканската чума по свинете. На практика през последните осем месеца цената на основната ни суровина се е повишила с над 50%, а фирмите чакат с месеци търговските вериги да им одобрят предложенията за корекция на доставните цени и работят на прага на загубата през този период", обобщи настроенията в бранша Атанас Урджанов, председател на Асоциацията на месопреработвателите.

Владислав Михайлов, председател на Националната асоциация на млекопреработвателите, посочи, че цената на литър сурово мляко през лятото е била 61-63 ст., а сега е 80 ст., но цената на млякото в магазините е непроменена.



"Основната суровина поскъпва, но при искане да актуализираме доставните си цени се превръщаме в просяци пред веригите. Ние сме в едно менгеме, в което в даден момент челюстите се събират", коментира и Димитър Зоров, председател на Асоциацията на млекопреработвателите в България. Той обобщи, че животновъдството става все по-рисково и неперспективно, производството на сурово мляко спада, а вносът от Европа също е ограничен, тъй като и там има дефицит. Според него браншът се връща към сивия сектор, все повече стават тези, които работят без документи.

Над доставната цена

Браншовиците се оплакаха и от натиск от страна на веригите за повече допълнителни отстъпки, който всяка година расте. "Пакетът от търговски отстъпки, надценки и бонуси е между 45-55% върху нетната доставна цена и върху тази сума се начислява 20% ДДС. Цените стават твърде високи за крайния потребител, но това не стимулира производителя. Покачването им се дължи на търговските вериги и нищо от увеличението не отива при доставчиците", твърди Мариана Кукушева.

Според представителите на браншовите съюзи натискът върху производителите е недоказуем, тъй като всеки договор е конфиденциален и фирмата няма да го предостави заради страх от съдебно преследване и финансови искове.

Силен срещу слаб

"Пет-седем реални икономически субекта в лицето на веригите контролират 60-70% от търговията с храни, в някои областни градове – дори над 75%", твърди Владислав Михайлов, според когото "в този случай има очевидна концентрация и не става дума за свободна търговия, а за спекуланти, които упражняват натиск над доставчиците".

Веригите не са партньор, който можеш да избегнеш. Веригите са единствен партньор, през който производителят може да стигне до потребителя, обобщиха представителите на четирите браншови съюза. Според тях законодателството за злоупотреба с пазарна сила не е ефективно, а създадената с него помирителна комисия е неработещ орган.

Въпросните сдружения смятат, че изходът за фирмите е фалит, оцеляване чрез влагане на некачествени суровини и заместители в храните. Те поискаха нови регулации на отношенията производители - търговци, тъй като според тях "в страната правилата на свободния пазар не важат, а действат правилата на джунглата".

"Капитал" изпрати искане за коментар до Сдружението за модерна търговия, което обединява най-големите търговски вериги на българския пазар, но отговорите няма да бъдат дадени днес*.

*На 19 декември Сдружението за модерна търговия, което обединява най-големите търговски вериги в страната, изпрати официално становище по темата. В него се казва, че "предложените от някои производители нови регулации биха били груба непазарна намеса в свободата на договарянето. Подобни стъпки биха влошили бизнес средата, биха довели до увеличаване на цените, а потърпевши от тях биха били не само българските потребители, а и самите производители".

Пълния текст на становището може да видите в прикачения файл.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

British AmericanTobacco разработва ваксина срещу коронавируса British AmericanTobacco разработва ваксина срещу коронавируса

Компанията използва модифицирани тютюневи насаждения за производството на потенциален антиген

2 апр 2020, 562 прочитания

Как да "уловим момента" и да спечелим от кризата Как да "уловим момента" и да спечелим от кризата

"Карол Капитал Мениджмънт" със специален инвестиционен план, съобразен с днешните високи нива на несигурност

2 апр 2020, 1017 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Четири компании получиха награди за иновации

"Симекс", "Пулсио", "Латекоер" и "Идънред" са победителите в конкурса на Френско-българската камара

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10