Веригата "Метро" ще произвежда енергия от фотоволтаици за свои обекти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Веригата "Метро" ще произвежда енергия от фотоволтаици за свои обекти

Покривната фотоволтаична система на магазина "Метро" в Благоевград е с мощност от 423 kWp и е първата подобна в България

Веригата "Метро" ще произвежда енергия от фотоволтаици за свои обекти

Първата покривна система ще се ползва за магазина в Благоевград, а следващите обекти ще са в Плевен и Велико Търново

Деница Ватева
6368 прочитания

Покривната фотоволтаична система на магазина "Метро" в Благоевград е с мощност от 423 kWp и е първата подобна в България

© Надежда Чипева


Търговската верига "Метро България" започва проект за "зелени" магазини в страната чрез използване на покривни фотоволтаични системи, които да произвеждат електроенергия за собствените им нужди. Първият подобен обект е хипермаркетът в Благоевград, където от днес вече е инсталирана система с мощност от 423 kWp, която ще пести близо 403 тона вредни емисии на година. Системата е изградена от "Соларпро холдинг".

Предстои подобни системи да бъдат ползвани и в обектите на веригата в Плевен и Велико Търново. След няколкото пакета промени в законодателството през последната година подобни инвестиции във ВЕИ за собствени нужди станаха много по икономически изгодни, а с повишаването на цените на електроенергията на свободния пазар ползата от тях ще се увеличи още.

Първата фотоволтаична система в Благоевград

Инсталацията в Благоевград има над 1360 панела, които ще позволят производството на значителен дял от електроенергията, необходима за хипермаркета. Тя ще замества покупката на ток от мрежата в периода на пиковото потребление, когато и цената му на свободния пазар е най-висока.

Фотоволтаичната система е проектирана така, че да използва оптимално покривната площ, като същевременно натоварва минимално конструкцията й. Тя разчита и на силна дигитална интеграция и разполага и със система за енергиен мениджмънт, позволяваща наблюдение и контрол в реално време на производството и потреблението на електроенергия.

"Чрез системата годишно ще бъдат спестени 403 тона вредни емисии, а за целия й жизнен цикъл - 12 100 тона", съобщи при откриването на инсталацията Атила Йенисен, главен изп. директор на "Метро България". По думите му проектът, който е реализиран от "Соларпро холдинг", е завършен за една година. Иво Прокопиев, основен акционер в "Соларпро холдинг" (съиздател на "Капитал" и "Дневник"), съобщи по време на откриването, че това е чисто нова концепция, която е и икономически ефективна във времето.

Плановете на веригата са подобни фотоволтаични системи да бъдат ползвани на следващ етап и за обектите на "Метро" във Велико Търново и в Плевен.

Част от по-голяма стратегия

Изграждането на фотоволтаични системи във веригата "Метро България" е част от глобалната климатична стратегия на компанията, стана ясно по време на официалното откриване. Магазините на компанията използват системи за улавяне на остатъчна топлина, отделена от хладилните инсталации, която впоследствие се ползва за отопление на помещения и вода за битови нужди, а чрез енергоспестяващи витрини разходът на електричество е намален с до 30%.

Компанията е заменила и фреоните с въглероден диоксид като хладилен агент, а в партньорство с най-голямата мрежа от зарядни станции в страната - ElDrive, изгражда на паркингите си зарядни станции за електромобили. В момента има 18 такива точки, обявиха от компанията.

"Метро" има 11 магазина на територията на България - по два в София и Пловдив, както и в градовете Варна, Бургас, Стара Загора, Плевен, Велико Търново, Благоевград и Русе. Оборотът на компанията за 2018 г. е 838.8 млн. лв., което е ръст от близо 4.9% на годишна база, а печалбата - 17.9 млн. лв.

Търговската верига "Метро България" започва проект за "зелени" магазини в страната чрез използване на покривни фотоволтаични системи, които да произвеждат електроенергия за собствените им нужди. Първият подобен обект е хипермаркетът в Благоевград, където от днес вече е инсталирана система с мощност от 423 kWp, която ще пести близо 403 тона вредни емисии на година. Системата е изградена от "Соларпро холдинг".

Предстои подобни системи да бъдат ползвани и в обектите на веригата в Плевен и Велико Търново. След няколкото пакета промени в законодателството през последната година подобни инвестиции във ВЕИ за собствени нужди станаха много по икономически изгодни, а с повишаването на цените на електроенергията на свободния пазар ползата от тях ще се увеличи още.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK