Собственикът на Zara отчете 12% ръст на печалбата за деветте месеца

Откриването на нови магазини и въвеждане на RFID технология са основен двигател на приходи за бранда

Собственикът на бранда Inditex промени стратегията си и се фокусира върху по-големи магазини в популярни дестинации. В испанския град Билбао Zara затвори 4 по-малки локации и отвори нов флагман, който въпреки по-малката инвентаризация доведе до повече продажби
Собственикът на бранда Inditex промени стратегията си и се фокусира върху по-големи магазини в популярни дестинации. В испанския град Билбао Zara затвори 4 по-малки локации и отвори нов флагман, който въпреки по-малката инвентаризация доведе до повече продажби    ©  Reuters
Собственикът на бранда Inditex промени стратегията си и се фокусира върху по-големи магазини в популярни дестинации. В испанския град Билбао Zara затвори 4 по-малки локации и отвори нов флагман, който въпреки по-малката инвентаризация доведе до повече продажби
Собственикът на бранда Inditex промени стратегията си и се фокусира върху по-големи магазини в популярни дестинации. В испанския град Билбао Zara затвори 4 по-малки локации и отвори нов флагман, който въпреки по-малката инвентаризация доведе до повече продажби    ©  Reuters

Испанската модна група Inditex, която е собственик на марката Zara, отчете 12% ръст на печалбата си за първите девет месеца на 2019 г. до 2.7 млрд. евро. Компанията, в чието портфолио са и брандовете Bershka, Stradivaruis, Massimo Dutti и др., посочи разширяването на търговската мрежа, поддържането на ниски складови наличности и специалното етикетиране на дрехите като основен двигател на приходите.

Финансовите резултати

В отчета си за периода 1 февруари – 31 октомври 2019 г. от Inditex посочват, че продажбите са се увеличили със 7.5% в сравнение с 2018 г., като достигат 19.8 млрд. евро. Нетните парични наличности са се повишили до рекордните 7.7 млрд. евро, а очакванията са към края на годината оборотът от обектите, които са работили поне една година, да нарасне с между 4% и 6%.

За разлика от предишни години през 2019 г. компанията не е била засегната негативно от продажби в местни валути, отбелязва анализаторът от Societe Generale Ан Кричлоу, цитирана от FT. Макар и 60% от производствените разходи на групата да са в евро, същият дял – 60%, от продажбите са в други валути, като за периода нарастването им е със 7%.

Стоковите запаси са се понижили с 5% за първите девет месеца, въпреки че продажбите са нараснали драстично през октомври. За модната индустрия това е тежък удар, защото най-продаваните дрехи трябва бързо да се заменят с нови и създават риск от презапасяване при смяна на модните тенденции. Шведският конкурент H&M (Hennes & Mauritz) беше натрупал над 4.4 млрд. евро в непродадени дрехи.

Разковничето на успеха

"Бизнес моделът ни винаги е залагал на ниска инвентаризация", споделя изпълнителният директор на испанската компания Пабло Исла. "Благодарение на радиочестотната идентификация и на пълната стокова интеграция сме способни да управляваме бизнеса дори с по-малко."

Повишението във финансовите резултати се дължи и на факта, че компанията откри още 41 физически магазина в световен мащаб. Zara започна да предлага продуктите си и онлайн в Южна Африка, Колумбия, Украйна и Филипините, като вече разполага с близо 7500 магазина, а стоките й се продават на над 200 пазара по света.

Inditex въведе специална радиочестотна идентификация с цел по-лесно проследяване на пратки, по-добра инвентаризация и в помощ на служителите. Чрез тази технология всяка дреха ще бъде проследявана чрез микрочип от фабриката до продажбата й. Испанският гигант въведе технологията напълно в обектите от брандовете Zara, Massimo Dutti и Uterqüe.

Собственикът на Zara планира да интегрира радиочестотната идентификация и в онлайн поръчките до края на следващата година. По този начин Inditex ще сближи пазара с клиента и ще изпраща пратките от най-близкия магазин, а не от централата на компанията в Северна Испания.

Още от Капитал