Следващите 10
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Следващите 10

Shutterstock

Следващите 10

"Капитал" покани ключови мениджъри да прогнозират как ще се променят индустрията, финансите, транспортът, медиите през идващите години

7310 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Транспорт

Ново гориво и автономни камиони

Христо Христов, мениджър и собственик на "Дискордиа"

В 10-годишен хоризонт в транспорта все по-голяма роля ще започнат да играят алтернативните горива и автономните автомобили, които ще се появят първо в най-високо развитите пазари като САЩ, скандинавските държави, Германия, Бенелюкс, както и в затворени обекти като кариери, пристанища. В България навлизането им няма да е в обозримо бъдеще поради липсата на нужната инфраструктура за управление на камиона. Автономните автомобили ще трябва да минат през дълъг и бавен процес на развитие – софтуерно, инфраструктурно и регулационно.

При алтернативните горива все още никой не може да каже какво ще се наложи. Не мисля, че това ще е газта, тъй като тя не предлага пълно решение на екологичния въпрос. Най-добрите електромобили пък все още изминават по около 500 км, преди да трябва да презаредят. Един тежкотоварен камион с резервоар 1000 литра изминава 3000 км с едно зареждане. Най-добрият вариант са водородните двигатели, но все още са скъпи.

Докато навлизат автономните автомобили, на пазара ще продължи да се увеличава дефицитът от международни шофьори. Надеждите са, че условията за внос на работници ще се облекчат.

Заради пакета "Мобилност" компаниите ще започнат да оптимизират дейността и процесите. Броят на фирмите ще намалее, като за да се отговори на новите изисквания, ще се увеличат разходите, но приходите няма веднага да се вдигнат и това ще донесе затруднения за част от бизнеса. Пакетът "Мобилност" ще привлече добрия бизнес от Източна в Западна Европа. Ще има релокиране на транспортни компании в различни точки в Европа, като фирми от Източна Европа ще отворят офиси в Западна Европа. Не очаквам бум на западните превозвачи, силните компании ще останат на източни европейци.
Индустрия

Производството ще е по-дигитално и роботизирано

Марсел ван дер Хук, изпълнителен директор на "АББ България"

Компанията ни все повече върви към това да се превърне в пионер в областта на електрификацията, задвижването, роботиката и индустриалната автоматизация. Очаквам инвестициите да продължат да нарастват и да помагат на клиентите ни да станат или да продължат да бъдат лидери в своята сфера.

Смятам, че както нашата компания, така и цялата ни индустрия ще става все по-дигитална и свързана. Дори в момента ние управляваме и поддържаме фотоволтаични инсталации и зарядни станции за електрически автомобили дистанционно от офиса си. Разполагаме с все повече процесни данни от клиентите си, които може да се използват за избягване на големи непредвидими проблеми и непланови спирания в много индустрии. На базата на наличните данни можем да следим състоянието на инсталациите и да предвиждаме кога има нужда от поддръжка, за да се избегнат спиранията.

Развитието на свързаността и дигитализацията ще позволи на хората да се концентрират върху това, което е важно за техния бизнес и живот, и все по-често да избягват "пожарни" ситуации. Ежедневният живот на хората ще бъде ориентиран към все по-модерен транспорт като споделено пътуване, ефективен обществен транспорт, електрическа мобилност и т.н.

В сравнение с момента дигиталните умения определено ще бъдат по-търсени в близко бъдеще. Много по-важни ще бъдат уменията за комуникация и за управление на времето, за да могат хората да се справят с натоварената си програма. По мое мнение лидерските умения също ще имат огромно значение.

Специално АВВ ще има нужда от хора с технически умения и експертни познания, за да продължи да развива иновациите си. Смятам също, че тежката механична работа все по-често ще бъде заменяна от роботи. Двигател на това ще бъдат не само растящите трудови разходи, но и изискванията за безопасност и качество, както и желанието на компаниите да задържат служителите си. Производствените предприятия често имат "проблемни места" - там, където има повече проблеми с качеството, текучество, инциденти и т.н. Именно на такива места автоматизацията често е добро решение.

Не мисля, че клиентите ни ще бъдат много по-различни след 5 или 10 години. Ние работим в сферата на строителството, индустрията и обществените услуги, а хората ще продължат да имат нужда от жилища, продукти от индустрията и все повече електричество. Вероятно обаче ще се промени начинът, по който те купуват, и той ще стане по-дигитален.
Финтех

Превод на пари през гласов асистент и плащане на бензиностанция през система за разпознаване

Константин Джелебов, съосновател на мобилния портфейл phyre

След пет до десет години финансовите технологии ще са толкова масови, че няма да има разлики между класическите банки и финтех компаниите. По-скоро ще са станали едно. Самите банки ще са се превърнали във финтех компании и няма да остане институция, която да не разчита на технологиите, ако щете дори и по регулаторни причини, защото това ще улеснява отчетността.

Кешът ще продължи да е все по-малко използван от потребителите заради удобството и сигурността на дигиталните плащания, а картовите системи и QR кодовете ще бъдат конкурирани от други начини на разплащания. За това ще допринесат развитието на интернет на нещата и 5G технологиите, които ще направят така, че да имаме достъп до сметките си от много на брой точки. Например ще мога да преведа пари на близък с гласова команда през Alexa, докато приготвям вечерята вкъщи, или да мина през бензиностанцията и да заредя, без да слизам от колата, защото системите на изхода ще ме разпознаят, че съм аз.

Очаквам големи промени при кредитните продукти, защото в момента единствената индивидуализация, която имаме като потребители, е в условията по кредитната карта и при тегленето на ипотека. Но вече има толкова много данни, че офертата към всеки може да е уникална, такава, която не ме натоварва. Предполагам, че банките ще интегрират и peer-to-peer платформи, които дават възможност за постигане на по-висока доходност от инвестиции, тъй като потребителите все повече осъзнават необходимостта от алтернативни начини за управление на парите им, още повече имайки предвид несигурността на пенсионните системи.

Със сигурност хората ще започнат да разбират много повече от своите лични финанси, защото ако сега единственият ти досег с банката е бил да идеш да внесеш пари и после да ги изтеглиш на каса или от банкомат, поради което не си заинтересуван да разбереш как работят нещата, то когато банката е вече в джоба ти и ти всеки ден си взаимодействаш с нея по някакъв начин, ще виждаш как работят парите ти, какво всъщност става с тях, за какво ти се взимат такси. Тогава ще виждаш добавената стойност, която различните институции предлагат, и това ще те ориентира на коя да станеш клиент.

Друга промяна, която вече виждаме да се случва, идва покрай компаниите с голяма клиентска или служителска база, които ще предлагат финансови услуги вътре в екосистемата си. Например Uber, която има много шофьори, а с това има и значителни разходи, за да им превежда изработените суми, въвежда UberMoney. Или WallMart, които предлагат възможност на клиентите си да не теглят бързи заеми, за да изкарат до края на месеца, а да пазаруват на кредит в магазина, с което хем им спестява високите лихви, хем самата компания капитализира от клиентската си база и свободния паричен поток.

В момента светът на технологиите се намира на такъв етап, в който бурният период на растеж свърши и всички се питат кога ще дойде кризата и кой ще повлече крак. Може да е финтех компания, може да е технологична. Независимо откъде ще дойде, ефектът, който очаквам от това, е светът да се посъбуди и в крайна сметка да се отсеят компаниите, които имат ясен път към печалбата. Защото големият риск в момента идва от компании, които в стремежа им да растат бързо търпят големи загуби и, притиснати от конкурентите си, правят грешки.

Макар да е трудно за вярване, аз съм оптимист, че от нашия регион може да излезе компания еднорог във финансите. Големите трудности през това идват от липсата на рисков капитал в достатъчно голям обем и фрагментацията на европейския пазар.

Ние може да си мислим, че той е единен, но не е - това са 24 различни езика, култури и специфики в регулациите, въпреки общата правна рамка.
Автомобили и софтуер

Автономните технологии ще се ползват по магистралите, в града ще шофира потребителят

Иван Михайлов, управител на "Вистеон електроникс България"

Ако гледаме към 2030 г., има няколко аспекта в автоиндустрията, които вече са се оформили. На първо място са новите технологични компании и стартъпи, някои от които още не познаваме, които изцяло променят модела в сектора.

Самият автомобил търпи супертрансформация с хибридните технологии и електрическата мобилност. От 2020-2021 г. вече няма да има коли без вградена интернет връзка, което ще води до споделяне на все повече информация. С навлизането на 5G ще говорим все повече и за автономни технологии, които водят със себе си две отделни направления - киберсигурността и свързаността. В колата ще бъдат интегрирани все по-мощни компютри и изчислителна мощ, даващи възможност за нова графична среда вътре в кокпита - не просто дисплей на волана, а симулирана реалност на стъклата и другите повърхности. Тези нововъведения ще обосновят и нашите разработки - в кабината ще вграждаме изцяло нови решения - от средства за релаксация по време на пътуване до мобилен офис. Всичко това ще изисква нови операционни системи и облачни решения.

Според мен към 2030 г. още няма да има пълно навлизане на електромобилността, а ще говорим още за хибриди. Също така автономните технологии ще се използват повече по магистралите, докато в града ще продължи да шофира потребителят - на някои аутобани пък ще има ленти само за асистирано шофиране. За да обобщя - към 2030 г. вече ще говорим за изцяло нови екосистеми от компоненти и свързани технологии, които ще движат автомобила на бъдещето.
Телевизията

Местна, платена, през телефона

Павел Станчев, изпълнителен директор на унгарската TV2, с опит в много медийни групи като bTV, "Нова тв", RTL, HBO и др.

И през следващата година заглавието на песента There’s no business like show business ("Няма бизнес като шоубизнеса" - бел. ред.), написана в далечната 1946-a, ще звучи актуално.

Телевизията ще остане най-популярната медиа, с която ще израстват нови поколения. Телефонът ще измества телевизора като носител, но най-гледаното видеосъдържание ще продължи да се прави с таланта и опита на хората, които го създават и днес: телевизионните специалисти, продуцентите, сценаристите и водещите, журналистите.

Pay-TV стрийминг платформите ще достигнат своя пик, както навремето HBO, тъй като продуктът им е елитарен и няма да завладее масовата аудитория с нейната локална специфика, макар и големите играчи да се опитат да разширят пенетрацията си (покритието си - бел. ред.) чрез закупуването на местни програми и спорт. Ще има фрагментиране, а след това консолидация на платформите.

Живите предавания ще продължат да бъдат най-гледаните - новините, големите развлекателни формати.

Съдържанието ще бъде все по-местно, но ще има и висококачествена фикция, която ще пътува по света, по примера на американските хитове, а в по-ново време - и на турските, корейските или испанските сериали.

Рекламната индустрия ще търси все по-точните данни и таргетиране на аудиторията. В това отношение безплатните стрийминг платформи на телевизиите с catch-up (отложено гледане - бел. ред.) и stacking (складиране на излъчени сезони от сериали) ще бъдат най-доброто им средство, особено с предлагането на адресирана телевизия, която ще се налага все повече.

Опитът на телекомите да станат производители на телевизионно съдържание няма да завърши с успех, но някои от тях могат да станат успешни финансови инвеститори, стига да не налагат собствените си модели в телевизията.

След медийните гиганти отвъд океана и западноевропейските групи, които се консолидират, местният капитал ще бъде все по-доминиращ. В новото десетилетие ще видим и настъпването на инвеститори от други географски ширини - най-вече от Китай и от арабския свят, защо не и от Централна Европа.
Горива

Преход към втечнен газ, биогорива, водород и е-автомобили

Камелия Славейкова, изпълнителен директор на "Шел България"

Живеем във време, в което глобалната енергийна система се променя непрекъснато и това ще продължи и през следващите 5-10 години. Ще бъде в сила както за Европа, така и за България. Промените ще бъдат движени основно от два фактора - целта за постигане на нулеви нетни емисии в Европа до 2050 г. и новите нужди и очаквания на клиентите по отношение на удобство, качество, дигитализация и обслужване.

Нулевите нетни емисии в Европа до 2050 г. ще изискват промени като преминаване от традиционните горива, които при изгарянеотделят парникови газове в атмосферата, към горива, които отделят много по-ниски средни нива. Ще бъде необходим микс от различни енергийни решения – наред с енергийно по-ефективните традиционни горива като бензин и дизел все повече ще станем свидетели на преход към нисковъглеродни горива или възобновяеми енергийни източници като втечнен природен газ (LNG), биогорива, водород и електрически превозни средства. Това е областта, в която Shell като доставчик може да играе важна роля. То е и в съответствие с нашата амбиция да намалим водородния отпечатък на енергийните продукти, които ние продаваме, с 50% до 2050 г.

Ще бъдем свидетели на повишена употреба на различни видове електрически превозни средства и подобрен достъп до разнообразие от варианти за зареждане. Това включва стандартни умни зарядни станции, подходящи за хората, зареждащи през нощта в домовете си или през работно време. Друг вариант могат да бъдат бързозарядни станции за шофьорите на път, които се нуждаят от презареждане.

Изменението на микса от енергийни продукти в енергийната система е от ключово значение за прехода към нисковъглеродна система. Осъществяването на тази смяна обаче не е въпрос само на предлагане, но и на търсене. Голяма част от търсенето се свежда до избора на отделния потребител, но зависи и от правителството, което трябва да предложи добре балансирани данъци и стимули, за да окуражи нисковъглеродните решения.

Променящите се нужди и очаквания на клиентите ще трансформират търговските обекти, които ще се превърнат по-скоро в дестинация, отколкото просто в място, на което се зарежда. Дали ще спират за качествено кафе и сандвич, или за да се снабдят с продукти за вечеря, хората ще посещават търговските комплекси, за да се възползват максимално от услугите, които им се предлагат в забързаното им всекидневие. Различни мобилни приложения ще помагат на клиентите да планират спирките си по пътя, да плащат през телефона си и да управляват точките си от лоялни програми. Ще се прилагат все повече и повече иновации с цел да се подобри обслужването. Тези промени са за добро и са неизбежни.
Транспорт

Ново гориво и автономни камиони

Христо Христов, мениджър и собственик на "Дискордиа"

В 10-годишен хоризонт в транспорта все по-голяма роля ще започнат да играят алтернативните горива и автономните автомобили, които ще се появят първо в най-високо развитите пазари като САЩ, скандинавските държави, Германия, Бенелюкс, както и в затворени обекти като кариери, пристанища. В България навлизането им няма да е в обозримо бъдеще поради липсата на нужната инфраструктура за управление на камиона. Автономните автомобили ще трябва да минат през дълъг и бавен процес на развитие – софтуерно, инфраструктурно и регулационно.

При алтернативните горива все още никой не може да каже какво ще се наложи. Не мисля, че това ще е газта, тъй като тя не предлага пълно решение на екологичния въпрос. Най-добрите електромобили пък все още изминават по около 500 км, преди да трябва да презаредят. Един тежкотоварен камион с резервоар 1000 литра изминава 3000 км с едно зареждане. Най-добрият вариант са водородните двигатели, но все още са скъпи.

Докато навлизат автономните автомобили, на пазара ще продължи да се увеличава дефицитът от международни шофьори. Надеждите са, че условията за внос на работници ще се облекчат.

Заради пакета "Мобилност" компаниите ще започнат да оптимизират дейността и процесите. Броят на фирмите ще намалее, като за да се отговори на новите изисквания, ще се увеличат разходите, но приходите няма веднага да се вдигнат и това ще донесе затруднения за част от бизнеса. Пакетът "Мобилност" ще привлече добрия бизнес от Източна в Западна Европа. Ще има релокиране на транспортни компании в различни точки в Европа, като фирми от Източна Европа ще отворят офиси в Западна Европа. Не очаквам бум на западните превозвачи, силните компании ще останат на източни европейци.
Индустрия

Производството ще е по-дигитално и роботизирано

Марсел ван дер Хук, изпълнителен директор на "АББ България"

Компанията ни все повече върви към това да се превърне в пионер в областта на електрификацията, задвижването, роботиката и индустриалната автоматизация. Очаквам инвестициите да продължат да нарастват и да помагат на клиентите ни да станат или да продължат да бъдат лидери в своята сфера.

Смятам, че както нашата компания, така и цялата ни индустрия ще става все по-дигитална и свързана. Дори в момента ние управляваме и поддържаме фотоволтаични инсталации и зарядни станции за електрически автомобили дистанционно от офиса си. Разполагаме с все повече процесни данни от клиентите си, които може да се използват за избягване на големи непредвидими проблеми и непланови спирания в много индустрии. На базата на наличните данни можем да следим състоянието на инсталациите и да предвиждаме кога има нужда от поддръжка, за да се избегнат спиранията.

Развитието на свързаността и дигитализацията ще позволи на хората да се концентрират върху това, което е важно за техния бизнес и живот, и все по-често да избягват "пожарни" ситуации. Ежедневният живот на хората ще бъде ориентиран към все по-модерен транспорт като споделено пътуване, ефективен обществен транспорт, електрическа мобилност и т.н.

В сравнение с момента дигиталните умения определено ще бъдат по-търсени в близко бъдеще. Много по-важни ще бъдат уменията за комуникация и за управление на времето, за да могат хората да се справят с натоварената си програма. По мое мнение лидерските умения също ще имат огромно значение.

Специално АВВ ще има нужда от хора с технически умения и експертни познания, за да продължи да развива иновациите си. Смятам също, че тежката механична работа все по-често ще бъде заменяна от роботи. Двигател на това ще бъдат не само растящите трудови разходи, но и изискванията за безопасност и качество, както и желанието на компаниите да задържат служителите си. Производствените предприятия често имат "проблемни места" - там, където има повече проблеми с качеството, текучество, инциденти и т.н. Именно на такива места автоматизацията често е добро решение.

Не мисля, че клиентите ни ще бъдат много по-различни след 5 или 10 години. Ние работим в сферата на строителството, индустрията и обществените услуги, а хората ще продължат да имат нужда от жилища, продукти от индустрията и все повече електричество. Вероятно обаче ще се промени начинът, по който те купуват, и той ще стане по-дигитален.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK