Следващите 10

"Капитал" покани ключови мениджъри да прогнозират как ще се променят индустрията, финансите, транспортът, медиите през идващите години

Shutterstock    ©  Shutterstock
Транспорт

Ново гориво и автономни камиони

Христо Христов, мениджър и собственик на "Дискордиа"

В 10-годишен хоризонт в транспорта все по-голяма роля ще започнат да играят алтернативните горива и автономните автомобили, които ще се появят първо в най-високо развитите пазари като САЩ, скандинавските държави, Германия, Бенелюкс, както и в затворени обекти като кариери, пристанища. В България навлизането им няма да е в обозримо бъдеще поради липсата на нужната инфраструктура за управление на камиона. Автономните автомобили ще трябва да минат през дълъг и бавен процес на развитие – софтуерно, инфраструктурно и регулационно.

При алтернативните горива все още никой не може да каже какво ще се наложи. Не мисля, че това ще е газта, тъй като тя не предлага пълно решение на екологичния въпрос. Най-добрите електромобили пък все още изминават по около 500 км, преди да трябва да презаредят. Един тежкотоварен камион с резервоар 1000 литра изминава 3000 км с едно зареждане. Най-добрият вариант са водородните двигатели, но все още са скъпи.

Докато навлизат автономните автомобили, на пазара ще продължи да се увеличава дефицитът от международни шофьори. Надеждите са, че условията за внос на работници ще се облекчат.

Заради пакета "Мобилност" компаниите ще започнат да оптимизират дейността и процесите. Броят на фирмите ще намалее, като за да се отговори на новите изисквания, ще се увеличат разходите, но приходите няма веднага да се вдигнат и това ще донесе затруднения за част от бизнеса. Пакетът "Мобилност" ще привлече добрия бизнес от Източна в Западна Европа. Ще има релокиране на транспортни компании в различни точки в Европа, като фирми от Източна Европа ще отворят офиси в Западна Европа. Не очаквам бум на западните превозвачи, силните компании ще останат на източни европейци.
Индустрия

Производството ще е по-дигитално и роботизирано

Марсел ван дер Хук, изпълнителен директор на "АББ България"

Компанията ни все повече върви към това да се превърне в пионер в областта на електрификацията, задвижването, роботиката и индустриалната автоматизация. Очаквам инвестициите да продължат да нарастват и да помагат на клиентите ни да станат или да продължат да бъдат лидери в своята сфера.

Смятам, че както нашата компания, така и цялата ни индустрия ще става все по-дигитална и свързана. Дори в момента ние управляваме и поддържаме фотоволтаични инсталации и зарядни станции за електрически автомобили дистанционно от офиса си. Разполагаме с все повече процесни данни от клиентите си, които може да се използват за избягване на големи непредвидими проблеми и непланови спирания в много индустрии. На базата на наличните данни можем да следим състоянието на инсталациите и да предвиждаме кога има нужда от поддръжка, за да се избегнат спиранията.

Развитието на свързаността и дигитализацията ще позволи на хората да се концентрират върху това, което е важно за техния бизнес и живот, и все по-често да избягват "пожарни" ситуации. Ежедневният живот на хората ще бъде ориентиран към все по-модерен транспорт като споделено пътуване, ефективен обществен транспорт, електрическа мобилност и т.н.

В сравнение с момента дигиталните умения определено ще бъдат по-търсени в близко бъдеще. Много по-важни ще бъдат уменията за комуникация и за управление на времето, за да могат хората да се справят с натоварената си програма. По мое мнение лидерските умения също ще имат огромно значение.

Специално АВВ ще има нужда от хора с технически умения и експертни познания, за да продължи да развива иновациите си. Смятам също, че тежката механична работа все по-често ще бъде заменяна от роботи. Двигател на това ще бъдат не само растящите трудови разходи, но и изискванията за безопасност и качество, както и желанието на компаниите да задържат служителите си. Производствените предприятия често имат "проблемни места" - там, където има повече проблеми с качеството, текучество, инциденти и т.н. Именно на такива места автоматизацията често е добро решение.

Не мисля, че клиентите ни ще бъдат много по-различни след 5 или 10 години. Ние работим в сферата на строителството, индустрията и обществените услуги, а хората ще продължат да имат нужда от жилища, продукти от индустрията и все повече електричество. Вероятно обаче ще се промени начинът, по който те купуват, и той ще стане по-дигитален.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал