За какво има винаги бюджет?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

За какво има винаги бюджет?

За какво има винаги бюджет?

За работещи неща - това означава качествена маркетинг информация, бързина на реакция, безупречно изпълнение и actionable обратна връзка

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
5823 прочитания

Xplora е агенция за интегриран дигитален маркетинг с екип от 41 души, специализирани в стратегия, криейтив, съдържание, реклама. Сред клиентите на Xplora за цялостния си дигитален маркетинг са "Престиж 96", NIK, Helecloud, Wienerberger, "Ариана", Skoda, "Сладкарници "Неделя", "Мексон", Schneider Electric Bulgaria, Schneider Electric Israel, Tombou, Aladdin Foods, Libresse и други.

Георги Малчев, управляващ съдружник Xplora

Какво според вас е дигиталният маркетинг в момента?

Сигурен съм, че читателите на "Капитал" са били в следната ситуация и/или дискусия - "Това ще ни донесе ли резултати?; От бюджета за какво да отрежем в момента?; Конкурентите ни успешно работят в този канал; Защо, щом агенцията отчита тази кампания като много успешна, почти никой не поръчва и не купува при последната ни активация?"

Това е нормално, като ще става все по-сложно и както казва Котлър в книгата си, издадена за предната криза - хаотично. В същото време ще има все повече хора - професионалисти, агенции, платформи, които ще стават все по-добри в ефективното използване на даден формат или канал. И всеки е напълно нормално да убеждава клиентите си в своята способност да ги направи успешни, защото наистина вярва - че неговото решение работи най-добре за тях.

Покрай пандемията все повече хора имат и използват дигитални устройства за все повече нужди. Затова, на база на вече над 20 години опит в маркетинга, бих посъветвал читателите ви именно сега да погледнат на дигиталния маркетинг като на част от интегрирания им маркетинг. И да търсят сигурните предимства на маркетинга в дигиталната ера, като са агностични към даден канал, платформа и съдържание.

Конкретно в момента дигиталният маркетинг е точният канал за:

- Информация в реално време от пазара - нужди и поведение на потребители, стратегия и тактики на конкуренти;

- Тестване на промени в елементите на стойностното предложение;

- Детайлно планиране, безупречно реализиране, анализ и подобрение на използвания подход. Избрал съм това интервю с наш клиент - Борис Милев, генерален директор на Tombou Bulgaria.

Той подробно разказва как са достигнали до решението да започнат да интегрират дигиталния маркетинг към традиционния им такъв, какви са били предложенията, които са имали и по какъв начин се е променил техен продукт след старта на комуникирането му в дигиталните канали на бранда. И колко време отнема да валидирате една потребителска пътека до ниво вписването й в цялостния бизнес модел на компания като Томбоу. На този линк можете да видите още пет конкретни интервюта как читателите ви могат да впишат дигиталния маркетинг в цялостния си маркетинг.

Какви савашите съвети за маркетинг, и в частност дигитален маркетинг през 2021 г.?

Ако мога да дам съвет - нека в тези хоатични времена читателите ви да инвестират в маркетинга си. Това е и един от основните съвети в "Хаотика" на Котлър, която между другото тъкмо беше издадена отново на български език.

Само, че нека имат предвид, че когато казвам "маркетинг" говоря не за отделна реклама, не маркетинг комуникации по принцип, а за цялата маркетинг функция на компанията. Това означава инвестиции предимно в маркетинг екипа на компанията. И в маркетинг уменията на останалите екипи, които участват в създаването на продукта или услугата. И в правилните маркетинг партньори, доколкото е трудно, скъпо и не достатъчно гъвкаво всичко да правите in-house в маркетинг дейностите.

Тази инвестиция в маркетинга, според мен, означава при сегашната ситуация задължително да работите в посока контекстуална маркетинг информация - кой, кога, какво е направил. Потребителите се променят. В допълнение на това има много неща, които се случват като маркетинг дейност, но те са по-скоро маркетинг предположения, отколкото валидирана информация. Нерядко в компаниите нещата се правят, защото винаги сме ги правили така или защото наши конкуренти ги правят.

Няма да ви учудя, че очаквам през 2021 г. все повече да се гледа на дигиталната среда като място за цялостен маркетинг - проучване нуждите на клиентите, следене на конкурентите и техните тактики, тестване на продукти и услуги, тестване на начин на предлагането и продажбата им, управление на отношенията с всички заинтересовани страни - клиенти, текущи и потенциални служители, общности.

Споменахте за предизвикателствата на маркетинг и търговски екипи. Можете ли да споделите добра практика в това отношение?

Ето конкретно какво бих посъветвал - в години на толкова много промени, но и възможности заради не добре справящи се конкуренти и на откриващи се нови ниши - изключително важно е интегрирането на маркетинг и търговските екипи. Сега е особено важно тези екипи да работят заедно.

Проведохме доста обучения на търговски и маркетинг екипи заедно, за да имат единна визия какво може да се тества, валидира и скалира в рамките на дигиталната екосистема. Детайлно разгледахме определящите елементи за ефективно представяне като разделихме анализа по пазари, потребители, канали и формати и им помогнахме да определят ключовите дейности за всеки един екип Така те вече могат да планират как да извлекат нужната информация, какво и как да тестват, какви показатели да следят, какви фази да предвидят. И всичко това - под формата на обща колаборация. След това е много по-лесно да имат разбираема и приета от двата екипа информация и скалирането или корекцията, при нужда, са в пъти по-лесни. Препоръчвам на читателите ви да гледат това интервю с Аилита Литева, Head of Global Marketing на TESY.

Тези от читателите ви, работещи в сектори, в които leads са основното нещо, осигуряващо маркетинга за търговските екипи - знаят за постоянната дискусия за качеството на т.нар. marketing qualified leads leads. Когато ползвате дигиталния маркетинг по правилния начин всъщност имат много по-добри qualified leads, отколкото ако са само сегментирани по класически маркетинг подходи. Трупането на обратна връзка, постоянния преглед на качеството на leads и подходът на интегриран маркетинг водят до много по-качествени leads, много от които стават бързо sales qualified leads. Макар в примерa на Томбоу също сигурно вече да са го чули читателите ви - ето още един пример, но за термопомпи за Viessmann, където говорим за единична инвестиция на крайния потребител от над 50 000 лева.

А ако се чудите дали образователните институции могат да имат полза от описания по-горе подход - препоръчвам много интервюто с доц. Борис Цанков - заместник-ректор на Университета по архитектура, строителство и геодезия.

За финал - как да инвестират повече в маркетинг знания и умения читателите?

За начало - гарантирам им, че ще извлекат полза като изгледат тези 10 видео case studies, които сме подготвили. В тях ще намерят ситуацията, стратегията, избрания подход, каналите и най-вече показателите на всяка една фаза от фунията.

Насърчавам ги да гледат и безплатни формати за добри практики в дигиталния маркетинг. Като например IAB Bulgaria Будилник. Там компании представят детайлно конкретни стратегии, подходи и инструменти. На предното издание екипът ми представи например как да се планират и реализират фотосесии, така че брандът на дадена компания да бъде представен по правилния начин в днешното време на комуникационен шум. А на следващото издание - на 19.01.2021 - ще има други добри практики. Екипът ми например ще представи три конкретни примера за непотвърдени предположения за ролята на половете - за бебешки колички, за селскостопанска техника и за термопомпи.

И разбира се - много бих се радвал ако повече хора гледат безплатните уебинари на Xplora Academy - дъщерната ни компания за обучения, курсове и консултации. Уебинарите са на разнообразни теми, където споделяме опита от над 80 активни клиента в момента и множество малки компании, които консултираме. Специално препоръчвам уебинара на тема геймификации в маркетинга, както и предстоящия курс на тази тема.

За тези, които имат отношение към Employer Branding - скоро ще ги зарадваме, че заедно с партньорите ни от to the Top подготвяме курс за стратегия, подходи, канали, съдържание и дигитална реклама за Employer Branding.

И разбира се - съветвам читателите ви да инвестират в знания под формата на книги и обучения. Но и да посещават събитията на Икономедия - вече хибридни, което открива даже повече възможности. Лично за мен е чест и привилегия вече трета година да водя The Future of Retail, който тази година беше изцяло в онлайн формат под името eCommerce and Retail Summit 2020.

Сред текущите клиенти на Xplora, представени в изданието FactBook 2020 на "Капитал" са: Schneider Electric (Bulgaria, Israel), Telelink IS, Neterra, Helecloud (Europe), Tesy (Globally), Tombou, Primex, AES, Wienerberger, Mapei, Gree, "Сладкарници "Неделя" (Bulgaria, Romania), Acer, Lorelli (Bulgaria, Greece), Bridgestone (Bulgaria, Macedonia), Skoda, EasyCredit, Metropolitan, Prestige96, Zagorka, Ariana, Aladin Foods, Philips, Aflofarm, Libresse, Viessmann, BLD, Whirlpool & Hotpoint, Medix, Alvina, Queens, Escapelle, Sarantis, Danone, Enikom - M, Kare, Garant, Advance, MonteMusic, Софийска оперa и балет, Compass и други.
За Георги Малчев

Георги Малчев има над 20 години опит в маркетинга и бизнес развитието. Бил е управленски консултант, директор дирекция в Министерството на икономиката, оперативен директор, директор бизнес развитие, член на съвета на директорите на големи холдинги.

В момента Георги е управляващ съдружник в агенцията за интегриран дигитален маркетинг Xplora. Управител е и на Xplora Academy - компания за обучения и консултации по дигитален маркетинг за малки и средни компании.

Преподава маркетинг, комуникации и реклама в НБУ, УНСС и ВМБУ.

Сертифициран управленски консултант и сертифициран за управление на операциите. Член на Управителния съвет на IAB Bulgaria от 2016 г. Член е на журито в множество конкурси за дигитален маркетинг. Говорител на редица форуми за маркетинг, технологии и бизнес.

Георги е автор в блог, който представя приложими принципи и подходи, както и много конкретни примери - както за бизнеса, така и за личния живот.

Xplora е агенция за интегриран дигитален маркетинг с екип от 41 души, специализирани в стратегия, криейтив, съдържание, реклама. Сред клиентите на Xplora за цялостния си дигитален маркетинг са "Престиж 96", NIK, Helecloud, Wienerberger, "Ариана", Skoda, "Сладкарници "Неделя", "Мексон", Schneider Electric Bulgaria, Schneider Electric Israel, Tombou, Aladdin Foods, Libresse и други.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.