Годината на СПА туризма
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Годината на СПА туризма

2018 г. бе една от най-силните за туристическия бизнес с с 8.4 млрд. лв. общи приходи за сектора след няколко успешни години преди това

Годината на СПА туризма

В секторната класация на "Гепард" силно се представят и туроператорите, организиращи почивки на българи в чужбина

Деница Ватева
5936 прочитания

2018 г. бе една от най-силните за туристическия бизнес с с 8.4 млрд. лв. общи приходи за сектора след няколко успешни години преди това

© Shutterstock


2018 г. лесно може да се нарече една от най-успешните години за българския туризъм. Морският и ски туризмът увеличиха гостите си, градският туризъм в София спечели много от европейското председателство и нарастващите посетители за културен туризъм, туроператорите, организиращи почивки на българи в чужбина, имаха повече резервации на фона на икономическия подем и увеличението на доходите през последните години. Измерено в числа, това означава приходи от 8.4 млрд. лв. за българския бизнес, което е ръст от 6 на сто на годишна база според данните от националната статистика и което едва ли ще бъде постигнато през 2019 г. предвид сериозния спад при морския туризъм и катастрофалния завършек на сезона с фалита на британския гигант Thomas Cook, който остави дългове към редица партньори в курортите.

Погледнато през класацията "Гепард", 2018 г. доста се различава от предходни години. На фона на силната конкуренция през 2018 г. за първи път в нея при най-динамичните малки и средни бизнеси половината от десетте дружества, постигнали най-високо увеличение на приходите, са от сектора на СПА и балнеотуризма. В някои случаи това се дължи на отварянето на нови обекти, разширяване или подобряване на базата, но е и сигнал, че този бизнес има сериозен потенциал да се разгърне. Добре в класацията се представят още туроператорите, обслужващи български туристи.

Голямото пренареждане

През последните три години в класацията за туристическия сектор челните позиции основно бяха окупирани от ресторантьори и собственици на друг тип заведения. Освен икономическия подем в страната и увеличението на чуждите туристи причините за това бяха още отварянето на нови обекти във вериги или на отделни единични заведения. Основната част от лидерите бяха в най-големите градове на страната и част от курорти.

През 2018 г. обаче ресторантьорите отстъпват мястото си в класацията. С изключение на компанията "Бългериан бургер", която развива в страната финландската верига от заведения за бързо хранене Hesburger, в групата на топ 10 няма друг представител на този бранш. Hesburger планира да продължи разрастването си в страната, като още през следващата година се очаква да отвори пет нови заведения. Но извън нея основната част от най-динамичните компании през 2018 г. се оказват хотелиери, а на следващи позиции до топ 20 има силно присъствие и на туроператори, които са сред лидерите при организирането на почивки на българи в чужбина.

Силно присъствие на СПА индустрията

Автор: Капитал

За първи път през тази година в секторната класация има силно присъствие на балнеотуризма. Освен лидера "Карачи" - дъщерно дружество на холдинга "Св. св. Константин и Елена", което управлява откритите през последните години термален плувен комплекс и петзвездния хотел "Астор гардън" в морския курорт Св. св. Константин и Елена, в класацията влизат още четири дружества, специализирани в СПА и балнеоиндустрията. На четвърто място попада дружеството М Ди Си с приходи от 5.65 млн. лв. за миналата година, което е ръст от близо 240% на годишна база. Компанията управлява най-новия хотел в Павел баня - "Диана мар", който е петзвезден, а групата е и с друг обект в града - четиризвездният хотел "Маркони". Представител на балнеотуризма е и дружеството "Хот спрингс Баня", собственик на едноименният комплекс в село Баня до Банско, което през миналата година увеличава приходите си до 5.3 млн. лв. В Югозападна България се намира и още един от лидерите в тазгодишната класация - компанията "Аралдика България", класирана на десето място, която е собственик на балнеокомплекса Therma Vitae в Огняново.

Лигата на туроператорите

Другата група туристически компании, които през тази година регистрират сериозно присъствие в "Гепард", са туроператорите, които са специализирани в организацията на пътувания на българи в чужбина. По данни на Националния статистически институт през 2018 г. посещенията на българи в други държави са били 6.69 млн. при 6.22 млн. година по-рано. Това прави стабилен ръст от около 7% спрямо предходната година, когато също имаше увеличение и на служебните, и на личните пътувания на фона на икономическия подем. Още тогава в класацията се засили присъствието на туроператорски компании. В топ 3 през 2018 г. попада дружеството "Хорнит", свързано с бившия президент на "Лукойл" в България Валентин Златев, който има и хотелиерски бизнес. "Хорнит" отчита ръст на приходите от близо 240% до 20.2 млн. лв. Компанията е един от лидерите в продажбата на самолетни билети.

В топ 20 попадат още туроператорите "Караджъ турс интернешънъл", "Тез тур България" и "Емералд травел България", които за миналата година са реализирали увеличение на приходите между 60 и над 100%. Компаниите са специализирани в организацията на почивки на българи в чужбина, като на практика са сред лидерите в този тип туроператорство.

Автор: Капитал

2018 г. лесно може да се нарече една от най-успешните години за българския туризъм. Морският и ски туризмът увеличиха гостите си, градският туризъм в София спечели много от европейското председателство и нарастващите посетители за културен туризъм, туроператорите, организиращи почивки на българи в чужбина, имаха повече резервации на фона на икономическия подем и увеличението на доходите през последните години. Измерено в числа, това означава приходи от 8.4 млрд. лв. за българския бизнес, което е ръст от 6 на сто на годишна база според данните от националната статистика и което едва ли ще бъде постигнато през 2019 г. предвид сериозния спад при морския туризъм и катастрофалния завършек на сезона с фалита на британския гигант Thomas Cook, който остави дългове към редица партньори в курортите.

Погледнато през класацията "Гепард", 2018 г. доста се различава от предходни години. На фона на силната конкуренция през 2018 г. за първи път в нея при най-динамичните малки и средни бизнеси половината от десетте дружества, постигнали най-високо увеличение на приходите, са от сектора на СПА и балнеотуризма. В някои случаи това се дължи на отварянето на нови обекти, разширяване или подобряване на базата, но е и сигнал, че този бизнес има сериозен потенциал да се разгърне. Добре в класацията се представят още туроператорите, обслужващи български туристи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    peni_nikol.53. avatar :-|
    Peni Nikol

    И защо само за 2018 г., ами за изтичащата година освен че има спад нещо повече данни и само Томас Кок ли ни е виновен?

  • 2
    qvd50491823 avatar :-(
    Костадин Иванов

    Не го разбирам този СПА туризъм.
    Пишеше, че СПА означавало "санита пур аква" или лечение с вода. Ами като не съм болен, от какво да се лекувам?
    Странна, отгледана мода да киснеш в басейнче и да се хвалиш във Фейкфук къде си бил.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK