Годината на СПА туризма

2018 г. бе една от най-силните за туристическия бизнес с с 8.4 млрд. лв. общи приходи за сектора след няколко успешни години преди това

Годината на СПА туризма

В секторната класация на "Гепард" силно се представят и туроператорите, организиращи почивки на българи в чужбина

Деница Ватева
7206 прочитания

2018 г. бе една от най-силните за туристическия бизнес с с 8.4 млрд. лв. общи приходи за сектора след няколко успешни години преди това

© Shutterstock


2018 г. лесно може да се нарече една от най-успешните години за българския туризъм. Морският и ски туризмът увеличиха гостите си, градският туризъм в София спечели много от европейското председателство и нарастващите посетители за културен туризъм, туроператорите, организиращи почивки на българи в чужбина, имаха повече резервации на фона на икономическия подем и увеличението на доходите през последните години. Измерено в числа, това означава приходи от 8.4 млрд. лв. за българския бизнес, което е ръст от 6 на сто на годишна база според данните от националната статистика и което едва ли ще бъде постигнато през 2019 г. предвид сериозния спад при морския туризъм и катастрофалния завършек на сезона с фалита на британския гигант Thomas Cook, който остави дългове към редица партньори в курортите.

Погледнато през класацията "Гепард", 2018 г. доста се различава от предходни години. На фона на силната конкуренция през 2018 г. за първи път в нея при най-динамичните малки и средни бизнеси половината от десетте дружества, постигнали най-високо увеличение на приходите, са от сектора на СПА и балнеотуризма. В някои случаи това се дължи на отварянето на нови обекти, разширяване или подобряване на базата, но е и сигнал, че този бизнес има сериозен потенциал да се разгърне. Добре в класацията се представят още туроператорите, обслужващи български туристи.

Голямото пренареждане

През последните три години в класацията за туристическия сектор челните позиции основно бяха окупирани от ресторантьори и собственици на друг тип заведения. Освен икономическия подем в страната и увеличението на чуждите туристи причините за това бяха още отварянето на нови обекти във вериги или на отделни единични заведения. Основната част от лидерите бяха в най-големите градове на страната и част от курорти.

През 2018 г. обаче ресторантьорите отстъпват мястото си в класацията. С изключение на компанията "Бългериан бургер", която развива в страната финландската верига от заведения за бързо хранене Hesburger, в групата на топ 10 няма друг представител на този бранш. Hesburger планира да продължи разрастването си в страната, като още през следващата година се очаква да отвори пет нови заведения. Но извън нея основната част от най-динамичните компании през 2018 г. се оказват хотелиери, а на следващи позиции до топ 20 има силно присъствие и на туроператори, които са сред лидерите при организирането на почивки на българи в чужбина.

Силно присъствие на СПА индустрията

За първи път през тази година в секторната класация има силно присъствие на балнеотуризма. Освен лидера "Карачи" - дъщерно дружество на холдинга "Св. св. Константин и Елена", което управлява откритите през последните години термален плувен комплекс и петзвездния хотел "Астор гардън" в морския курорт Св. св. Константин и Елена, в класацията влизат още четири дружества, специализирани в СПА и балнеоиндустрията. На четвърто място попада дружеството М Ди Си с приходи от 5.65 млн. лв. за миналата година, което е ръст от близо 240% на годишна база. Компанията управлява най-новия хотел в Павел баня - "Диана мар", който е петзвезден, а групата е и с друг обект в града - четиризвездният хотел "Маркони". Представител на балнеотуризма е и дружеството "Хот спрингс Баня", собственик на едноименният комплекс в село Баня до Банско, което през миналата година увеличава приходите си до 5.3 млн. лв. В Югозападна България се намира и още един от лидерите в тазгодишната класация - компанията "Аралдика България", класирана на десето място, която е собственик на балнеокомплекса Therma Vitae в Огняново.

Лигата на туроператорите

Другата група туристически компании, които през тази година регистрират сериозно присъствие в "Гепард", са туроператорите, които са специализирани в организацията на пътувания на българи в чужбина. По данни на Националния статистически институт през 2018 г. посещенията на българи в други държави са били 6.69 млн. при 6.22 млн. година по-рано. Това прави стабилен ръст от около 7% спрямо предходната година, когато също имаше увеличение и на служебните, и на личните пътувания на фона на икономическия подем. Още тогава в класацията се засили присъствието на туроператорски компании. В топ 3 през 2018 г. попада дружеството "Хорнит", свързано с бившия президент на "Лукойл" в България Валентин Златев, който има и хотелиерски бизнес. "Хорнит" отчита ръст на приходите от близо 240% до 20.2 млн. лв. Компанията е един от лидерите в продажбата на самолетни билети.

В топ 20 попадат още туроператорите "Караджъ турс интернешънъл", "Тез тур България" и "Емералд травел България", които за миналата година са реализирали увеличение на приходите между 60 и над 100%. Компаниите са специализирани в организацията на почивки на българи в чужбина, като на практика са сред лидерите в този тип туроператорство.

2018 г. лесно може да се нарече една от най-успешните години за българския туризъм. Морският и ски туризмът увеличиха гостите си, градският туризъм в София спечели много от европейското председателство и нарастващите посетители за културен туризъм, туроператорите, организиращи почивки на българи в чужбина, имаха повече резервации на фона на икономическия подем и увеличението на доходите през последните години. Измерено в числа, това означава приходи от 8.4 млрд. лв. за българския бизнес, което е ръст от 6 на сто на годишна база според данните от националната статистика и което едва ли ще бъде постигнато през 2019 г. предвид сериозния спад при морския туризъм и катастрофалния завършек на сезона с фалита на британския гигант Thomas Cook, който остави дългове към редица партньори в курортите.

Погледнато през класацията "Гепард", 2018 г. доста се различава от предходни години. На фона на силната конкуренция през 2018 г. за първи път в нея при най-динамичните малки и средни бизнеси половината от десетте дружества, постигнали най-високо увеличение на приходите, са от сектора на СПА и балнеотуризма. В някои случаи това се дължи на отварянето на нови обекти, разширяване или подобряване на базата, но е и сигнал, че този бизнес има сериозен потенциал да се разгърне. Добре в класацията се представят още туроператорите, обслужващи български туристи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 1
    peni_nikol.53. avatar :-|
    Peni Nikol

    И защо само за 2018 г., ами за изтичащата година освен че има спад нещо повече данни и само Томас Кок ли ни е виновен?

  • 2
    qvd50491823 avatar :-(
    Костадин Иванов

    Не го разбирам този СПА туризъм.
    Пишеше, че СПА означавало "санита пур аква" или лечение с вода. Ами като не съм болен, от какво да се лекувам?
    Странна, отгледана мода да киснеш в басейнче и да се хвалиш във Фейкфук къде си бил.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход