С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 29 дек 2019, 12:43, 4130 прочитания

Годината на СПА туризма

В секторната класация на "Гепард" силно се представят и туроператорите, организиращи почивки на българи в чужбина

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
2018 г. лесно може да се нарече една от най-успешните години за българския туризъм. Морският и ски туризмът увеличиха гостите си, градският туризъм в София спечели много от европейското председателство и нарастващите посетители за културен туризъм, туроператорите, организиращи почивки на българи в чужбина, имаха повече резервации на фона на икономическия подем и увеличението на доходите през последните години. Измерено в числа, това означава приходи от 8.4 млрд. лв. за българския бизнес, което е ръст от 6 на сто на годишна база според данните от националната статистика и което едва ли ще бъде постигнато през 2019 г. предвид сериозния спад при морския туризъм и катастрофалния завършек на сезона с фалита на британския гигант Thomas Cook, който остави дългове към редица партньори в курортите.

Погледнато през класацията "Гепард", 2018 г. доста се различава от предходни години. На фона на силната конкуренция през 2018 г. за първи път в нея при най-динамичните малки и средни бизнеси половината от десетте дружества, постигнали най-високо увеличение на приходите, са от сектора на СПА и балнеотуризма. В някои случаи това се дължи на отварянето на нови обекти, разширяване или подобряване на базата, но е и сигнал, че този бизнес има сериозен потенциал да се разгърне. Добре в класацията се представят още туроператорите, обслужващи български туристи.


Голямото пренареждане

През последните три години в класацията за туристическия сектор челните позиции основно бяха окупирани от ресторантьори и собственици на друг тип заведения. Освен икономическия подем в страната и увеличението на чуждите туристи причините за това бяха още отварянето на нови обекти във вериги или на отделни единични заведения. Основната част от лидерите бяха в най-големите градове на страната и част от курорти.

През 2018 г. обаче ресторантьорите отстъпват мястото си в класацията. С изключение на компанията "Бългериан бургер", която развива в страната финландската верига от заведения за бързо хранене Hesburger, в групата на топ 10 няма друг представител на този бранш. Hesburger планира да продължи разрастването си в страната, като още през следващата година се очаква да отвори пет нови заведения. Но извън нея основната част от най-динамичните компании през 2018 г. се оказват хотелиери, а на следващи позиции до топ 20 има силно присъствие и на туроператори, които са сред лидерите при организирането на почивки на българи в чужбина.



Силно присъствие на СПА индустрията

За първи път през тази година в секторната класация има силно присъствие на балнеотуризма. Освен лидера "Карачи" - дъщерно дружество на холдинга "Св. св. Константин и Елена", което управлява откритите през последните години термален плувен комплекс и петзвездния хотел "Астор гардън" в морския курорт Св. св. Константин и Елена, в класацията влизат още четири дружества, специализирани в СПА и балнеоиндустрията. На четвърто място попада дружеството М Ди Си с приходи от 5.65 млн. лв. за миналата година, което е ръст от близо 240% на годишна база. Компанията управлява най-новия хотел в Павел баня - "Диана мар", който е петзвезден, а групата е и с друг обект в града - четиризвездният хотел "Маркони". Представител на балнеотуризма е и дружеството "Хот спрингс Баня", собственик на едноименният комплекс в село Баня до Банско, което през миналата година увеличава приходите си до 5.3 млн. лв. В Югозападна България се намира и още един от лидерите в тазгодишната класация - компанията "Аралдика България", класирана на десето място, която е собственик на балнеокомплекса Therma Vitae в Огняново.

Лигата на туроператорите

Другата група туристически компании, които през тази година регистрират сериозно присъствие в "Гепард", са туроператорите, които са специализирани в организацията на пътувания на българи в чужбина. По данни на Националния статистически институт през 2018 г. посещенията на българи в други държави са били 6.69 млн. при 6.22 млн. година по-рано. Това прави стабилен ръст от около 7% спрямо предходната година, когато също имаше увеличение и на служебните, и на личните пътувания на фона на икономическия подем. Още тогава в класацията се засили присъствието на туроператорски компании. В топ 3 през 2018 г. попада дружеството "Хорнит", свързано с бившия президент на "Лукойл" в България Валентин Златев, който има и хотелиерски бизнес. "Хорнит" отчита ръст на приходите от близо 240% до 20.2 млн. лв. Компанията е един от лидерите в продажбата на самолетни билети.

В топ 20 попадат още туроператорите "Караджъ турс интернешънъл", "Тез тур България" и "Емералд травел България", които за миналата година са реализирали увеличение на приходите между 60 и над 100%. Компаниите са специализирани в организацията на почивки на българи в чужбина, като на практика са сред лидерите в този тип туроператорство.

Гепард

Текстът е част от специалното издание "Гепард". Изданието е включено в абонаментния план Капитал PRO, но може да бъде закупено и самостоятелно тук.

В списанието класираме най-бързорастящите малки и средни предприятия в страната. Представени са данни за развитието на различни сектори от икономиката, както и фирмени профили на избрани компании. В подреждането през 2019 г. попадат 2269 компании от 28-те региона, класирани на национално ниво, по региони и по сектори.

Вижте още или купете изданието.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020" Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020"

В тазгодишното издание се включиха рекорден брой студенти

18 фев 2020, 218 прочитания

"България ер" подписа codeshare споразумение с Qatar Airways 1 "България ер" подписа codeshare споразумение с Qatar Airways

Пътниците на близкоизточната авиокомпания ще се възползват от 2 дестинации на българската - Варна и Бургас

18 фев 2020, 549 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Класациите на "Капитал"

Бизнесът в България отчита поредна силна година

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

Гордост, кино и предразсъдъци

Sofia Pride Film Fest показва няколко филма за различните измерения на любовта и привличането

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10