Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
30 дек 2019, 11:36, 4617 прочитания

Бизнес като по вода

ТПК "Михалково" очаква още растеж на продажбите си през следващите години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка

Име: ТПК "Михалково"
Създадена: 1990 г. (приватизация)
Собственик: 44 кооператори - физически лица
Управител: Димитър Дългъчев
"Михалково" едва ли има нужда от представяне - на всеки поне веднъж му се е случвало да пие естествено газираната вода, за други тя е любима. А тя идва от извор със 76 м дълбочина и височина 1800 м. Водата има над 60 години история, но съвременната й започва малко след промените. През 1990 г. работещите във фабриката за изворна газирана вода в Михалково получават възможност да раздържавят предприятието си, те избират да се сдружат в кооперация. Четиридесет и осем са първите член-кооператори. Оттогава фирмата е тяхна собственост. "Една трета от първите кооператори вече са пенсионери. Но пазят дяловия си капитал. Защото им носи добри дивиденти. В този смисъл ТПК "Михалково" е пример за отлично работещо приватизирано предприятие", казва председателят Димитър Дългъчев. Днес кооперацията се е специализирала само в производството на газирана и изворна вода с марката "Михалково", като годишният обем през най-силната в историята на предприятието 2018 г. надхвърли 20 млн. опаковки, а прогнозата за 2019 г. е, че ще надмине 21 млн. броя. За търговията с води тук е създадена друга фирма – "Михалково" АД. "Нямаше да има силни резултати в кооперацията, ако не беше успешната търговска реализация чрез акционерното ни дружество", обяснява Дългъчев.

Кооперация, но не за всеки


В известен смисъл ТПК "Михалково" е затворен клуб – не всеки може да стане негов член. Да, задължително всеки желаещ трябва да работи във фирмата. Но трябва още препоръка от управителния съвет и решение на общото събрание. Икономическият интерес да станеш член-кооператор в ТПК "Михалково" е разбираем: за 2018 г. приходите от дивиденти са около 50 на сто от приходите от работна заплата. През тази година този процент ще нарасне до 70-80, прогнозира Димитър Дългъчев. Освен това всички собственици и служители получават допълнителни социални стимули и бонуси. През 2018 г. членовете на ТПК "Михалково" са 44, като всеки от тях участва с дял 10 000 лева. Дяловете не се продават и не се онаследяват. От опит председателят на ТПК "Михалково" знае, че работата със съсобственици си има положителни и отрицателни страни. По-мотивирани ли са член-кооператорите?

"Няма универсална рецепта. Има хора, които са по-мотивирани, защото съзнават, че работят за себе си. Има други, които мислят, че като са собственици, на тях всичко им е позволено. Но тук е ролята на ръководството да парира тези изкривявания в поведението и да моделира екипа така, че всеки да си изпълнява задачите – независимо дали е съсобственик на фабриката, или не е. В една работа, ако няма дисциплина и ред, няма да има и резултати. В производството има ред, който стриктно се спазва, а когато има общо събрание, всеки съсобственик може да каже мнението си и да гласува според интереса си", обяснява председателят на ТПК "Михалково". За него най-голямата удовлетвореност е да вижда, че хората са доволни от работата си. Така те са активни във всички важни за кооперацията начинания и инвестиции: в модернизацията на фабриката, в смяната на поточните линии, в иновациите.

Активи и инвестиции



През 1999 г. ТПК "Михалково" включва в активите си част от старата фабрика с поточните линии в нея. По-късно кооперацията прави инвестиции и обновява фабриката, разширява я, изцяло е подменено оборудването. И нещо много важно - през 2017 г. е удвоен производственият капацитет с пускането в експлоатация на втора поточна линия, която работи в същите помещения. Така през 2018 г. стойността на активите достигна 5.241 млн. лева, а общият размер на инвестициите от 2017 г. досега достига 1.266 млн. лева. За миналата година приходите от продажби достигат 8.841 млн. лева – със 74.31% повече от предходната. Удвоен е броят на наетите служители и от 31 през 2017 г. вече са 69, а финансовият резултат е 145 хил. лева печалба.

Успешният бизнес на ТПК "Михалково" дава кураж на екипа през октомври 2019 г. да направи и още едно важно за развитието на компанията инвестиционно усилие. "В момента приключихме сделка по изкупуване на 11-километровия водопровод, който захранва фабриката ни с изворна вода. Имахме съвместно дружество, но се разделихме с партньорите си. Банката, с която работим, взе съоръжението, а ние го изкупуваме от банката. Сключихме договор за изкупуване на партньорския дял и вече сме собственици на търговската база в Пловдив. За двете сделки платихме около 3.2 милиона лева. Финансираме от оборотни средства и кредит, който ще погасяваме следващите 7 години", разказва Димитър Дългъчев.

Предизвикателства на растежа

През следващите 5 години според собствената програма за развитие ТПК "Михалково" трябва да надмине 35 милиона опаковки с вода годишно. "Мощности и капацитет имаме, така че работим за пазарно разширение, включително и на външни пазари", казва Дългъчев. ТПК "Михалково" планира да направи информационен център и музей на водата пред самото предприятие. Проектът е готов и реализацията ще започне съвсем скоро. Предстои и още едно разширение на фабриката. "Досега влагахме средства в производството, дойде ред да инвестираме в лаборатории и нова административна сграда. Рисковете, които очакваме, са рецесия в икономиката. Свиването на покупателната способност на България силно влияе върху продажбите на нашите продукти, но вече имаме опит от предишната криза и знаем как да реагираме", заключва Димитър Дългъчев.

Гепард

Текстът е част от специалното издание "Гепард". Изданието е включено в абонаментния план Капитал PRO, но може да бъде закупено и самостоятелно тук.

В списанието класираме най-бързорастящите малки и средни предприятия в страната. Представени са данни за развитието на различни сектори от икономиката, както и фирмени профили на избрани компании. В подреждането през 2019 г. попадат 2269 компании от 28-те региона, класирани на национално ниво, по региони и по сектори.

Вижте още или купете изданието.

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

EasyJet ще съкрати с до 30% персонала и полетите EasyJet ще съкрати с до 30% персонала и полетите

Авиокомпанията предвижда да използва по-малко самолети, за да се адаптира към свития пазар

28 май 2020, 298 прочитания

Имот 70 дка в лесопарк "Росенец" се продава за 45.2 млн. лв. Имот 70 дка в лесопарк "Росенец" се продава за 45.2 млн. лв.

Парцелът с изоставени малки хотелски сгради се намира близо до морския сарай на Доган

28 май 2020, 757 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Eventplus иска да помага на организаторите на събития

Платформата се стреми да се превърне в електронен органайзер за конференции

Още от Капитал
Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10