Пъстрата картина на транспортните ръстове
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пъстрата картина на транспортните ръстове

Основната част от най-растящите компании в сектор транспорт се занимават със сухопътен транспорт и спедиция

Пъстрата картина на транспортните ръстове

Компании от всички видове превоз присъстват в класацията на най-растящите в сектора

Калина Горанова
5195 прочитания

Основната част от най-растящите компании в сектор транспорт се занимават със сухопътен транспорт и спедиция

© Shutterstock


Транспортни компании по целия спектър на транспорта има в класацията на най-растящите компании. От класическите автомобилни превози на товари, през автобусни превози и нови полети в авиацията до компании за буксирни пристанищни услуги и такива, качващи ремаркетата на жп вагони. Или иначе казано, докато транспортът на един по-широк фронт се чуди колко сериозна ще е кризата в икономиката, подпомогната от политическото говорене и търговските войни, на една микрооснова нещата се развиват във всички посоки.

Автор: Kапитал

Компанията с най-висок ръст на приходите - 270%, и абсолютна стойност 7.9 млн. лв. е "ПИМК рейл". Тя се занимава с интермодални превози, или качване на ремаркетата на влак, и е част от групата на най-голямата автомобилна компания в страната - пловдивската ПИМК. Всичко започва още през 2012 г., когато ПИМК започват да виждат в жп превозите това, което и Европа - възможност за намаляване на трафика, както и на зависимостта от шофьорите, тол-таксите и регулациите. През 2013 г. ПИМК кандидатстват по европейската програма "Марко Поло" с жп проект за влак между Пловдив и Любляна, който обаче не успява да се реализира поради липсата на терминал. Следва втори опит за интермодалност с партньор поделението на Deutsche Bahn в България за блок-влак от Русе до Нюрнберг, Германия. Идеята за собствена компания обаче остава и "ПИМК рейл" получава лиценз през април 2016 г.

Закупен е и първият нов електрически локомотив Siemens Vectron, а междувременно вагоноремонтният завод в Септември работи по поръчка за специални джоб вагони. В края на 2017 г. се намества и последното парче от пъзела - през дружеството "Терминали" ПИМК спечели концесията за 27 години на интермодалния терминал край Пловдив. На 31 януари 2018 г. тръгва и първият интермодален влак между Пловдив и Черкезкьой, Турция. Впоследствие влаковете стават 3 на седмица в посока, после 6 в посока. Сега вече са 12 влака в посока.

"Компанията има сериозната подкрепа на ПИМК като ремаркета и камиони, но вече между 30 и 50% от товарите са на турски фирми", казва изпълнителният директор Калина Кискинова. Най-големите клиенти в България са КЦМ, "Аурубис България", "Монди Стамболийски". Освен интермодални превози "ПИМК рейл" прави превози и с цистерни, както и транзитни влакове между Турция и Австрия, като прави транспорта в българската отсечка.

Общият брой на вагоните на фирмата вече е 210, като 54 са интермодални, а броят на локомотивите - девет. През декември локомотивите ще станат 10, а през юни 2020 г. броят им ще е вече 11, като въпросните два вече са поръчани и изплащането им е започнало. "Много е възможно до края на 2020 г. да имаме и 13 локомотива", казва още изпълнителният директор на "ПИМК рейл", като плановете предвиждат до 6 месеца да тръгнат и интермодални влакове за Европа и по-специално за австрийския град Велс през Сърбия. Ръст се очаква и за 2019 г. - 100 - 150%.

В класацията на най-растящите е и поделение от групата на Австрийските железници Rail Cargo Group - "Рейл карго лоджистикс – България", които растат със 106%, което се занимава със спедиция на транзитите, които правят австрийските железници между Русе и Свиленград.

Продукт на сделка

На второ място в класацията е компанията, занимаваща се с автобусни превози "Груп плюс". През 2018 г. дружеството участваше в най-мащабната сделка в сектора - сливането между бизнеса на Ивайло Константинов и Галя Топалова - съответно "Юнион Ивкони" и "Етап Адресс" и "Груп плюс". Този на Топалова, беше разпределен между "Груп плюс" и "Етап Адресс", като във втората бяха са концентрирани повечето автобуси, които обаче (около 55) заради сделката бяха прехвърлени в "Груп плюс". Формирането на новата най-голяма компания се случи през акционерното дружество "Транспект", която вече е едноличен собственик на "Груп плюс".

Около сделката имаше някои особености. Купувачите са млади мениджъри без собствен ресурс. А за сделката беше даден гигантски кредит - 40 млн. евро, от Българската банка за развитие. Мажоритарният собственик на "Юнион Ивкони" - дружество, свързано с "Еврохолд", получава 2 млн. евро, като за по-малките си пакети, а Ивайло Константинов и Галя Топалова взимат над 26.5 млн. евро.

Константинов твърди, че оттук насетне иска да се насочи към петролния бизнес, а Топалова - че целта е била основно минимализиране на разходите, и двамата ще останат под някаква форма в борда. Новите собственици на над 400-те автобуса са Георги Атанасов и Петър Господинов. Първият е настоящият управител на "Юнион Ивкони", а вторият участва в консултантски компании.

С класацията на най-растящите има още една автобусна компания. Това е "МТК гроуп", която расте със 146% и има приходи близо 18 млн. лв. Ръстът не е случаен и заслуга за това има Столичната община. През 2017 г. компанията беше избрана да обслужва 17 линии на градския транспорт в София за срок 8 години за общо 144 млн. лв. Компанията закупи 60 нови автобуса на газ за обслужване на крайградски маршрути.

Компанията се прочу преди около 10 години, през 2008 г., като беше една от трите автобусни компании, участващи в т.нар. оперативка заедно с тогавашния зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов, на която няколко шефове на автобусни фирми заедно със Стоилов "разпределиха" линиите. Компанията спечели един от трите конкурса за автобусни линии. Впоследствие изтекоха записите на разговора. Стоилов подаде оставка. Договорите с "Юнион трейд" и "Карат-С" бяха подписани, но не и този с "МТК груп". Последваха няколко съдебни спорове и искове за обезщетение от по 5 млн. лв. към Столичната община и към Министерството на транспорта.

През последните години съдружниците в "МТК гроуп" се менят, но обединяваща е фамилия Илиеви. До март 2012 г. съдружници в транспортната компания са Йордан Кирилов Илиев и Росен Тодоров Илиев. Йордан Илиев е бил управител на фирмите по чистотата "Волф" и ДИТЦ, когато те бяха собственост на Румен Гайтански-Вълка.

Новата авиация

Третата позиция се пада на авиацията. Това е "Електра еъруейс", която е с ръст 233% и приходи 12.6 млн. лв. Компанията е отскоро на пазара, като е основана през 2016 г. Съдружници в нея са Стефан Трифонов и Елена Герджикова. Основният й бизнес модел е базиран на чартърни полети и отдаване на самолети на лизинг. Тя съобщава за себе си, че оперира с флот от два самолета Airbus A320 за 180 пътници и един Boeing В737-400 с конфигурация за 168 пътници.

Още една компания от авиацията расте драстично - "АВБ 2012" със 77.8% ръст на приходите за 2018 г. За годината те са 8.5 млн. лв. при 4.8 млн. лв. за 2017 г. Компанията е собственост на "Занзи холдингс БГ", дружество, което в миналото се свързваше с Васил Божков. Тя е собственост на "Еф Ти Ес къмпани", собственост на Самуил Ефтимов Илиев. Управител на авиационната компания пък е Димитър Павлов, бивш изпълнителен директор на "България ер".

По море...

Морският представител е "БМФ таг сървис". Компанията е на четвърта позиция. Приходите й са 5.1 млн. лв., ръстът е 166%. Компанията съществува от средата на 2016 г. и се занимава основни с буксирни услуги - въвеждане и извеждане на плавателни кораби от пристанище, маневриране и т.н., като за целта разполага с 3 кораба. Едноличен собственик на капитала е "БМФ Порт Бургас", концесионерът на пристанище Бургас, което е част от морския бизнес на братята Кирил и Георги Домусчиева. Те влязоха във водния сектор преди десетина години, като през 2008 г. 70% от Параходство "Български морски флот" бяха приватизирани от "Кей Джи маритайм шипинг". Впоследствие през флота и дружеството "БМФ Порт Бургас" станаха концесионери на пристанище Бургас и от 2012 и 2013 г. оперира съответно терминалите за насипни товари "Бургас-изток - 2" и за контейнери "Бургас-запад".

Изминалата 2018 г. беше успешна и за "БМФ Порт Бургас", която увеличи приходите си със 104%, които минаха 300 млн. лв. оборот.

...и по суша

Разбира се, основната част от най-растящите компании в сектор транспорт се занимават със сухопътен транспорт и спедиция. На първо място сред тях е "Мега тръкинг България", подразделение на транспортно-логистичната фирма Ewals Cargo Care Group. Към днешна дата Ewals Cargo Care е семейна компания от четири поколения и повече от половин милиард евро годишен оборот. Българското подразделение казва за себе си, че разполага "с над 60 шофьори, като бройката им постоянно расте. А камионите са нови и винаги заети".

С ръст 147% и приходи 12.5 млн. лв. е великотърновската "Магдак". Следва регистрираната в Шумен "Пегастранс БГ".


1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Веднага ЕС трябва да въведе хуманни условия в депата за локомотиви и вагони на ПИМК! Практиките на компанията не са хомогенни с европейските порядки...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK