Рекорден брой компании еднорози излязоха на борсата през 2019 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рекорден брой компании еднорози излязоха на борсата през 2019 г.

Компаниите, излезли на пазара с оценка от над 1 млрд. долара през 2019, са 13, с пет повече от миналата година

Рекорден брой компании еднорози излязоха на борсата през 2019 г.

13 стартъпа с оценка над 1 млрд. долара станаха публични през изминалата година

2896 прочитания

Компаниите, излезли на пазара с оценка от над 1 млрд. долара през 2019, са 13, с пет повече от миналата година

© Lucas Jackson


Това десетилетие ще се запомни с множеството мобилни приложения, които дебютираха на фондовия пазар с рекордни пазарни оценки. През 2019 г. 13 компании еднорози, или стартъпи, оценени над 1 млрд. долара, предложиха акциите си за пръв път на борсата - това е рекорден брой в историята. Въпреки нарастващия им брой и увеличаващите се оценки представянето на еднорозите е променливо. Като цяло инвеститорите през втората половина на десетилетието са били по-предразположени да вложат средства в такива компании в сравнение с първата половина, установява The Wall Street Journal.

Какво се случи в периода 2010-2014 година...

През 2010 г. глобалната икономика, която все още се възстановяваше от финансовата криза, нямаше IPO-та на еднорози, но през следващата година на пазара се появиха четири: LinkedIn (закупена от Mircosoft за 26.2 млрд. долара), HomeAway (закупена от Expedia за 3.9 млрд долара), Groupon и Zynga. През 2012 г. на пазара се появи Facebook с невижданата дотогава оценка за американска компания от над 100 млрд. долара, последвана от WorkDay и SolarCity (която Илън Мъск сля с Tesla). През 2013 г. на борсата излезе само един еднорог - Twitter, като през първата година акциите на компанията се повишиха с над 130%. Следващата година дебют направиха Wayfair, GoPro, LendingClub и NewRelic. Така общият брой на еднорозите, пуснали акциите си на пазара през първата половина на десетилетието, е 12. Акциите на GoPro, LendingClub, Groupon и Zynga разочароват инвеститорите, след като цените им се понижиха с 60 до 90%. На обратния полюс е Facebook, чиято оценка надмина 1 трлн. долара през същия период.

...и от 2015 до 2019 г.

През втората половина на десетилетието три пъти повече компании дебютираха на пазара в сравнение с първата. През 2015 г. IPO направиха четири компании: Box, SunRun, Pure Storage и Square (втората компания на Джак Дорси след Twitter). Година по-късно първично публично предлагане направиха три еднорога: Twilio, Nutanix и Nant Health. Следващата година двойно повече стартъпи предложиха акциите си за търговия - MuleSoft (закупена от Salesforce за 6.5 млрд. долара), MongoDB, Cloudera, Blue Apron, Snap и Denali Therapeutics. Миналата година еднорозите на борсата бяха девет - Bloom Energy, DocuSign, GreenSky (онлайн кредитор, който обмисля продажба една година след IPO-то си), Eventbrite, Dropbox, Anaplan, Moderna, Domo̊ и Spotify. Миналата година пък еднорозите бяха тринадесет, рекорден брой в историята - Medallia, Lyft, Uber, Slack, Cloudflare, Pinterest, PagerDuty, Zoom Video, CrowdStrike Health Catalyst, 10X Genomics, Peloton и SmileDirectClub.

Обобщението

По всичко изглежда, че еднорозите ще продължат да излизат на пазара и през следващото десетилетие, като рекордът от 13 дебютиращи компании за миналата година едва ли ще се задържи дълго. Инвеститорите все повече започват да се интересуват от бизнес модела на стартиращите компании и все по-малко от доходността на компанията. Все пак трябва да се отбележи, че малко компании може да се похвалят с успеха на Facebook, като дори някои от тях като Blue Apron са загубили около 90% от стойността си при IPO-то, като продължават да горят пари без печалби, което неминуемо ще доведе до фалити в бъдеще. Друга стратегия, която се прилага - много стартъпи, желаещи да продадат бизнеса си, искат да излязат на пазара, за да повишат оценката си и по този начин да получат по-голяма оферта от кандидат-купувач, какъвто беше случаят с MuleSoft. Проблемите на WeWork от края на миналата година обаче показват, че инвеститорите започнаха да се съмняват в мултимилиардните оценки на компании, които всъщност не генерират никакви печалби. В бъдеще еднорозите ще бъдат подлагани на все по-задълбочени анализи и проверки, преди да успеят да спечелят доверието на икономистите и парите на инвеститорите.

Това десетилетие ще се запомни с множеството мобилни приложения, които дебютираха на фондовия пазар с рекордни пазарни оценки. През 2019 г. 13 компании еднорози, или стартъпи, оценени над 1 млрд. долара, предложиха акциите си за пръв път на борсата - това е рекорден брой в историята. Въпреки нарастващия им брой и увеличаващите се оценки представянето на еднорозите е променливо. Като цяло инвеститорите през втората половина на десетилетието са били по-предразположени да вложат средства в такива компании в сравнение с първата половина, установява The Wall Street Journal.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK