Пълнолетието на "Аладин фуудс"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пълнолетието на "Аладин фуудс"

Пълнолетието на "Аладин фуудс"

Бизнесът на компанията расте с 10% през миналата година до 35 млн. лв., планът за тази е за 11-12%

Мара Георгиева
12088 прочитания

© Цветелина Белутова


Най-голямата верига за дюнери в страната - "Аладин фуудс", за почти 20-годишното си съществуване е имала и силни, и слаби периоди, но сега е в зоната на 10-процентните ръстове. Толкова ще е растежът на приходите за 2019 г., които ще достигат около 35 млн. лв., каза за "Капитал" собственикът на компанията Аладин Харфан. А за тази година планът е малко по-оптимистичен - за увеличение от 11-12%. Той ще дойде не толкова от бизнеса със заведения, а по-скоро от износ на продукция от цеховете за пилешко и други храни.

Бизнесът на "Аладин"

Фирмата притежава транжорна за преработка на птиче месо и склад в Съединение, фабрика за преработка на картофи, цехове за сос и за арабски хляб в с. Цалапица. Собственост на дружеството са и 33 заведения за бързо хранене в 10 града в страната. Освен това компанията, в която заетите са 850, снабдява с пилешко месо и над 600 фирмени клиенти – ресторанти, магазини, сезонни обекти, складове.

През 2018 "Аладин фуудс" инвестира 2.7 млн. лв. в машини и нови съоръжения във фабриката си за разфасоване на пилешко в Съединение, с което тя достигна капацитет от 20 тона на ден. "Държим 70% от пазара на пилешко месо на шишове за дюнери", казва Аладин Харфан. Компанията вложи и 1 млн. лв. в нова поточна линия за арабски питки, което доведе до утрояване капацитета на производство на специфичния хляб до 18 тона на денонощие, или 13 хил. питки на час.

Доскоро заведенията за бързо хранене на "Аладин фуудс" били 35, но собственикът решил да затвори две от тях. "Разбрах, че 33 е оптималният брой, който можем да управляваме ефективно. Направихме вътрешна реорганизация, намалихме централизацията и дадохме по-голяма свобода на действие на оперативните мениджъри. Всеки ден в обектите на веригата се издават 16 000 касови бона, които обикновено се отнасят за повече от един клиент", коментира Аладин Харфан. Той съобщи, че от 2010 до края на 2018 г. компанията е инвестирала около 15 млн. лв. за развитие на бизнеса.

Без "такса спокойствие"

Името на Аладин Харфан нашумя през май 2015 г., когато обвини агенцията по безопасност на храните в рекет. Тогава той и оперативните мениджъри на "Аладин фуудс" заявиха на специална пресконференция, че бизнесът им е обект на тенденциозни проверки, корупционни практики, злоупотреба със служебно положение и драстично превишаване на правомощия от страна на държавните служители, на които собственикът отказва да плаща "такса спокойствие". В резултат на скандала земеделският министър уволни тогавашния изпълнителен директор на агенцията.

"От 2010 до 2014 всяка година отчитахме 70% ръст на оборота, но след скандала с агенцията през 2015 загубихме 15% от пазара и ни трябваха три години, за да наваксаме. Помогнаха ни журналистите, които дадоха гласност на случая, доставчиците и партньорите ми, които знаят, че съм коректен", казва Аладин Харфан.

Очаквания 2020

"Аладин фуудс" планира 11-12% скок на продажбите за 2020 г. През следващата година предстои и преместване на цеха за картофи от Цалапица в Съединение, където компанията има изградена пречиствателна станция, което ще увеличи произведените количества.

Фирмените разчети показват, че част от растежа ще дойде от въвеждането на нови продукти, както и от разширяване на износа – основно на замразено пилешко за съседни държави.

"Ръстът в продажбите ще дойде от увеличение на производството и на фирмените клиенти, както и от стабилизирането на пазара. Ние не сме международна компания, но покриваме стандартите за голяма мултинационална фирма. Работим изрядно, а в същото време в тази пазарна ниша се конкурираме с нелоялни фирми от сивия сектор. Стремежът на НАП да изисква 100% издаване на фактури ще доведе до изсветляване на бизнеса и увеличаване на партньорите ни", обобщава Аладин Харфан.

Трудностите с намирането на работна ръка влияят върху плановете на "Аладин фуудс", чиято средносрочна стратегия включва преместване на част от бизнеса в Румъния, съобщи още Харфан.

История от кризата

Аладин Харфан е роден в Дамаск. В България e от 1991 г., когато регистрира търговска фирма. През 1998 г. разделя дейността си в 17 дружества, които се занимават с различни бизнес дейности - строителство, търговия, производство на техника под марката "Елит", верига магазини за черна и бяла техника "Технолукс", ресторантьорство, транспортни услуги, дентална клиника и др.

Бизнесът на Аладин Харфан, който от 2004 г. има българско гражданство, преживява драматичен обрат в годините на световната финансова криза.

"През 2008 г. имах активи за 183 млн. лв. по пазарни цени и кредитен лимит за 57 млн. евро, включително лизинг, който не беше използван изцяло. По това време заетите в моите компаниите бяха 1750 - разказва Аладин Харфан. - През 2009 г., в разгара на кризата, установих, че наличностите не ми стигат, за да погасявам задълженията си. Започнах да търся финансиране, но за съжаление банките не бяха достатъчно гъвкави и не срещнах подкрепа".

Тогава бизнесменът решава да забави, да спре или да се откаже изцяло от някои от проектите си. Съкращава работни места. "Основната ми цел бе да се издължавам навреме със служителите си, както и с малките фирми – подизпълнители, които щяха сериозно да пострадат, ако не се разплатя с тях. С по-големите партньори се разбрах за удължен срок на плащане", спомня си Харфан.

Стига се до съдебни дела и до извънсъдебни споразумения, както и до продажба на фирмено имущество чрез съдебен изпълнител. Бизнесите на собственика секват.

"Моята грешка бе, че се бях захванал с много проекти наведнъж. Човек не трябва да се лакоми. Установих също, че банките не са достатъчно гъвкави и излишно притискат клиентите си, от което в крайна сметка губят и те самите", обобщава своите уроци от кризата Аладин Харфан, който в последните години е съсредоточил усилията си изцяло върху бизнеса с храни.

Най-голямата верига за дюнери в страната - "Аладин фуудс", за почти 20-годишното си съществуване е имала и силни, и слаби периоди, но сега е в зоната на 10-процентните ръстове. Толкова ще е растежът на приходите за 2019 г., които ще достигат около 35 млн. лв., каза за "Капитал" собственикът на компанията Аладин Харфан. А за тази година планът е малко по-оптимистичен - за увеличение от 11-12%. Той ще дойде не толкова от бизнеса със заведения, а по-скоро от износ на продукция от цеховете за пилешко и други храни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    castle avatar :-|
    castle

    Нещо за салмонелата? Или лъскаме имидж с платени статии?

  • 2
    aussie avatar :-|
    aussie

    Да вземе да увеличи заплатите на хората си с 10% на година вместо да трупа само капитал.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK