"Koлeв и Koлeв" планира да набере 2 млн. лв. капитал чрез фондовата борса
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Koлeв и Koлeв" планира да набере 2 млн. лв. капитал чрез фондовата борса

Иван Колев: "Целта за 2020 г. е за минимум 10% ръст на продажбите дори и при липса на инвестиция от фондовата борса"

"Koлeв и Koлeв" планира да набере 2 млн. лв. капитал чрез фондовата борса

Производителят на детски обувки ще излезе на новия пазар за малки и средни компании на БФБ

Мара Георгиева
6686 прочитания

Иван Колев: "Целта за 2020 г. е за минимум 10% ръст на продажбите дори и при липса на инвестиция от фондовата борса"

© Цветелина Белутова


Софийската компания за детски обувки "Koлeв и Koлeв" планира да набере 2 млн. лв. (до 1 млн. евро) капитал през Българската фондова борса. Дружеството ще бъде представено на създадения в края на 2018 г. и пуснат през 2019 г. "Пазар за растеж на МСП", наречен BEAM (Bulgarian Enterprise Accelerator Market). Очакваното финансиране ще бъде използвано за разширение на задграничните пазари – откриване на фирмени магазини в Румъния и целенасочен маркетинг за продажба на бебешки обувки в чужбина, съобщи за "Капитал" Иван Колев, изпълнителен директор на "Колев и Колев".

Първата фирма на пазар BEAM

BEAM е специален пазар, който дава възможност на малките и средните фирми да емитират ценни книжа при облекчени условия, без проспект до определен капитал, и на практика е междинно звено по пътя им към основния пазар на Българската фондова борса. Според правилата на борсата, ако набраният капитал е до 1 млн. евро, не се изисква одобрен проспект от КФН, което е улеснение за самите компании. Те трябва да публикуват само 6-месечни и годишни отчети за разлика от другите публични дружества, които го правят всяко тримесечие.

"Изпълнихме всички изисквания на BEAM - регистрирахме се като акционерно дружество, направихме нужните промени в устава на компанията с цел защита на инвеститорите и правомощия на общото събрание, имаме одитирани финансови отчети и др. Ще бъдем първата фирма, която ще се представи на този пазар", коментира за "Капитал" Иван Колев. Той не се ангажира с конкретен срок за старта, тъй като все още се изясняват някои детайли, за да се "минимализира рискът от това да бъдеш пръв".

Компанията - съветник по листването, е "Инвестър рилейшън сервиз" на Даниела Пеева, която е с дълъг опит като директор за връзки с инвеститорите на големи публични компании. Съветниците на сегмента BEAM са консултантски компании, чиято основна роля е да подпомагат работата на дружествата емитенти в процеса им по листване и в живота им като търгувани компании след това.

До 10 магазина в Румъния

Производственият капацитет на "Колев и Колев" е за 100 хил. чифта обувки годишно, а дружеството произвежда 50 000 чифта. "Това, което ни ограничава, е пазарът, а не капацитетът", казва Иван Колев.

Миналата година компанията се отказала от производство на обувки за чужди марки (private labels) и решила да се съсредоточи изцяло върху развитието на собствения бранд. Решението идва в резултат на засилващата се глобална конкуренция, водеща до недопустимо намаление на цени в условия на растящи разходи за труд в страната.

Фирмено проучване показало, че в Румъния няма силна местна марка за детски обувки, а в същото време пазарът там е по-голям, а клиентите – по-платежоспособни. Затова плановете на българския производител предвиждат отваряне на 8-10 собствени магазина и онлайн продажби в следващите три години, за което са предвидени 1.2 млн. лева от бъдещото финансиране чрез фондовата борса.

Бебешки обувки и зад граница

Вторият проект, който ще разчита на финансиране от борсата, е свързан с маркетинга на бебешките буйки за прохождане. "Имаме претенции, че сме измислили тези буйки, които произвеждаме от близо две десетилетия. Те се обуват и събуват лесно и на практика са преход от чорапчето към обувката. При новородени 60 000 годишно ние продаваме 35 000 чифта буйки, което означава, че всяко второ бебе е обуто с наше изделие", изчислява Иван Колев.

Компанията е инвестирала в нова технология, която намалява ръчния труд, модернизира моделите и им позволява да са все така функционални, но и в тон с модните тенденции. Прототипите са готови, първите партиди от новата серия ще са по магазините през март, съобщи Колев.

Досега фирмата е продавала буйки зад граница, но инцидентно. С част от набрания капитал (800 хил. лева) тя планира да направи целенасочен маркетинг за присъствие на фирмените бебешки обувки на задгранични пазари. "При буйките нямаме производствени ограничения, те се произвеждат с лесно достъпни машини и можем да растем много без сериозни инвестиции", обобщи Иван Колев.

През 2020 – по-малко приходи, но устойчива печалба

"Колев и Колев" е на пазара от 1996 г., като първоначално се занимава само с търговия на детски обувки, а през 1998 г. започва и производството им.

От 2014 г. компанията развива бизнес и с ортопедични обувки. Решението за обособяването му идва след проучване на пазара и родителски запитвания за обувки за деца с различни заболявания или със специфични потребности, налагащи изработка на индивидуални чифтове. През 2016 дружеството инвестира 800 хил. лв. в техника и технология в тази специфична дейност, от които 415 хил. лв. - безвъзмездни по програма "Иновации и конкурентоспособност".

През 2018 "Колев и Колев" отчита 4.943 млн. лв. приходи от продажби (3.9% ръст спрямо 2017) и 142 хил. лв. нетна печалба (36% ръст). "През 2019 имаме по-малък оборот заради отказа да работим за чужди марки, но печалбата е сходна на тази от 2018 заради по-добрата производствена ефективност. Целта за 2020 г. е за минимум 10% ръст на продажбите дори и при липса на инвестиция от фондовата борса", съобщи Иван Колев.

И на франчайз

"Колев и Колев" има девет собствени магазина (осем в София и един във Варна) и един на франчайз в Бургас, продава и онлайн. Фирмата има опит с франчайз бизнеса, на който слага край през 2008 г. заради трудности при получателите на права. Сега мениджърският екип се връща към бизнес модела, като го доразвива и изчиства от недостатъците.

Франчайз бизнесът на "Колев и Колев" изисква първоначална инвестиция от 10 000 до 20 000 лева в зависимост от размера на магазина плюс банкова гаранция за 50 000 лева. Тя е за стоковия кредит – обувките, които фирмата предоставя на франчайзинг получателя. Получателят на права не отчислява месечни (роялти) или други вноски на "Колев и Колев", той получава отстъпка от цената на обувките, независимо дали продава на промоция. А продажните цени са едни и същи за всички магазини на веригата, обясни Иван Колев.

Софийската компания за детски обувки "Koлeв и Koлeв" планира да набере 2 млн. лв. (до 1 млн. евро) капитал през Българската фондова борса. Дружеството ще бъде представено на създадения в края на 2018 г. и пуснат през 2019 г. "Пазар за растеж на МСП", наречен BEAM (Bulgarian Enterprise Accelerator Market). Очакваното финансиране ще бъде използвано за разширение на задграничните пазари – откриване на фирмени магазини в Румъния и целенасочен маркетинг за продажба на бебешки обувки в чужбина, съобщи за "Капитал" Иван Колев, изпълнителен директор на "Колев и Колев".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK