Време за железница
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Време за железница

Броят на локомотивите на "ПИМК рейл" вече е девет, като през лятото на 2019 г. беше пуснат и първият умен локомотив Smarton на Siemens. Следващото лято те ще са 11, а до края на 2020 г. може да станат и 13

Време за железница

Интермодалните превози между Пловдив и Турция на "ПИМК рейл" донесоха ръст от 270%. Компанията планира и влакове за Европа

Калина Горанова
15478 прочитания

Броят на локомотивите на "ПИМК рейл" вече е девет, като през лятото на 2019 г. беше пуснат и първият умен локомотив Smarton на Siemens. Следващото лято те ще са 11, а до края на 2020 г. може да станат и 13

© ПИМК рейл


Визитка

Компания: "ПИМК рейл"

Създадена: 2015 г.

Собственик: ПИМК

Управител: Калина Кискинова
Автор: Капитал

Само в държавата на БДЖ образът на железницата е за нещо, застинало в миналото, генериращо загуби и неадекватно към изискванията на днешното общество. За щастие има частни компании, които са в състояние да опровергаят това твърдение. Да видят конкурентните й предимства и да я използват за решаване на някои от проблемите на съвременния свят.

Най-растящата компания в сектор транспорт се занимава именно с железопътни превози. Това е "ПИМК рейл". По ирония на съдбата най-растящата жп компания води началото си и е собственост не на някой друг, а на най-голямата автомобилна компания - пловдивската ПИМК, като е част от холдинговата структура "ПИМК холдинг". Преди няколко години най-големият собственик на камиони видя потенциал точно в железопътния транспорт като възможност да реши редица от проблемите на автомобилния и се фокусира върху разработването на т.нар. интермодални превози, където контейнерите, които се возят с камиони, се качват на влак.

След няколкогодишни усилия през 2018 г. начинанието се разгърна по-мащабно и "ПИМК рейл" има ръст на приходите 270%, а в абсолютна стойност те достигат 7.9 млн. лв. Очакванията са за още сериозно повишение и през 2019 г., казва Калина Кискинова, изпълнителен директор на "ПИМК рейл". Или железопътните превози се очертават като перспективни и откриващи редица нови пътища пред компанията.

В началото - европейската визия

Всичко тръгва още през 2012 г., когато автомобилният провозвач започва да се интересува от европейската визия за развитие на сухопътния транспорт и по-специално ролята на железницата в него. А на нея й е отредена една от главните, като качването на повече товари на влак би решило два проблема - би намалило трафика по магистралите и съответно на въглеродните емисии във въздуха. За автомобилните компании също има редица плюсове. ПИМК виждат в интермодалните превози възможност за справяне с недостига на международни шофьори. Компаниите ще станат по-малко зависими и от тол-таксите и от непостоянната регулационна политика на държави като Франция и Германия, които например доведоха до пакета "Мобилност", който е на път да ограничи компаниите от Източна Европа.

Така още през 2013 г. ПИМК кандидатстват по европейската програма "Марко Поло", която има за цел субсидирането на интермодалния транспорт. Компанията печели проект, който предвижда влакови композиции да се товарят с ремаркета на превозвача и да се движат между Пловдив и Любляна. Проектът обаче се проваля. В Пловдивския район компанията не успя да намери подходяща жп гара, на която може да се изгради нужният терминал, тъй като за големите блок-влакове трябват дълги коловози, от 550 до 700 метра. Ако пространството не е достатъчно дълго - това би означавало влакът да се дели на части, за да се обработва, а това би означавало повече маневри, повече време и по-скъп процес и транспортна услуга.

Композиция с натрупване

Следва втори опит за интермодалност. Този път с партньор в лицето на DB Schenker и поделението на Deutsche Bahn в България "Ди Би Шенкер рейл България", сега "Ди Би карго България". Проектът е за блок-влак от Русе до Нюрнберг, Германия. Влакът минава през Румъния, Унгария и Австрия, като впоследствие крайната точка става Велс, намиращ се в Северозападна Австрия. Първият блок-влак тръгва в края на януари 2015 г. Товаренето става в Пристанищен комплекс - Русе, като е установено, че само има условия да се случи натоварването. Самият влак е на DB Schenker Rail, а ремаркетата, с които товарите се возят - на ПИМК. Пловдивската компания е ангажирана с това да извози товарите от и до жп терминалите в двете крайни точки. ПИМК осигуряваше товарите за 23 от общо 34 ремаркета за курс, а спедиторът "Шенкер" - останалите 11.

ПИМК обаче не се е отказала от идеята за собствена компания за интермодални превози. През 2015 г. пловдивската компания вече има договор с вагоноремонтния завод в Септември за проектирането и сертифицирането на специални джоб вагони, в които се товарят ремаркетата. Те са популярни в Европа, но са новост за България.

"Чуждите производители ни даваха много високи цени, а и беше решено, че искаме да стимулираме българските производител", казва Калина Кискинова. Проектирането и сертифицирането отнема една година и след това започва производство специално за "ПИМК рейл". Между 16 и 17 вагона е най-добрият вариант за интермодален влак, което означава той да може да натовари 32-34 ремаркета. Към онзи момент автомобилната ПИМК разполага с 2000 ремаркета и 1200 влекача.

Междувременно през ноември 2015 г. е създадено дружеството "ПИМК рейл", а през април 2016 г. то получава и необходимия лиценз от Изпълнителна агенция "Железопътна администрация". Закупен е и първият нов електрически локомотив Siemens Vectron, получил името "Калина". Пристигат и поръчаните вагони, през 2017 г. са закупени и два дизелови локомотива. Липсва единствено последният елемент - терминалът, който да направи компанията напълно независима.

Един терминал по-късно

В края на 2017 г. през дружеството "Терминали" ПИМК спечели концесията за 27 години на интермодалния терминал край Пловдив. Той беше построен с пари по оперативна програма "Транспорт", като задачата на концесионера е да инвестира в нужната техника и развитието му, като "Терминали" ще трябва да вложи 15.1 млн. лв., като 2.23 млн. лв. - през първите две години.

Влакът с "Ди Би карго България" остава в миналото, като последният е през май 2017 г., а преминаването през румънската инфраструктура по график се оказва трудна задача, а спазването на графиците е важно при превоз на ремаркета, който ги чака последващ транспорт.

От новия си терминал "ПИМК рейл" иска да развива интермодални превози между Пловдив и Черкезкьой, Турция, и обратно.

"На 31 януари 2018 г. започнахме. Тръгна първият влак от терминала в Пловдив, натоварен със 17 вагона, и замина за Търговище", разказва Калина Кискинова. Товарът е на "Тракия глас България".

От един влак впоследствие те стават 3 влака на седмица в посока, после 6 в посока. "Сега последно можем да стигнем и 12 влака в посока", смята Кискинова.

"Има товари. Това са товарите, които в момента вървят по суша. Ние ще ги качим на влака", казва още тя.

Основно се работи с Турция. Компанията, разбира се, има сериозната подкрепа на ПИМК като ремаркета и камиони, които извършват довеждащ транспорт.

"Но имаме сериозната подкрепа и на турските фирми", казва още изпълнителният директор, като в момента товарите на влака са между 30 и 50% на турски фирми. "Те вече разбраха и ни търсят, като търсенето се увеличава", казва Кискинова. В България също нараства търсенето. Така 4 пъти на седмица зареждат ремаркета КЦМ, 2 пъти "Аурубис България". Трети голям клиент е "Монди Стамболийски".

"Много добре потръгнаха нещата. И ние ще го развиваме", обобщава Кискинова.

Бъдещето

До момента инвестираните средства в бизнеса на компанията са около 50 млн. евро.

Освен интермодални превози "ПИМК рейл" извършва и транспорт на цистерни. Вози и варовик и т.н., а като жп оператор компанията вози и транзитни влакове между Турция и Австрия, като осъществява транспорта в българската отсечка.

Общият брой на вагоните от различен тип е 210, като 54 са интермодални. Броят на локомотивите пък е девет, като през лятото на 2019 г. беше пуснат и първият умен локомотив Smarton на Siemens. През декември локомотивите ще станат 10, а през юни 2020 г. броят им ще е вече 11, като въпросните два вече са поръчани и изплащането им е започнало.

"Много е възможно до края на 2020 г. да имаме и 13 локомотива", казва още изпълнителният директор на "ПИМК рейл", като плановете предвиждат до 6 месеца да тръгнат и интермодални влакове за Европа и по-специално за Велс през Сърбия.

Терминалът също ще се развива, като е заложено по програма да се направи още един коловоз за разтоварване и вече стартира направата му, така че в рамките на няколко месеца ще може и два влака да се обработват едновременно.

Очакванията за 2019 г. спрямо 2018 г. логично са за още ръст - 100 - 150%. Или железницата е минало с обещаващо бъдеще.

Визитка

Компания: "ПИМК рейл"

Създадена: 2015 г.

Собственик: ПИМК

Управител: Калина Кискинова
Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    А още по-хубавото е, че частните компании ще провеждат истински състезателни поръчки за транспортния състав.

    Това можеше да се случи и при "Товарни превози", ако ги бяха приватизирали навреме. Можеше и да се спасят от фалити някои ремонтни заводи... Сега частниците ще им вземат бизнеса, без да платят и стотинка на държавата.

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    И още нещо - пожелавам на ПИМК да стане истински глобална компания. Със стратегическото си мисляне и притоплянето на една добра идея лесно могат да разгърнат ЖП бизнес из цяла Югоизточна и Централна Европа, превръщайки България в транспортен хъб.

    Успехите на ПИМК биха били успехи на цялата българска индустрия. Дано се стигне до още интермодални терминали из България и много по-широк подвижен състав! Сегашния терминал в Пловдив доказа, че в идеята има много хляб и може да се развие на национално ниво без проблем.

    Като допълнителна добавена стойност - регионални интермодални хъбове могат да раздвижат икономиката на позаспали ЖП възли от миналия век.

  • 4
    vincenzo76 avatar :-|
    vincenzo76

    През тази година трябва да заработи и терминала във Драгоман!Говори се,че ПИМК ще поемат и неговото управление!

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#4] от "vincenzo76":

    Много добре звучи. Лошо е, че много други подобни терминали са само планирани, но с години няма никакъв прогрес.

    Има плановеи възможност за подобни терминали в Русе, Варна, Добрич, София. Отделно може да се стимулира производството на Север чрез терминал в Мездра или Горна Оряховица. Потенциал - бол. И пари има! Даже далавери могат да се правят покрай строителството. Не знам защо си пропиляваме времето и пасуваме при тези огромни възможности...

  • 6
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    Тук стои въпроса кога ПИМК ще се листне на борсата?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK