CES е технологично изложение, на което производителите представят основно телевизори, мобилни устройства, гейминг конзоли и др. Вниманието в Лас Вегас тази година е насочено към производителите на автомобили.
Секторът на автомобилостроенето е в процес на трансформация. Продажбите на автомобили намаляват и след скандала "Дизелгейт" с VW компаниите усетиха натиск да намалят вредните емисии от колите и да произвеждат повече електромобили, които на този етап все още не са много печеливш бизнес.
Летящи коли и футуристични градове
Акио Тойода, изпълнителният директор на Toyota, обяви, че компанията изгражда "умен град" с територия от около 700 хил. кв.м, който ще бъде захранван от водородни клетки и в него ще живеят около 2000 души. Целта на Уовен сити (както нарича компанията проекта) е да проследи как макротенденциите като застаряващото население, урбанизацията, изкуственият интелект и навлизането на 5G технологиите ще повлияят на индустрията, пише Financial Times. Според Тойода така компанията ще бъде подготвена най-добре за бъдещето и ще може да пригоди продуктите си спрямо изискванията на клиентите.

От друга страна, Hyundai обяви, че ще се партнира с Uber, за да създаде летящи таксита. Южнокорейският производител на автомобили ще инвестира 1.5 млрд. долара в програмата, като първите тестови полети ще бъдат извършени тази година, а първите лицензирани пътувания се очаква да бъдат след три години. Дъщерното дружество на Boing - Aurora Flight Sciences, също е част от проекта за летящото такси, което се очаква да минава 96.5 км (60 мили) с едно зареждане и максимална скорост от 290 км в час (180 мили).
Нова конкуренция на пазара
Една от изненадите на форума се оказа Sony. Японската компания представи за първи път в историята си автомобил. Колата ще се казва Vision-S, ще бъде задвижвана от електромотор и е разработена съвместно от Sony, Nvidia, Qualcomm и Bosch. Снабдена с над 30 сензора, изкуствен интелект и интерактивно предно стъкло от китайския стартъп Byton, колата показва възможностите на Sony в сектора, като основно закачките бяха насочени към Tesla. От компанията все пак уточниха, че колата е прототип и все още няма планове за масово производство.

Докато производителите на автомобили се състезават кой е по-по-най в Лас Вегас, Tesla откри производствената линия на Model 3 в Шанхай и достигна пазарна капитализация от 80 млрд. долара (повече от общата капитализация на Ford и General Motors). Лидерът на пазара за електромобили продължава да увеличава дистанцията с традиционните производители в сектора, след като обяви, че поръчките й са нараснали с 50% през 2019 г. спрямо предходната. Единственият проблем пред компанията е да се справи с търсенето, а откриването на новия завод в Шанхай би трябвало да спомогне за разрешаването на този проблем.
Навлизането на технологиите в автомобилите
Фактът, че 100-годишни компании като Ford и General Motors имат по-малка пазарна капитализация от Tesla, която е създадена през 2003 г., говори достатъчно за трансформацията в сектора. Докато компанията на Илън Мъск въвежда от самото начало софтуер с хардуер в колите си, съчетавайки иновациите на технологичния сектор с автомобилния, компании като Mercedez, Toyota, VW започнаха този процес през последните години. С навлизането на изкуствения интелект и 5G технологията свързаността на пътя ще бъде основен приоритет за автономното шофиране - сегмент, където Tesla и проектът на Google - Waimo, към момента са лидери.
От друга страна, назряващите климатични промени водят до повече стимули от правителствата за поръчки на електромобили - сектор, в който Tesla също е лидер засега. Най-важният въпрос е кой ще успее да настигне компанията на Мъск, която скоро е на път да стане печеливша, докато другите конкуренти наливат милиарди в модели електромобили, които тепърва ще се разработват.
CES е технологично изложение, на което производителите представят основно телевизори, мобилни устройства, гейминг конзоли и др. Вниманието в Лас Вегас тази година е насочено към производителите на автомобили.
Секторът на автомобилостроенето е в процес на трансформация. Продажбите на автомобили намаляват и след скандала "Дизелгейт" с VW компаниите усетиха натиск да намалят вредните емисии от колите и да произвеждат повече електромобили, които на този етап все още не са много печеливш бизнес.
3 коментара
Ако можех да си позволя щях да карам електрическа кола още сега. Проблемът на тесла е търсенето и не могат да смогнат... Ще си карам дизела докато мога и следващата ми кола се надявам да е електрическа.
Тесла отдавна е печеливша. Всички инвестиции и амортизациите дърпат разходите нагоре, но паричните потоци са стабилизирани. Компанията няма проблем да функционира и без външно финансиране и това й дава свобода. Без нови сътресения, Тесла може да бъде спокойна за средносрочното си съществуване. Същото не можеше да се каже преди 1 година.
До коментар [#2] от "Георги Георгиев":
За близо 20 години от както е създадена компанията губи пари на годишна база. За 2019 е загубила 862 млн. и все още е далеч от нетната годишна печалба.