Трансформацията на автомобилните компании
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Трансформацията на автомобилните компании

Прототип на електрическото летящо такси беше представен на изложението в Лас Вегас

Трансформацията на автомобилните компании

Производителите на превозни средства демонстрираха иновации на технологичното изложение в Лас Вегас

2323 прочитания

Прототип на електрическото летящо такси беше представен на изложението в Лас Вегас

© Reuters


CES е технологично изложение, на което производителите представят основно телевизори, мобилни устройства, гейминг конзоли и др. Вниманието в Лас Вегас тази година е насочено към производителите на автомобили.

Секторът на автомобилостроенето е в процес на трансформация. Продажбите на автомобили намаляват и след скандала "Дизелгейт" с VW компаниите усетиха натиск да намалят вредните емисии от колите и да произвеждат повече електромобили, които на този етап все още не са много печеливш бизнес.

Летящи коли и футуристични градове

Акио Тойода, изпълнителният директор на Toyota, обяви, че компанията изгражда "умен град" с територия от около 700 хил. кв.м, който ще бъде захранван от водородни клетки и в него ще живеят около 2000 души. Целта на Уовен сити (както нарича компанията проекта) е да проследи как макротенденциите като застаряващото население, урбанизацията, изкуственият интелект и навлизането на 5G технологиите ще повлияят на индустрията, пише Financial Times. Според Тойода така компанията ще бъде подготвена най-добре за бъдещето и ще може да пригоди продуктите си спрямо изискванията на клиентите.

Източник: Reuters

От друга страна, Hyundai обяви, че ще се партнира с Uber, за да създаде летящи таксита. Южнокорейският производител на автомобили ще инвестира 1.5 млрд. долара в програмата, като първите тестови полети ще бъдат извършени тази година, а първите лицензирани пътувания се очаква да бъдат след три години. Дъщерното дружество на Boing - Aurora Flight Sciences, също е част от проекта за летящото такси, което се очаква да минава 96.5 км (60 мили) с едно зареждане и максимална скорост от 290 км в час (180 мили).

Нова конкуренция на пазара

Една от изненадите на форума се оказа Sony. Японската компания представи за първи път в историята си автомобил. Колата ще се казва Vision-S, ще бъде задвижвана от електромотор и е разработена съвместно от Sony, Nvidia, Qualcomm и Bosch. Снабдена с над 30 сензора, изкуствен интелект и интерактивно предно стъкло от китайския стартъп Byton, колата показва възможностите на Sony в сектора, като основно закачките бяха насочени към Tesla. От компанията все пак уточниха, че колата е прототип и все още няма планове за масово производство.

Източник: Reuters

Докато производителите на автомобили се състезават кой е по-по-най в Лас Вегас, Tesla откри производствената линия на Model 3 в Шанхай и достигна пазарна капитализация от 80 млрд. долара (повече от общата капитализация на Ford и General Motors). Лидерът на пазара за електромобили продължава да увеличава дистанцията с традиционните производители в сектора, след като обяви, че поръчките й са нараснали с 50% през 2019 г. спрямо предходната. Единственият проблем пред компанията е да се справи с търсенето, а откриването на новия завод в Шанхай би трябвало да спомогне за разрешаването на този проблем.

Навлизането на технологиите в автомобилите

Фактът, че 100-годишни компании като Ford и General Motors имат по-малка пазарна капитализация от Tesla, която е създадена през 2003 г., говори достатъчно за трансформацията в сектора. Докато компанията на Илън Мъск въвежда от самото начало софтуер с хардуер в колите си, съчетавайки иновациите на технологичния сектор с автомобилния, компании като Mercedez, Toyota, VW започнаха този процес през последните години. С навлизането на изкуствения интелект и 5G технологията свързаността на пътя ще бъде основен приоритет за автономното шофиране - сегмент, където Tesla и проектът на Google - Waimo, към момента са лидери.

От друга страна, назряващите климатични промени водят до повече стимули от правителствата за поръчки на електромобили - сектор, в който Tesla също е лидер засега. Най-важният въпрос е кой ще успее да настигне компанията на Мъск, която скоро е на път да стане печеливша, докато другите конкуренти наливат милиарди в модели електромобили, които тепърва ще се разработват.

CES е технологично изложение, на което производителите представят основно телевизори, мобилни устройства, гейминг конзоли и др. Вниманието в Лас Вегас тази година е насочено към производителите на автомобили.

Секторът на автомобилостроенето е в процес на трансформация. Продажбите на автомобили намаляват и след скандала "Дизелгейт" с VW компаниите усетиха натиск да намалят вредните емисии от колите и да произвеждат повече електромобили, които на този етап все още не са много печеливш бизнес.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    vzoran avatar :-|
    vzoran

    Ако можех да си позволя щях да карам електрическа кола още сега. Проблемът на тесла е търсенето и не могат да смогнат... Ще си карам дизела докато мога и следващата ми кола се надявам да е електрическа.

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Тесла отдавна е печеливша. Всички инвестиции и амортизациите дърпат разходите нагоре, но паричните потоци са стабилизирани. Компанията няма проблем да функционира и без външно финансиране и това й дава свобода. Без нови сътресения, Тесла може да бъде спокойна за средносрочното си съществуване. Същото не можеше да се каже преди 1 година.

  • 3
    jeo1580113304636704 avatar :-|
    Slavcho Kuzmov

    До коментар [#2] от "Георги Георгиев":

    За близо 20 години от както е създадена компанията губи пари на годишна база. За 2019 е загубила 862 млн. и все още е далеч от нетната годишна печалба.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK