Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 яну 2020, 10:35, 5809 прочитания

Най-динамичните компании за горива: Има място за регионалните вериги

Топ 20 на най-растящите в сектора изобилства с малки обекти в различни градове на страната, увеличили драстично приходите си за 2018 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Има потенциал в регионалните вериги. Това си личи от класацията на най-растящите малки и средни компании "Гепард" в сектор горива, като два морски бранда - по един от Варна и от Бургас, влизат в класацията на сектора, класически силни доминиран от големите компании. Топ 20 изобилства и с малки обекти в различни градове на страната, успели да увеличат приходите си драстично за изминалата година.

А тя беше интересна за сектора, който за пореден път прикова общественото внимание към себе си. Секторният закон за горивата, за който отдавна лобираха компаниите от Българската петролна и газова асоциация, нажежи говоренето. Големите бяха обвинени в опит за ограничаване на конкуренцията посредством въвеждането на задължителна регистрация на фирмите и определени изисквания за капитал. Темата продължава и до днес, като част от малките компании искат ново преразглеждане на законодателството и още отстъпки.


Разделението не беше само по линия на малки и големи, като част от големите играчи влязоха в сблъсъци - "Лукойл България" и "Инса ойл", която внася гориво с танкери през пристанище Бургас и зарежда част от малките обекти с горива. Други неизвестни за сектора идват по линия на касовите бележки и изискването е в тях да се посочва брутният марж. Най-големият въпрос в сектора обаче е ще купи ли "Инса ойл" "Петрол" и ще има ли пълно пренареждане на пазара на дребно.

Под звездата на Petrol

Лидерът в класацията е свързан точно с Petrol. Това е "Палатин". Приходите на бензиностанцията в Перник растат с 222%, като от 1.2 млн. лв. през 2017 г. те стават 4 млн. лв. Дружеството е собственост на местния бизнесмен Иван Анев. От информацията за него в местните медии като ZaPernik.com става ясно, че той е отворил бензиностанцията през 2017 г. Тя се намира на външната магистрала в Перник в посока София. Инвестицията в нея била 1.6 млн. лв. Тя работи под бранда на "Петрол", като така той става търговски представител на "Петрол" за Перник. Обектът е оборудван с кафене и автомивка.

Иван Анев е известен в града и с друго свое дружество - "Унико 99". Фирмата е специализирана в разчистване на стари обекти, продава желязото за скрап и останалите материали, а след това препродава и вече разчистения терен. През 2015 г. компанията демонтира останките на завод "Струма" в Перник - първият машиностроителен завод строен през 30-те години на миналия век.



Бенита и 12-те бензиностанции

Дружеството в класацията, което път се радва на най-сериозни приходи, е свързано в миналото с друга голяма верига. Това е "Бенита ойл", която има приходи 56.5 млн. лв., а бизнесът й за 2018 г. расте с 39%, което я подрежда на 15 позиция сред най-растящите в сектора.

Компанията развива своята дейност във Варненския регион. Има на сметката си верига от 12 обекта: 6 във Варна и по един в Дуранкулак, Русе, Шумен, Добрич и София. Компанията е собственост на Иван Бенев и съществува от 1992 г. За периода 2008 - 2015 г. част от обектите започват да работят на франчайзинг под бранда Rompetrol. "В края на 2015 г. като следствие на конюнктурни промени на пазара "Бенита ойл" и "Ромпетрол България" прекратиха по взаимно съгласие франчайзинговия си договор, като независимо от това запазиха своите добри партньорски взаимоотношения", съобщава самата компания от сайта си.

Казусът е отразен в регионалните медии, като зад конюнктурните промени всъщност се крие появата на пазара на веригата на Веселин Марешки VM Petroleum и стратегията му да поддържа ниски цени на горивата, която се усети силно първо точно във Варна. Стратегията за противодействие на Марешки на конкуренцията беше различна, като част от веригите подобно на Lukoil свиха цените, за да останат атрактивни и да не загубят клиенти. "Ромпетрол България" обаче не е реагирала така, като това е довело до загуба на приходи за франчайзинг партньорите. Така се стига и до прекратяването на договора за франчайзинг. "Фирмата успя да отговори на ценовите изисквания на пазара във Варна и не само това, но и първа предложи качествени румънски горива на достъпни и пазарни цени", пише дружеството. Компанията започва да работи под собствения си бранд, като продължава да предлага румънски горива, като рекламира себе си като продаваща качествени румънски горива с добавки Bardahl, които според нея намаляват разхода на гориво с 10%.

В класацията присъства още една регионална верига. Този път от Бургас - "Дега", която разполага с 5 обекта: 3 в Бургас и по един в Поморие и Слънчев бряг. Компанията има 18.2 млн. лв. приходи и ръст 41%. Собственик е Христо Христов.

Лубрика от Русе, газ от Пловдив

Втора по обем на бизнеса е "Лубрика". Русенското дружество има приходи 28.3 млн. лв. Компанията е създадена през 1996 г., като е специализирана в производството на моторни, индустриални и специални масла, като продуктовата й гама включва 150 нефтопродукта. Съдружници в компанията са Славко Славов и Борислав Борисов.

Третата най-голяма компания на база приходи е пловдивската "Лайт газ" с нейните почти 24 млн. лв. и 47% ръст на приходите. Компанията е част от пловдивската група на LightCommerce, като е специализирана в продажбите на битов газ пропан-бутан.

Голяма част от компаниите в класацията на най-растящите са обаче единични обекти, като успехът отново се разпростира в различни части на страната. Една от столичните бензиностанции, която има завиден ръст на приходите - 51%, е на дружеството "Кристал - 2000", имащо обект на "Ломско шосе". То е собственост на Евтим Славков и Благой Славков. Шуменският представител пък е "Олимпия Шумен".

Гепард

Текстът е част от специалното издание "Гепард". Изданието е включено в абонаментния план Капитал PRO, но може да бъде закупено и самостоятелно тук.

В списанието класираме най-бързорастящите малки и средни предприятия в страната. Представени са данни за развитието на различни сектори от икономиката, както и фирмени профили на избрани компании. В подреждането през 2019 г. попадат 2269 компании от 28-те региона, класирани на национално ниво, по региони и по сектори.

Вижте още или купете изданието.

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Георги Милушев, търговска верига "ЗОРА": Предизвикателствата налагат иновативни решения и излизане от рамките на досегашния начин на работа Георги Милушев, търговска верига "ЗОРА": Предизвикателствата налагат иновативни решения и излизане от рамките на досегашния начин на работа

Разработихме план за действие в следващите три месеца, очаквайки пандемията да приключи в този срок, казва управляващият съдружник в компанията

9 апр 2020, 569 прочитания

Веригите предлагат да оформят фермерски пазари на паркингите на магазините 2 Веригите предлагат да оформят фермерски пазари на паркингите на магазините

Офертата идва след обсъждания със земеделския министър и е по-пазарен модел за подкрепа на местното производство

8 апр 2020, 998 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Вътрешна комуникация на Boeing: "Моделът 737Max е проектиран от клоуни"

Американската компания ще обучава допълнително пилотите, за да могат да летят на този самолет

Още от Капитал
Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10