Укриващият се Карлос Гон силно критикува японското правосъдие
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Укриващият се Карлос Гон силно критикува японското правосъдие

Карлос Гон обърна внимание, че освен него акционерите също са пострадали от скандала

Укриващият се Карлос Гон силно критикува японското правосъдие

Бившият автомобилен шеф по-скоро разгневи аудиторията в Бейрут, отколкото да разясни обстоятелствата по бягството си

The Economist
3029 прочитания

Карлос Гон обърна внимание, че освен него акционерите също са пострадали от скандала

© Reuters


Една година, прекарана под наблюдение и домашен арест, е била "неописуемо изпитание", казва Карлос Гон. Но представянето му на двучасовата пресконференция в Бейрут десет дни след като избяга от Япония, показа, че затварянето му не се е отразило на жизнерадостта и самоувереността, с която се характеризираше дългото му присъствие на върха на автомобилната индустрия. Бившият лидер на Nissan и Renault залага повече на доверието на публичното мнение вместо това на японските съдии.

От света на бизнеса рядко излизат драми, подобни на бягството на Гон от домашния арест в Токио до Ливан, където е живял и лицето му е на пощенски марки. Освен това и страната няма договор за екстрадиция с Япония.

За жалост той отказа да опише която и да е част от полета, който според източници е включвал промъкване в частен джет, скрит в голяма кутия с отвори, на отдалечена част от летището в Осака. Вместо това Гон каза, че ще представи "факти и данни и доказателства", които да оборят едновременно"необоснованите" обвинения срещу него и изтеклата от японски прокурори информация, предназначена да го очерни.

Убедително представяне

Представянето му беше завладяващо и често убедително. Той се аргументира, че след като е бил "брутално отнет от моя свят", единственият му избор е бил да не се яви на съдебния процес в система, която очевидно е създадена да получи признание насила, отколкото да търси истината.

Според Гон дългото време в уединение и разпити, продължаващи до осем часа, без присъствието на адвокат, след това домашен арест без възможност за връзка с жена му, както и перспективата процесът да се проточи още пет години са го убедили, че ситуацията е "безнадеждна". В същото го е убедил и процентът на осъждане в Япония, който е над 99.

Гон се върна на някои стари теми. Твърди, че е бил измамен от Nissan, като ситуацията се е влошила, след като Саикава Хирото е станал главен изпълнителен директор през 2016 г. Той обвини мениджъри в японската компания, адвокатите ѝ и някои членове на правителството в заговор с цел да причинят падението му. Те са се страхували, казва той, от загубата на автономия, която би последвала от превръщането на автомобилен алианс, който се базира на кръстосани дялови участия, в изцяло обединено дружество. Гон отказа да посочи имена от японското правителство ("в знак на уважение", каза той, към ливанското правителство, което е негов домакин), но отбеляза, че не смята, че те са на толкова висока позиция, колкото тази на министър-председателя.

Защитата му както срещу обвиненията, повдигнати срещу него, и така други, изтекли в пресата, се базираше на твърдението, че има документи, които показват, че действията му са били одобрени от много мениджъри. Защо, попита той, главни финансови служители, корпоративни адвокати, членове на борда и дори г-н Сайкава уж са взели участие в схемите? До голяма степен, защото те са били непротиворечиви и стандартни бизнес практики, обяснява Гон.

А обвиненията, че е отчитал по-ниско възнаграждение от реално получаваното? Това са били пари, които не са били "фиксирани, определени или платени", каза той. Така или иначе, подобно нещо в много държави не е нарушение, твърди Гон. А прехвърлянето на потенциални валутни загуби от чужбина на Nissan? Документите са били подписани от г-н Сайкава наред с други според него. Ами будещите подозрение трансфери на пари от "резервен фонд на главен изпълнителен директор" към търговци от Персийския залив? Имало е истински бизнес причини на пазар, където Nissan се надявал да порасне.

Вреда и за акционерите

Гон обърна внимание, че освен него акционерите също са пострадали от скандала. Nissan призна, че Гон се е справил добре с "убийството на репутация" и зле с управляването на автомобилна компания. Renault и Nissan са пострадали от последствията и сега оперират един "маскараден" алианс, който "вече не работи". Още по-зле е, че алиансът е изпуснал шанса за сливане, над което той е работил с Fiat Chrysler - вместо това италианско-американската компания се договори с Groupe PSA, собственик на Citroën, Opel и Peugeot. (Председателят на Fiat Chrysler е част от борда на компанията - майка на The Economist.)

В изявление, публикувано след пресконференцията, прокуратурата в Япония казва, че обвиненията, отправени от г-н Гон, "изцяло игнорират собственото му поведение, а едностранните му критики на японска наказателноправна система са напълно недопустими".

Но това, което Гон представи, подсказва, че обвиненията срещу него далеч не са ясни. В система, която разчита на самопризнания, не е сигурно как е щяло да протече дадено съдебно дело.

Това, което, изглежда, е ясно, е, че Nissan е виновна за плачевното корпоративно управление и безучастно наблюдение на един всемогъщ ръководител – и заради това едновременно компанията и Гон ще имат репутация за възстановяване.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Една година, прекарана под наблюдение и домашен арест, е била "неописуемо изпитание", казва Карлос Гон. Но представянето му на двучасовата пресконференция в Бейрут десет дни след като избяга от Япония, показа, че затварянето му не се е отразило на жизнерадостта и самоувереността, с която се характеризираше дългото му присъствие на върха на автомобилната индустрия. Бившият лидер на Nissan и Renault залага повече на доверието на публичното мнение вместо това на японските съдии.

От света на бизнеса рядко излизат драми, подобни на бягството на Гон от домашния арест в Токио до Ливан, където е живял и лицето му е на пощенски марки. Освен това и страната няма договор за екстрадиция с Япония.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK