Една година, прекарана под наблюдение и домашен арест, е била "неописуемо изпитание", казва Карлос Гон. Но представянето му на двучасовата пресконференция в Бейрут десет дни след като избяга от Япония, показа, че затварянето му не се е отразило на жизнерадостта и самоувереността, с която се характеризираше дългото му присъствие на върха на автомобилната индустрия. Бившият лидер на Nissan и Renault залага повече на доверието на публичното мнение вместо това на японските съдии.

От света на бизнеса рядко излизат драми, подобни на бягството на Гон от домашния арест в Токио до Ливан, където е живял и лицето му е на пощенски марки. Освен това и страната няма договор за екстрадиция с Япония.

За жалост той отказа да опише която и да е част от полета, който според източници е включвал промъкване в частен джет, скрит в голяма кутия с отвори, на отдалечена част от летището в Осака. Вместо това Гон каза, че ще представи "факти и данни и доказателства", които да оборят едновременно"необоснованите" обвинения срещу него и изтеклата от японски прокурори информация, предназначена да го очерни.

Убедително представяне

Представянето му беше завладяващо и често убедително. Той се аргументира, че след като е бил "брутално отнет от моя свят", единственият му избор е бил да не се яви на съдебния процес в система, която очевидно е създадена да получи признание насила, отколкото да търси истината.

Според Гон дългото време в уединение и разпити, продължаващи до осем часа, без присъствието на адвокат, след това домашен арест без възможност за връзка с жена му, както и перспективата процесът да се проточи още пет години са го убедили, че ситуацията е "безнадеждна". В същото го е убедил и процентът на осъждане в Япония, който е над 99.

Гон се върна на някои стари теми. Твърди, че е бил измамен от Nissan, като ситуацията се е влошила, след като Саикава Хирото е станал главен изпълнителен директор през 2016 г. Той обвини мениджъри в японската компания, адвокатите ѝ и някои членове на правителството в заговор с цел да причинят падението му. Те са се страхували, казва той, от загубата на автономия, която би последвала от превръщането на автомобилен алианс, който се базира на кръстосани дялови участия, в изцяло обединено дружество. Гон отказа да посочи имена от японското правителство ("в знак на уважение", каза той, към ливанското правителство, което е негов домакин), но отбеляза, че не смята, че те са на толкова висока позиция, колкото тази на министър-председателя.

Защитата му както срещу обвиненията, повдигнати срещу него, и така други, изтекли в пресата, се базираше на твърдението, че има документи, които показват, че действията му са били одобрени от много мениджъри. Защо, попита той, главни финансови служители, корпоративни адвокати, членове на борда и дори г-н Сайкава уж са взели участие в схемите? До голяма степен, защото те са били непротиворечиви и стандартни бизнес практики, обяснява Гон.

А обвиненията, че е отчитал по-ниско възнаграждение от реално получаваното? Това са били пари, които не са били "фиксирани, определени или платени", каза той. Така или иначе, подобно нещо в много държави не е нарушение, твърди Гон. А прехвърлянето на потенциални валутни загуби от чужбина на Nissan? Документите са били подписани от г-н Сайкава наред с други според него. Ами будещите подозрение трансфери на пари от "резервен фонд на главен изпълнителен директор" към търговци от Персийския залив? Имало е истински бизнес причини на пазар, където Nissan се надявал да порасне.

Вреда и за акционерите

Гон обърна внимание, че освен него акционерите също са пострадали от скандала. Nissan призна, че Гон се е справил добре с "убийството на репутация" и зле с управляването на автомобилна компания. Renault и Nissan са пострадали от последствията и сега оперират един "маскараден" алианс, който "вече не работи". Още по-зле е, че алиансът е изпуснал шанса за сливане, над което той е работил с Fiat Chrysler - вместо това италианско-американската компания се договори с Groupe PSA, собственик на Citroën, Opel и Peugeot. (Председателят на Fiat Chrysler е част от борда на компанията - майка на The Economist.)

В изявление, публикувано след пресконференцията, прокуратурата в Япония казва, че обвиненията, отправени от г-н Гон, "изцяло игнорират собственото му поведение, а едностранните му критики на японска наказателноправна система са напълно недопустими".

Но това, което Гон представи, подсказва, че обвиненията срещу него далеч не са ясни. В система, която разчита на самопризнания, не е сигурно как е щяло да протече дадено съдебно дело.

Това, което, изглежда, е ясно, е, че Nissan е виновна за плачевното корпоративно управление и безучастно наблюдение на един всемогъщ ръководител – и заради това едновременно компанията и Гон ще имат репутация за възстановяване.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Една година, прекарана под наблюдение и домашен арест, е била "неописуемо изпитание", казва Карлос Гон. Но представянето му на двучасовата пресконференция в Бейрут десет дни след като избяга от Япония, показа, че затварянето му не се е отразило на жизнерадостта и самоувереността, с която се характеризираше дългото му присъствие на върха на автомобилната индустрия. Бившият лидер на Nissan и Renault залага повече на доверието на публичното мнение вместо това на японските съдии.

От света на бизнеса рядко излизат драми, подобни на бягството на Гон от домашния арест в Токио до Ливан, където е живял и лицето му е на пощенски марки. Освен това и страната няма договор за екстрадиция с Япония.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове