За кожата на един гайджин
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

За кожата на един гайджин

За кожата на един гайджин

Бившият автомагнат Карлос Гон избра да е беглец от японската правосъдна система, но животът му тепърва ще става по-сложен

Константин Николов
3348 прочитания

© Reuters


През 2008 г. заедно с журналисти от няколко държави разговарях с тогавашния главен изпълнителен директор на групата Renault-Nissan Карлос Гон в Париж. И макар да бяхме поредното му интервю за деня (след нас имаше и други заявени), той говореше със страст по всички актуални тогава теми - от Dacia, през влизането в АвтоВАЗ до задаващата се електромобилност, в която компанията му впоследствие зае една от водещите глобални роли. Именно качеството му да усеща и анализира подробно световните тенденции и да налага реформите (понякога със сила) в компаниите под негово ръководство го направиха един от най-могъщите хора в автоиндустрията. Внимателно следях дали и малка част от същата страст ще се появи през миналата седмица по време на невероятната пресконференция на Гон в Бейрут. Но този път контекстът беше съвсем друг - в края на 2019 г. мениджърът се измъкна като герой в шпионски трилър нелегално в посока Ливан от Япония, където шумно и показно му бяха повдигнати обвинения за финансови престъпления в Nissan и дори прекара няколко месеца в затвора. Свикнал животът му да се върти между луксозни бизнес самолети и вили в цял свят, приеман като цар навсякъде, бившият ръководител на два глобални автобранда се превърна в беглец от закона.

В Бейрут страстта в гласа на Гон отново беше налице, но съдържаше съвсем друга емоция - на постоянен гняв. "Аз не бягам от японското правосъдие, а от огромна несправедливост и политическо преследване. В Япония бях заложник на една остаряла и нехуманна правосъдна система", заяви той пред събралите се журналисти от цял свят. Решението му да говори пред целия свят не показваше човек, който съжалява и се извинява за каквото и да било. Вместо това той изложи тезата си как е жертва на заговор, в която участват висши мениджъри на Nissan и японски прокурори, като основната им цел е разпадането на алианса между Renault и Nissan.

Краят на една звездна кариера

Само 14 месеца по-рано, през ноември 2018 г., арестът на Гон на токийското летище предизвика шок в цялата индустрия. Четирите обвинения срещу него сочеха прикриване на доходи и използване на значителни корпоративни средства за лична облага. В продължение на месеци бизнесменът не беше пускан под гаранция, държан в килия от 7 кв.м с матрак на пода, тоалетна, мивка и поставка за книги - далеч от лукса му като бизнес магнат. В някои дни е разпитван без прекъсване по няколко часа на ден. Защитниците му в трите държави, за които има паспорт - Ливан, Франция и Бразилия, твърдяха, че ако остане зад решетките, осъдителната присъда му е сигурна в правна система, известна с 99% успеваемост на прокурорските дела, стигнали до съда. Още при пристигането си в Бейрут Гон излезе с официално изявление именно за тези условия. "Японската правосъдна система е прогнила, презумпцията е за вина, а не невинност, дискриминацията е повсеместна, отказвани са ти елементарни човешки права", обяви бизнесменът в Бейрут.

Контрастът с миналото му в Nissan нямаше как да е по-голям. След пристигането си през 1998 г. като представител на Renault за първите пет години като мениджър в японския автопроизводител (първо като оперативен директор, а после и изпълнителен) Гон успява бързо да изправи закъсалия автопроизводител на крака. В края на ХХ в. Nissan е в криза без ясна идея за бъдещето и с остарели модели и концепции. Гон съкращава 21 000 работни места, намалява разходите за материали и компоненти, променя портфолиото с 22 нови модели леки и лекотоварни автомобили само за три години. От 229 млн. долара загуба през 1998 г. компанията става най-печелившата в автоиндустрията през 2003 г. Акциите и на Renault, и на Nissan скачат. През 2005 г. Гон става първият мениджър, който е изпълнителен директор едновременно на две компании от Fortune Global 500. В Япония се появява без никакво преувеличение култ към личността му, а той е сочен за най-известния гайджин (чужденец на японски) и национален герой, спасил един от местните корпоративни символи от сигурна катастрофа.

Той е лицето и архитектът на алианса Renault-Nissan, който за разлика от други подобни съюзи като Daimler-Chrysler оцелява през годините, разширява моделите и пазарите си, добавя нови производители (последно Mitsubishi през 2016 г.). През 2017 г. става и най-голямата автогрупа в света с продадените 10.6 млн. автомобила, повече от Volkswagen и Toyota.

Въпреки успехите именно това желание за вездесъщ контрол може би доведе и до сегашната съдба на Гон. Капаните са били заложени още в началото чрез сложната корпоративна структура на съюза. Когато Renault спасява Nissan, френската компанията постепенно достига до дял от 43% в японския си партньор, а по този начин влияние получава и френското правителство, което е най-големият акционер в Renault. В същото време Nissan има само 15% в Renault без никакво право на глас. През годините постепенно японците възвръщат финансовата си сила и продават повече коли от френските си колеги, което пък ги кара да искат по-големи правомощия в алианса, докато Гон иска още по-близка интеграция. Назначеният от Гон за изпълнителен директор на Nissan Хирото Саикава дори се притеснява, че компанията му може да бъде погълната от Renault.

В същото време Гон е един от най-скъпоплатените мениджъри в индустрията, а възнаграждението и охолният му начин на живот предизвикват критики и във Франция, и в Япония. Причините за падението му естествено могат да се търсят в самия мениджър. Къщи и вили, в които отсяда в цял свят, са платени от групата, а той често използва финансовите ресурси на компанията да финансира всякакви инициативи, които са му присърце. Според източници от групата, близки до него и цитирани от Fortune, в един момент той започва да не слуша съветниците си и да вярва в мита за собствената си безгрешност. "Част от егото му е, че е построил тази невероятна империя, което може би наистина направи. Но не успя да постави основите тя да продължи да съществува и в бъдеще. Той създаде алианса Renault-Nissan във формата "Алианс с основна звезда Карлос Гон", казва неназованият висш мениджър пред Fortune. Според него той премахва всеки, който може да е негов съперник да оглави съюза, и да има добри отношения и с Renault, и с Nissan. Той така и не посочи кой да ръководи целия алианс в бъдеще. Същото его беше ясно видимо и по време на пресконференцията в Бейрут. "За мен са написани над 20 бизнес книги", заяви Гон, който често говореше за себе си в трето лице.

А сега накъде

Превърнат в беглец, с червена заповед за арест от Интерпол, сега основната цел на Гон е да запази имиджа си като спасител на Nissan ("преди мен беше една мъртва компания", коментира той в Ливан) и създател на една от най-големите автокорпорации в света. В Бейрут той многократно подчерта, че без него алиансът практически не съществува. Renault и Nissan са най-зле представящите се автомобилни акции през 2019 г. Френската компания загуби 23% от пазарната си капитализация, а японската - 28%, а печалбата й е най-ниските нива от десет години насам. Самият Саикава, който се обърна срещу бившия си ментор, беше отстранен от Nissan. Все повече се говори за пълно разпадане на съюза, макар и двете компании засега да отричат подобен вариант.

Макар да има паспорти от няколко държави и активи в цял свят, Гон и съпругата му Карол (за която също има издадена заповед за арест от Япония) са блокирани в Ливан, без възможност за пътуване. Renault също го разследва за неправомерно използване на корпоративни ресурси. На пресконференцията си Гон заяви, че е готов да бъде съден и да изчисти името си, но в държава, която ще му гарантира честен процес. "Бях третиран като терорист", заяви бизнесменът. Неизвестността около бъдещето му остава, като не е изключено бившият гражданин на света да остане в Ливан до края на живота си. В интервю за The New York Times след пресконференцията в Бейрут той звучи далеч по-смирено. "Честно казано, може би трябваше да се пенсионирам", казва той пред вестника. И добавя: "Но никой не може да ми отнеме съживяването на Nissan."

Бягство от затвора

В Бейрут Карлос Гон отказа да говори как е избягал от Япония, но историята е достойна за холивудски филм. Според японските медии той е напуснал сам къщата, където живееше, след като излезе от ареста под гаранция, и е стигнал с влак-стрела до Осака, където с помощта на двама американски експерти по сигурност (единият от тях бивша зелена барета, съден за измами) е качен на частен самолет в кутия за музикална апаратура с дупки на пода, за да може да диша. От нея той е прехвърлен в заключено помещение в джета с легло и стол, до което стюардесата няма достъп. Самолетът Bombardier каца в Истанбул и чакащата на пистата кола прехвърля Гон в друг самолет наблизо, който го отвежда до Бейрут. Според медиите около 15 души са участвали в операцията, като някои от тях не са знаели кого измъкват от Япония, а предполагали, че планът е да спасят отвлечено дете.

През 2008 г. заедно с журналисти от няколко държави разговарях с тогавашния главен изпълнителен директор на групата Renault-Nissan Карлос Гон в Париж. И макар да бяхме поредното му интервю за деня (след нас имаше и други заявени), той говореше със страст по всички актуални тогава теми - от Dacia, през влизането в АвтоВАЗ до задаващата се електромобилност, в която компанията му впоследствие зае една от водещите глобални роли. Именно качеството му да усеща и анализира подробно световните тенденции и да налага реформите (понякога със сила) в компаниите под негово ръководство го направиха един от най-могъщите хора в автоиндустрията. Внимателно следях дали и малка част от същата страст ще се появи през миналата седмица по време на невероятната пресконференция на Гон в Бейрут. Но този път контекстът беше съвсем друг - в края на 2019 г. мениджърът се измъкна като герой в шпионски трилър нелегално в посока Ливан от Япония, където шумно и показно му бяха повдигнати обвинения за финансови престъпления в Nissan и дори прекара няколко месеца в затвора. Свикнал животът му да се върти между луксозни бизнес самолети и вили в цял свят, приеман като цар навсякъде, бившият ръководител на два глобални автобранда се превърна в беглец от закона.

В Бейрут страстта в гласа на Гон отново беше налице, но съдържаше съвсем друга емоция - на постоянен гняв. "Аз не бягам от японското правосъдие, а от огромна несправедливост и политическо преследване. В Япония бях заложник на една остаряла и нехуманна правосъдна система", заяви той пред събралите се журналисти от цял свят. Решението му да говори пред целия свят не показваше човек, който съжалява и се извинява за каквото и да било. Вместо това той изложи тезата си как е жертва на заговор, в която участват висши мениджъри на Nissan и японски прокурори, като основната им цел е разпадането на алианса между Renault и Nissan.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK