С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 яну 2020, 10:15, 2451 прочитания

Геймингът се превръща в успешна инвестиция

Играта на CD Projekt - Witcher 3, се радва на по-голяма популярност покрай премиерата на едноименния сериал

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Видео играта на CD Projekt - Witcher 3, се радва на още по-голяма популярност, след като в края на миналата година започна излъчването на едноименен сериал в платформата Netflix. Цялата поредица помогна на акциите на полската компания да се превърнат в най-печелившите за десетилетието на Варшавската фондова борса.

Дълъг път


CD Projekt e гейминг компания, създадена през 1994 г. в Полша. Тя започва да работи върху играта Witcher, базирана на книгите на Анджей Сапковски, през 2003 г. Първата игра Witcher излиза през 2007 г., като за 12 месеца са продадени 1 млн. копия. Докато работи по втората игра, компанията се слива с полската Optimus, която е публична на борсата във Варшава от 1994 г. След финансовата криза от 2008-2009 г. Optimus е в практически фалит. След сливането между CD Projekt и Optimus компанията остава с името CD Projekt и пуска на борсата 96.1 млн. акции с номинална стойност от 1 злота. След излизането си на пазара компанията пуска втората серия на играта през 2011 г. Witcher 2: Assasins of Kings. Продажбите достигат 1.7 млн. броя за една година, като до 2013 г. общите продажби от двете игри са 7 млн.

Истинския успех за компанията идва с трета игра Witcher 3: Wild hunt, която излиза през 2015 г. За една година продава над 6 млн. копия, като към днешна дата продажбите от трите игри възлизат на над 50 млн. копия. Вследствие на успеха акциите на компанията достигат 279.5 злоти през 2019 г. от цена от 1.1 през 2010 г. С растеж от над 23 000% акциите на CD Projekt са най-печелившите за десетилетието в Полша.

Покрай премиерата на едноименния сериал на Netflix от миналия месец интересът към играта се възобновява, споделят от компанията, като в момента има повече играчи от дебюта ѝ през 2015 г. През декември миналата година CD Projekt обяви, че договорът с писателя Сапковски е удължен, което потвърди плановете на компанията за следваща игра от серията, макар сроковете да не са ясни към момента.



Гейминг индустрията като цяло

CD Projekt не е единствената гейминг компания, която увеличи стойността си многократно през последното десетилетие. Акциите на Take Two, компанията зад сериите Grand Theft Auto, се търгуваха за около 10 долара през януари 2010 г., а приключиха 2019 г. с цена над 120 долара (ръст от над 1100%).

Книжата на Electronic Arts, по-известна като EA, се търгуваха за 17 долара в началото 2010 г., но затвориха десетилетието на над 105 долара (над 500% ръст). Tencent, китайската фирма зад Riot Games (Leage of Legends) и WeChat, също определя себе си като гейминг компания. Акциите на Tencent се повишиха от 30 хонконгски долара през 2010 г. до 390 хонконгски долара (1200% ръст). За сравнение, индексът на S&P 500 се е покачил с 180% през същия период. На практика гейминг индустрията се представя по-добре от пазара като цяло за последните 10 години, но остава въпросът дали трендът ще се задържи.

Последните тенденции

В последното тримесечие на 2020 г. се очаква Sony да пусне Playstation 5, която според компанията ще бъде последният й модел от серията гейминг конзоли. Около дебюта на конзолата се наблюдават повече премиерни заглавия на видеоигри от производителите, които разчитат главно на продажбите от гейминг конзолите поради огромния процент пиратски сваляния на персоналните компютри. По всичко изглежда обаче, че и това ще се промени. Take Two, които пуснаха най-новото си заглавие Red Dead Redemption 2 първоначално за гейминг конзолите през 2018 г. именно поради този проблем, през миналата есен пуснаха за пръв път играта и за персонални компютри. Причината за забавянето на премиерата на играта за персонални компютри беше въвеждането на новата система за защита на видеоигри - Denuvo.

Защитатa на Denuvо свързва всяко физическо копие на играта с данни от процесора на компютъра, като по този начин забавя значително процеса по кракване (хакване) и качване на играта по пиратските торент тракери. Към настоящ момент играта не е кракната от над 60 дни. Друг клиент на Denuvo е EA и FIFA 20, като играта за пръв път в историята не е кракната в първите три месеца от премиерата й. Към настоящ момент са изминали 120 дни от премиерата на FIFA 20. По всяка вероятност това ще доведе до повишение в продажбите на игри за персонални компютри. ЕА и Take Two ще обявят годишните си финансови резултати и тези за последното тримесечие съответно на 30 януари и 5 февруари.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Toyota инвестира 400 млн. долара в компанията за автономни технологии Pony.ai Toyota инвестира 400 млн. долара в компанията за автономни технологии Pony.ai

Японската автомобилна компания цели да засили разработването си на атономни превозни средства

29 фев 2020, 365 прочитания

Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу" Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу"

Ръководството на най-голямата британска аерогара ще обжалва казуса пред Върховния съд на страната

28 фев 2020, 1098 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 3789 прочитания

28 фев 2020, 3031 прочитания

28 фев 2020, 2653 прочитания

28 фев 2020, 2575 прочитания

28 фев 2020, 2224 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Износът на оръжие рязко спада през 2018 г.

България е доставила военна продукция за 765 млн. евро, основен пазар е Саудитска Арабия

Още от Капитал
Еднопосочен билет към енергийната борса

Новото поетапно освобождаване на пазара повдига много въпроси и дава малко отговори

Супермаркет у дома

Иван Александров, изпълнителен директор и основател на eBag.bg, пред "Капитал"

"Уча.се" с лекота

Дарин Маджаров започва с любителски безплатни видеоуроци, днес регистрираните в платформата потребители са над 650 000

Тол-системата: Гафове вместо милиони

Тол-системата ще заработи на 1 март, но до 27 март има "гратисен период" без глоби

Фотограф под прикритие

Мартин Пар показва сатиричния си поглед към туризма с изложбата "Този малък свят"

20 въпроса: Капка Тодорова

От журналистите, които успяват да си изковат име независимо от или въпреки медията, в която работят

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10