Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 19 яну 2020, 10:47, 4104 прочитания

Износът на оръжие рязко спада през 2018 г.

България е доставила военна продукция за 765 млн. евро, основен пазар е Саудитска Арабия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Износът на оръжия от България е спаднал значително през 2018 г. В сравнение с предходната година обемът на доставките е намалял с повече от 37% и е достигнал 764.5 млн. евро. Това показва годишният доклад на Междуведомствената комисия по експортен контрол към министъра на икономиката, който беше одобрен от парламента в петък.

Документът показва, че най-голяма част от износа през 2018 г. е бил предназначен за Саудитска Арабия, Индия, Афганистан, САЩ, Турция и Алжир. Комисията е издала 524 разрешения за износ и трансфер на продукти, свързани с отбраната, на стойност малко над 1 млрд. евро.


Очаквано

Големият спад на износа не беше неочакван. Понижението беше видимо още във финансовите резултати на основните компании в сектора. Класацията на "Капитал" К100 показа, че след рекордните резултати предходната година през 2018 г. най-големите производители и търговци на оръжие отчитат спадове и макар че почти всички остават на печалба, тя е значително по-малка. Сред производителите най-много намаляха приходите на държавния сопотски завод ВМЗ, но големи частни компании като "Арсенал" и "Емко" също влошиха представянето си. Държавният търговец "Кинтекс" пък сви продажбите си с повече от една пета.

Свиване в Близкия изток



Най-голямата част от оръжейния износ през 2018 г. е била насочена за Близкия изток - 28% от целия обем, или 213.6 млн. евро, показва докладът на Междуведомствената комисия. Досега обаче на този пазар се дължаха почти половината от продажбите на българско оръжие, а през 2017 г. там са били доставени близо три пъти повече оръжия (616.9 млн. евро).

Огромен спад има в доставките за Ирак, която традиционно получава най-голяма част от българските оръжия – едва 3.6 млн. евро. За сравнение, през 2017 г. обемът на продажбите там беше над 144 млн. евро. Повече от половината от продажбите в Близкия изток през 2018 г. са били в Саудитска Арабия – близо 155 млн. евро. Други основни дестинации са Обединените арабски емирства и Египет.

По-големите пазари

Следващият най-голям регион за износ на оръжие от България е Южна Азия (над 24% от общия обем), където са доставени оръжия на стойност 185.3 млн. евро. Основната част от него е било за Индия – за близо 119 млн. евро. Миналата пролет обаче българската прокуратура започна разследване за забавени доставки и некачествена продукция за Индия, заради които държавният търговец "Кинтекс" е трябвало да плати огромни неустойки, но след това не си е потърсил парите от производителите. През октомври изпълнителният директор на дружеството Явор Стойков беше сменен с Иван Пенчев.

От другите страни в региона на Южна Азия по-голям износ е бил направен към Афганистан - за около 66 млн. евро. В Северна Африка пък значителна дестинация за българските оръжия остава Алжир, където са продадени стоки за 54.8 млн. евро.

Натовските държави

За ЕС страната е изнесла оръжия за 61.5 млн. евро, половината от които за Полша и Чехия. Традиционно силен пазар остава Турция, където доставките се увеличават с над една четвърт до 59 млн. евро през 2018 г. Същият обем оръжие е бил изнесен и за САЩ.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как азиатските компании се адаптираха към коронавирусa Как азиатските компании се адаптираха към коронавирусa

Сръчност, гъвкавост и фокус върху ликвидността помогнаха на някои бизнеси да се справят с пандемията

9 апр 2020, 458 прочитания

Фонд "Обединени срещу COVID-19" ще подкрепя засегнати от кризата уязвими групи Фонд "Обединени срещу COVID-19" ще подкрепя засегнати от кризата уязвими групи

Досега дарените средства надхвърлят 800 хил. лева, безвъзмездното финансиране за един проект е между 5000 и 10 000 лв.

9 апр 2020, 377 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Lime напуска 12 пазара в търсене на печалба

Компанията ще съкрати 100 души глобално, или 14% от персонала си

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10