С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
21 яну 2020, 14:37, 2996 прочитания

В България 62% от работодателите изпитват недостиг на кадри

Проучване на ManpowerGroup показва с какво компаниите могат да спечелят служителите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Недостигът на кадри в световен мащаб почти се е удвоил през последните десет години. Това показва последното проучване на ManpowerGroup. "Да се справим с липсата на умения: какво искат служителите". Общо 54% от компаниите отчитат липса на работници с необходимите умения през 2019 г. спрямо едва 30% през 2009 г.

Макар резултатите в България да се подобряват леко спрямо 2018 г., когато недостигът достигаше 68%, данните за миналата година показват, че 62% от работодателите изпитват трудности да попълнят свободните позиции.


Целта на проучването е да разкрие какво привлича хората към една организация и какво ги кара да останат в нея, за да могат компаниите да намерят и задържат най-добрите таланти. Макар че желанията на служителите се различават според географския регион, пола и различните етапи от кариерното им развитие, според изследването свободата кога и къде да бъде свършена работата, здравословният баланс между личен и професионален живот и кариерната мобилност за придобиване на умения са сред топ приоритетите им наред със силния лидерски екип и ангажираност към поставените цели.

Трудни за намиране

Според изследването на ManpowerGroup най-дефицитните кадри в България са строителите. Веднага след тях се нареждат квалифицираните работници като електротехници, оксиженисти и механици, както и всякакви специалности инженери (химически, електро-, строителни, машинни).



Надолу в списъка с недостигащи работници са шофьорите и техниците (специалисти по контрол на качеството и технически персонал). Трудно се намират хора, които да работят в сферата на туризма и здравеопазването и оператори в производството. Сред дефицитните кадри са също специалистите в продажбите и маркетинга, както и офис служителите.

Какво искат служителите

Пет са основните нужди и желания на служителите в световен мащаб, които определят дали те ще приемат дадена работа, както и дали ще се задържат на нея, показва изследването.

Без изненада заплащането остава основният фактор за привличане и задържане на всички служители под 65 години. В същото време обаче за все повече хора важно значение имат и допълнителните придобивки. На второ място сред приоритетите за служителите от всяка възраст, пол и географски регион са гъвкавостта и контролът над времето.

Персонализираният подход към кариерното развитие, който се базира на конкретни данни и оценка на силните им страни и потенциала им, също е сред ключовите фактори. Според проучването на ManpowerGroup 81% от служителите, които са преминали атестация, са по-удовлетворени от работата си.

Хората търсят също предизвикателна работа и възможности да се развиват. За тях е важно работата да предлага разнообразие, което разширява опита им и им помага да изградят нови познания и умения.

Не на последно място сред основните фактора са целта, брандът и репутацията. Служителите искат да се гордеят с това, което правят, и с организацията, за която работят.

Приоритети по възраст

Макар че за всички служители задължителни условия са доброто заплащане, гъвкавото работно време и предизвикателната работа, съществуват различни допълнителни механизми, които могат да ги мотивират. Според проучването желанията им варират според географското местоположение, пола и етапа, на който се намират в своята кариера.

Т.нар. поколение Z (18-24 години) например като цяло е амбициозно, гладно за пари и кариерно развитие, но жените и мъжете имат различни желания. За жените заплащането е двойно по-важно от следващия им приоритет - придобиването на умения, докато за мъжете уменията и кариерата са почти толкова важни, колкото заплатата.

Милениалите (25-34 години) от своя страна искат гъвкавост и предизвикателна работа, като гъвкавостта е особено важна за жените.

Хората от поколението X (35-54 години) пък търсят баланс. За мъжете гъвкавостта е толкова важна, колкото за жените, като те искат да имат възможност да работят дистанционно, да използват отпуска си по бащинство и да имат плаващи начало и край на работния ден.

Бумърите (55-64 години и над 65 години) се мотивират от заплащането, предизвикателната работа и гъвкавостта, въпреки че най-големият приоритет за тях са ръководството и екипът.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"България ер" подписа codeshare споразумение с Qatar Airways 1 "България ер" подписа codeshare споразумение с Qatar Airways

Пътниците на близкоизточната авиокомпания ще се възползват от 2 дестинации на българската - Варна и Бургас

18 фев 2020, 395 прочитания

И "Еврофутбол" е плащал хазартни такси по по-ниска тарифа И "Еврофутбол" е плащал хазартни такси по по-ниска тарифа

Отчет на дружеството, в което братя Найденови са партньори с Васил Божков и Кокалис, показва едва 23 млн. лв. такса при събрани над 520 млн. лв. залози

18 фев 2020, 2523 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Най-динамичните компании за машини и оборудване: Отличниците са тук

Общите приходи в секторната класация в "Гепард" са скочили с над 68% до 263 млн. лв.

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Порто, Сиза и Елиасон

Музеят Serralves в Порто отбелязва своята 20-годишнина с изложби на архитекта Алваро Сиза и на артиста Олафур Елиасон

Гордост, кино и предразсъдъци

Sofia Pride Film Fest показва няколко филма за различните измерения на любовта и привличането

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10