С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 24 яну 2020, 14:00, 4255 прочитания

Един е-румънец в София

Андрей Попеску, директор на "eMAG България"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Андрей Попеску има опит в областта на електронната търговия, продажбите, ценообразуването и човешките ресурси. В момента е директор за бизнеса на онлайн търговеца eMAG в България от април 2019 г. Преди това е бил търговски директор на компанията тук. В групата е от 2015 г., като е допринесъл за развитието на системата за автоматично ценообразуване, която води до повишаване на възвращаемостта. Преди eMAG e работил като консултант и бизнес анализатор в Deloitte Romania. Има МВА от Maastricht School of Management Romania, както и магистърска степен по финанси от икономическия университет в Букурещ.
Компанията

eMAG e най-големият онлайн търговец в Централна и Източна Европа с приходи над 1 млрд. евро за 2018 г. Основана от румънски предприемачи през 2001 г., впоследствие тя разширява бизнеса си в България, Унгария и Полша. През 2012 г. южноафриканската медийна група Naspers влиза като мажоритарен акционер и в момента държи 74.2% от eMAG, а останалите 25.8% са собственост на изпълнителния директор Юлиан Станчу. В България търговецът работи от 2012 г., като приходите тук до неотдавна минаваха през румънското дружество Dante International, а от миналата година през българското "Емаг интернешънъл", в което работят над 160 души. Цялостният годишен оборот ще стане ясен при обявяването на резултатите за 2019 г., но само за последния Черен петък през ноември достигна поръчки за 40.78 млн. лв.
Какви са разликите между пазарите на eMAG в България, Румъния и Унгария?

В Румъния сме от 18 години, в България - от седем, а в Унгария - от шест, така че зрелостта на пазарите е различна. Темпът на растеж на приходите на eMAG в България и Унгария, а и в Полша, е далеч по-бърз от този в Румъния. В България е двуцифрен, дори без специални предложения като премиум доставки и шоурумове, които имаме в Румъния (там предлагаме и тъй наречените Easy Box - поръчвате нещо и след два часа може да го вземете от специални кутии на определени места в градовете). В България все още не предлагаме подобна услуга, но до0ставяме освен до адреса на купувача и до най-близкия до него офис на нашите партньори куриери и в 80-90% от случаите това може да стане на следващия ден след поръчката. Това предлага гъвкавост на потребителя кога да си вземе стоката и да не чака доставката в дома си. В момента делът на този тип доставки е 50 на 50 спрямо тези на адрес. България се намира в много добър момент, защото пазарът има голям потенциал. Е-търговията не е толкова добре развита, както в Унгария и Румъния. Разликата не е голяма, просто са нужни месеци до година, за да ги настигне. Очакваме и други играчи на пазара тук да инвестират още в онлайн. В Унгария например големи търговци като еDigital, MediaMarkt, Alza продават много повече онлайн спрямо офлайн. С допълнителни инвестиции в екосистемата и интернет канала на тукашните търговци ще се увеличи и доверието. Защото в момента само 10% от българските потребители плащат онлайн при пазаруване при 25% в Румъния и 30% в Унгария. Но българският растеж е по-бърз от този в Румъния, което за нас е страхотна новина.


Що се отнася до различните продуктови сегменти, има ли големи разлики какво продавате тук спрямо Румъния?

На българския пазар продаваме същите продукти, които и в Румъния. Има някои разлики, естествено - например модните стоки и аксесоари държат дял от 5-6% от общите продажби на eMAG, докато в Румъния той е 2-3%. Българите имат вкус и инвестират в себе си, като купуват с около 2-3% по-скъпи продукти от румънците и унгарците. Има разлики в потребителските навици и предлагане - например размерите на матраците тук са различни и ние се опитваме да се нагаждаме към пазара. Преди българите купуваха от нас основно телевизори, смартфони и друга техника, докато сега например родителите купуват памперси.

Често казвам, че в eMAG продаваме и продукт, който няма цена, но има огромна стойност - времето на потребителя. При потребителските навици на румънците и българите има и прилики: около почти 75% от хората започват пътя на пазаруването си онлайн с основната идея да бъдат информирани: търсят в Google всякаква информация - цени и технологии, както на сайта на търговците като нас, така и на производителя. И някои от тях продължават и купуват през интернет канала, но други избират традиционните физически магазини.



Използват ли българските потребители активно при пазаруване мобилни устройства и приложението на eMAG?

Инсталиралите това приложение харчат 50% повече от онези, които го нямат, защото е далеч по-удобно. Инвестирахме значителни ресурси в съдържанието и оптимизацията на същото това приложение. Имаме голям отдел за потребителско изживяване и всяка промяна и разработка минава през тяхното одобрение, за да са възможно най-добрите за купувача. eMAG не е само е-търговец, но и технологична компания, и в Румъния имаме над 600 разработчици, които правят собствените ни приложения вътре в групата. Разбира се, използваме и външни технологии и продукти, но най-важната - мобилната апликация за iOS и Android, е правена от нас и е причина за най-сериозното повишение в лоялността към бранда ни просто защото е удобна.

Докъде стигнахте с идеята си да имате офлайн шоурум и тук, както в Румъния?

Имаме сериозни планове и направихме различни оценки дали да навлезем и в офлайн сегмента. За момента все още смятаме, че е най-добре да предлагаме удобно пазаруване само онлайн. Но обсъждаме различни решения, без все още да имаме ясни планове по този въпрос. В Румъния продължаваме да отваряме шоурумове, защото този модел работи добре и населението е по-голямо. България има много по-голямо градско население от Румъния и е по-лесно покритието му. Офлайнът не е задължителен, но в бъдеще може да е още един добър канал да достигнем до него.

В Румъния eMAG направи значителни инвестиции в покритието на районите извън големите градове. Какво е положението в България?

Една от всеки три поръчки в България идва от София. Общо шестте най-големи града тук носят над 60% от поръчките. Интересното е, че много доставки мигрират от София и Пловдив през лятото към морето, където много хора почиват. Сега целта ни е да предлагаме по-бързи доставки, дори и в същия ден, тъй като имаме добри партньорства с куриерските компании, които са много добре развити и подготвени в България.

Имате ли планове да отворите голям склад тук, подобен на този в Букурещ?

Не, ако погледнете картата, новият ни голям склад в Букурещ е в средата на голям кръг, покриващ България и Румъния. И разстоянието от него е същото до северната част на Румъния и до южната на България, т.е. покрива много добре целия пазар.

Къде виждате eMAG в България след три години?

Искаме да сме първата опция за българите, когато пазаруват онлайн, независимо какъв пол и възраст са.

Имате ли такива проучвания какви са клиентите ви по възраст?

Да, над 50% от поръчките идват от потребители на възраст 24 до 35 години. Не всички наши клиенти имат пълен профил при нас, но чрез наличните данни може да заключим, че профилът на типичния потребител на eMAG е на жител на голям град, на 25- до 35-годишна възраст, съотношението мъже/жени е 50 на 50. Много от потребителите използват един и същ семеен профил и мъже пазаруват за жени и обратното.

Обмисляте ли да предлагате и хранителни стоки в България?

Имаме такъв бизнес в Румъния, но все още не и в България, поне не през 2020 г. Този сегмент расте изключително бързо, и то не само хранителните стоки, но и доставката на храна. Ще се върна към моите думи за времето на потребителите, което те ценят и по тази причина поръчката на храна и хранителни стоки също е изключително удобна.

eMAG стартира преди години като търговец на електроника. Кои е най-големият ви продуктов сегмент сега тук и в Румъния?

Продължава да бъде техниката и IT продуктите. За нас голямото предизвикателство е да продължим да увеличаваме дяловете и на другите сегменти като мода, стоки за дома, играчки, спорт и т.н. Някои хора не купуват такива стоки от нас, защото не знаят, че ги предлагаме. Опитваме се да увеличим разпознаваемостта си сред потребителите. Планираме внимателно на етапи всяка стъпка от развитието на бизнеса си в България. Изминалата 2019 г. беше годината на подобряване на обслужването. 2020 г. също ще бъде година на по-добро обслужване чрез по-бързи доставки и други услуги, ще предложим и нов финансов продукт за българския пазар.
Q&A

Каква е разликата в работата ви като отговарящ в eMAG за българския пазар спрямо предишната ви позиция в компанията? Имаше ли някакъв културен шок?
Донякъде, защото българите са по-консервативни от румънците, и не го казвам като нещо лошо. По-скоро са по-близки до германците. Което си има и плюсове, и минуси. Българските потребители са много по-внимателни какво харчат и купуват и искат да са много добре информирани. Оценяван подобно отношение, защото и аз съм същият. Четох различни проучвания, че хората тук са все по-щастливи, което е добре. Прекарвам около седем дни на месец в София и ми харесва, че например през лятото атмосферата на улиците е страхотна, младите са навън и се забавляват.

Разкажете за едно трудно решение в кариерата си?
Сещам се за едно, което не беше толкова трудно, колкото полезно за мен. Родният ми град е Търговище в Южна Румъния и преди университета бях много интровертен. И когато ме приеха да уча в Букурещ, се промених изцяло - занимавах се с доброволчество, излизах много с приятели и т.н. Това отвори кръгозора ми и вече не съм "сам с мислите си", както преди. Единствените моменти, когато съм такъв, е когато бягам - имам вече няколко завършени маратона.

Интервюто взе Константин Николов

Капитал #3

Текстът е част от брой 3 на седмичния Капитал (24 - 30 януари). В броя ще прочетете още:

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу" Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу"

Ръководството на най-голямата британска аерогара ще обжалва казуса пред Върховния съд на страната

28 фев 2020, 616 прочитания

Бизнесът и следващата рецесия Бизнесът и следващата рецесия

С промените в икономиките се променят и рецесиите. Как ще изглежда следващата?

28 фев 2020, 995 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 14345 прочитания

28 фев 2020, 4789 прочитания

28 фев 2020, 2796 прочитания

28 фев 2020, 2443 прочитания

28 фев 2020, 2022 прочитания

Всички новини
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Започна доставката на новите карти с лого на Банка ДСК за клиенти на Експресбанк

Още от Капитал
Сбогом, Lafka

Очакването на пазара е веригата да заработи като място за продажба на продуктите на държавния тотализатор

Борсовата оферта на Eleven

Анализатори смятат, че ще има интерес към акциите на "Илевън кепитъл", но и посочват някои особености заради специфичната й дейност

"Уча.се" с лекота

Дарин Маджаров започва с любителски безплатни видеоуроци, днес регистрираните в платформата потребители са над 650 000

Тол-системата: Гафове вместо милиони

Тол-системата ще заработи на 1 март, но до 27 март има "гратисен период" без глоби

Фотограф под прикритие

Мартин Пар показва сатиричния си поглед към туризма с изложбата "Този малък свят"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10