Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 30 яну 2020, 11:37, 30394 прочитания

3-годишната софийска компания, която струва над 37 млн. долара

Маркетинг платформата SMSBump беше продадена на американската Yotpo в третата по големина сделка за българско софтуерно дружество

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Българската маркетинг платформа SMSBump беше продадена на американската компания Yotpo.
  • Това е третата по големина сделка за придобиване на местна софтуерна компания.
  • Компанията в София ще продължи да се развива като R&D център на Yotpo.
Стотиците създадени стартъп компании в България получиха силен позитивен пример - двама техни колеги, финансирани от ангел и фонда за рискови инвестиции Eleven успяват да продадат компанията си за десетки милиони на американско дружество. Новината накратко: Yotpo придоби софийската SMSBump, която разработва платформа за SMS маркетинг. Нейни основатели и мажоритарни собственици са Михаил Стойчев и Георги Петров.

Цената на сделката не е публично оповестена, но според източници на "Капитал" оценката е над 37 млн. долара, което я прави третата най-голяма софтуерна сделка за българска компания и най-голямото придобиване на стартъп, в който е инвестирал български фонд за рискови инвестиции (вижте таблицата).

Стара технология - нов продукт


Основателите Михаил Стойчев и Георги Петров имат дългогодишен опит в сферата на електронната търговия. Те стоят зад компанията iSenseLabs, през която предлагат различни инструменти за подобряване на онлайн бизнеса на клиентите си. Фирмата се развива успешно и двамата съдружници решават да се изправят пред ново предизвикателство. Така през 2017 г. те основават компанията SMSBump ("Ес Ем Ес Бъмп") с цел да дадат нов прочит на стара и добре позната технология - текстовите съобщения. Разработват платформа, през която различни фирми за електронна търговия могат да изпращат рекламни съобщения до потребителите си. Те могат да планират кампаниите си предварително и да проследяват в реално време резултатите от тях. SMSBump адаптира решението си за платформата за електронна търговия Shopify, което помага за разрастването на бизнеса й. "Искахме да създадем продукт за самообслужване, който не е предназначен за технологични специалисти. Така от много просто приложение пораснахме в една от най-мощните платформи за маркетинг през текстови съобщения и автоматизация за Shopify", коментира пред "Капитал" съоснователят на SMSBump Михаил Стойчев. Компанията предлага различни пакети с услуги под формата на месечен абонамент, като продуктът им е съвместим още с платформите BigCommerce, OpenCart и WooCommerce.

За развитие на бизнеса от създаването си SMSBump е получила общо 375 хил. евро инвестиции, една от бизнес ангел и 200 хил. евро от втория фонд за рискови инвестиции Eleven, който започна работа в началото на 2018 г., срещу 5.7% дял от компанията. Двамата основатели запазват мажоритарен дял в компанията.

"При избор на инвеститори никога не гледайте на първо място парите, много важно е колко свързан е фондът с екосистемата и дали има предишен опит в управлението на компании от вашия сектор", коментира Стойчев. Той допълва, че до затварянето на рунда с Eleven компанията им вече е пораснала двойно и до този момент не са изразходвали набраните средства.



За последните две години екипът на българската фирма вече достига 20 души и успява да увеличи потребителската си база с 850%, или 28 хил. активни електронни търговци, като 85% от тях са в САЩ и Канада. Сред другите основни пазари за бизнеса им в Европа са Великобритания, Испания и Франция, като потребители имат и още в Азия и Океания.

По думите на Стойчев клиентите им са реализирали над 100 млн. долара допълнителните приходи благодарение на решението на SMSBump. Развитието на бизнеса носи на компанията 7.5 млн. лв. приходи за 2019 г., което е огромен скок спрямо 2018 г., когато постъпленията са близо 1 млн. лв.

Да влезе американският инвеститор

Добрите финансови резултати на SMSBump и постоянното разширяване на клиентската база привличат вниманието на различни инвеститори и компании, които искат да придобият бизнеса им. "Отхвърлихме 15 инвеститора, някои от тях сред най-добрите в света. Отказахме и три предложения за придобиване на бизнеса ни", разказва съоснователят Михаил Стойчев.

Преди четири месеца обаче компанията започва преговори с американската Yotpo, която разработва маркетинг платформа за електронни търговци. Сред решенията, които предлага, са събиране и представяне на мнения и ревюта, разработване на програми за лоялност и рекламни визуализации. Компанията има повече от 400 служители и офиси в Ню Йорк, Бостън, Лондон и Тел Авив. Yotpo има над 8 хил. клиента, като сред тях са дизайнерът Стийв Маден, модният бранд Rebecca Minkoff, GoPro и др.

Амбициите им за развиване на бизнеса и внедряването на българското решение в компанията им довеждат до финала на сделката. Според източници от пазара това е най-голямото придобиване на българска софтуерна компания с участие на български фонд - предишната беше продажбата на авиоплатформата Vayant за 35 млн. долара. Сумата се плаща в кеш и дял от Yotpo.

Yotpo си партнира с българската компания още от самото й създаване, когато внедряват решението за sms маркетинг в платформата им за мнения и ревюта. "SMSBump са разработили наистина добър продукт. Добавянето на решението към нашите услуги в платформата за електронна търговия ще бъде от голяма полза за брандовете, позволявайки им да постигнат експоненциалната възвръщаемост на инвестициите", коментира за "Капитал" Омри Коен, главен оперативен директор и съосновател на Yotpo. Проследяването на ръста на българския бизнес довежда и до предложението за придобиване от американската фирма. "Основателите и екипът на SMSBump ще продължат да работят в посока още по-добър sms маркетинг. Ще инвестираме в София като нов R&D център за Yotpo", казва още Коен. SMSBump е втората придобита компания в портфолиото на Yotpo.

Бизнес с продължение

След сделката екипът на българската компания ще работи в София, като целта е офисът им да продължи да се развива като R&D център. "След придобиването ще можем да се възползваме от много по-силен маркетинг екип и ще имаме по-силно локално присъствие в САЩ, където са голяма част от клиентите ни", казва Михаил Стойчев. В дългосрочен план Yotpo цели да се превърне в цялостна маркетинг платформа, в която електронните търговци да намират всичко необходимо за промотиране на бизнесите им.
Ивайло Симов, партньор във фонда Eleven

Това ли беше най-добрият момент за продажба на компанията?

Пред SMSBump стоеше важен стратегически избор. Дали да надградят вече постигнатото от тях с нови продукти и услуги, или да обединят сили с някой по-голям стратегически партньор като Yotpo. Мисля, че двата екипа много бързо се харесаха и си паснаха и отговорът на този въпрос дойде много естествено. Синергиите между двете компании и потенциалът за ръст след придобиването са отлични.

Защо инвестирахте в SMSBump и какво прави успешен продукта им?

Според нас много български софтуерни компании, които досега са предоставяли предимно аутсорсинг услуги по разработване в дадена вертикала, са натрупали достатъчно опит и вече имат много добри собствени продукти, готови за самостоятелен живот. В SMSBump видяхме отличен екип с много години опит в разработването на решения за електронна търговия с точно такъв собствен продукт. Услугата, която предоставят, е много проста, но отлично изпълнена и добавяща реална стойност за ползвателите. А тайната съставка може би е невероятното ниво на обслужване на клиентите.

Капитал #4

Текстът е част от брой 4 на седмичния Капитал (31 януари - 6 февруари). В броя ще прочетете още:

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Алкомет" задвижва проекта си за нов цех за алуниеви профили "Алкомет" задвижва проекта си за нов цех за алуниеви профили

Шуменският производител е подал инвестиционно предложение в екоинспекцията

9 апр 2020, 804 прочитания

Мариан Колев, "Хиполенд": Реалистичният сценарий е за 50% спад в приходите ни Мариан Колев, "Хиполенд": Реалистичният сценарий е за 50% спад в приходите ни

Собственикът на веригата за детски играчки пред "Капитал"

9 апр 2020, 1104 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Ръстът на приходите на Facebook достигна рекордно ниско ниво

Цената на акциите на компанията спадна със 7% след вчерашната борсова сесия

Още от Капитал
Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10